/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
salg fra privat til firma
Fra : dojen
Vist : 554 gange
20 point
Dato : 18-03-03 11:06

Vi er et lille firma der har købt et fjernsyn til vort mødelokale. Vi har købt det af en privatperson som
ikke er momsregistreret. Han har derfor bare udlev. en håndskrevet kvittering hvor der står han har
solgt et fjernsyn til kr. ---- serie nr. er påført og købt som beset. Kan vi som momsregistreret firma
indføre dette bilag i firmaet, og i såfald hvad med momsen. Kan vi overhovedet trække udgiften fra
på dette fjernsyn i firmaet?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 30 point
Dato : 18-03-03 11:19

I er ikke blevet momset og kan derfor ikke fratrække momsen.

Men bilaget er lige så godt som alle andre bilag. Du skal nok bare ikke have for mange af den slags, så kunne skattefar få en grim mistanke om sort arbejde!

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 18-03-03 21:20

Må nødvendigvis gå ud fra at den vare jeg køber fra en privat også har været momsbelagt og kan derfor tilbageregne til nettobeløbet ved at dividerer
købssummen med 1,25 idet jeg må gå udfra at købssummen er lavere end anskaffelsesummen. Bedst er det hvis der forligger en orginal kvittering.
Sålænge apparatet er i firmaets regi må det derfor også være rimeligt at dette er underkastet de normale afskrivningsregler. Her må man vel kunne antage at det ville være ukorret at skulle afskrive på momsbeløbet hvorefter ovenstående må antages at være den korrekte vej.
Naturligvis kan man godt antage at en skattesagsbehandler vil få noget galt i halsen men det må nu engang være den logiske korrekthed og rimelighed der må fremherske.
Mvh OW

Godkendelse af svar
Fra : dojen

Dato : 23-04-03 10:00

Tak for svaret 3773.