/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Bedste bank og bedste rente PT
Fra : cardos
Vist : 1955 gange
100 point
Dato : 15-10-08 22:40

Hej

Jeg har små 400.000 (har solgt en bil i dag) som jeg får overført og skal have gemt i en bank i morgen, med den bedste rente (max låst 1år) Venter med at køb bil lidt sender igen, tror at bilerne falder. Og pt mangler vi ikke lige nr. 2 bilen.

Nogen der har set et godt bank tilbud ??? (KUN de store kendte banker, tak)

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-10-08 22:42
Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-08 23:54

Bedste bank- det er dæleme svært at svare på i disse tider. Nationalbanken er nok et godt bud. De trykker pengene selv og har nok svært ved at få for få af dem. De tager vist ikke mere imod indskud fra private.

Godt forrentet er brf og vestjysk bank. De er begge så vidt jeg ved ret solide.

store kendte banker er ikke garanti for noget som helst . Den der gik ned i USA og startede balladen var skam en meget stor kendt bank.

Den sikreste anbringelse , som også giver lidt gevinst er kortfristede statslån. Du skal bare købe statslånsobligationer,som løber ud inden du skal bruge pengene. Så er evt kursfald ligegyldige.De giver også mulighed for at få pengene"i utide" ved at sælge papirene . Tab eller gevinst ved det, kan kun blive minimal. Ved binding i en bank har du ikke krav på pengene i bindingsperioden. Dert er kun med bankens velvilje du kan få dem mod dekort.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-08 00:18

brf's og vestjydsks tilbud er OK, men hvorfor lytte til den slags spredt usystematisk viden når der findes en systematisk oversigt over rentesatser (tilstræbt fuldstændig og ajour).
Fx: Vestjydsk tilbyder kun 5,9 på aftalekonto mens FIH tilbyder 6,7

Brug dog den liste.

Brf, Danske Statslån og Ebberød bank (hvis den er tilsluttet 'Det private beredskab') har præcis den samme sikkerhed (= meget sikker) indenfor cardos's horisont, så af den grund skal man ikke foretrække den ene frem for den anden.

Det er meget variabelt om du kan hæve bundne bank-indskud 'før tid'. I de fleste banker vil det være muligt mod en rentedekort, i al fald hvis man har købt et af deres 'standardproduklter'. Men spørg i banken først - før du binder pengene.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-10-08 00:35

alle banker er nu dækket af ubegrænset indskyder garanti så der er ingen grund til at fravælge nogen.

Du skal alene gå efter hvor du kan få den højeste rente og mybanker er et udmærket udgangspunkt.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-10-08 00:49

De fleste banker er dækket af en ubegrænset garanti. Swedbank er vist ikke - heller ikke Roskilde Bank (jo - den eksisterere da endnu). Se hvilke på http://www.finansraadet.dk/danish/menu/omkundeforhold/detprivateberedskab/Medlemmer/

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-10-08 04:39

Henrikkrebs link viser de bedste almindelige tilbud fra bankerne. Men hvis du vil have 400.000 stående 1 år kan du lade dine penge gå på auktion, også via mybanker, og givetvis (især nu, hvor bankerne mangler indlån) her https://www.mybanker.biz/index.php?nid=1

Det koster 49 kr at lave et udbud, så med 400.000 er det hurtigt tjent ind.

Og som andre har nævnt, med den ubegrænsede indskydergaranti er der ingen grund til at fravælge de små pengeinstitutter, medmindre de har fravalgt at være med i ordningen, som fx lægernes bank.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-10-08 04:41

Ups, efter min parentes skulle der have stået "få en højere rente"

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-10-08 08:17

FIH banken har tidligere kun været for erhverv, men har nu åbnet for private. Bedste indlånsrente p.t.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 16-10-08 10:24

Alle danske banker, 131 ud af 142, der har tilsluttet sig den finansielle redningspakke og derigennem har fået en ubegrænset statsgarantiordning i de næste 2 år, kan fuldstændigt risikofrit vælges. En hurtig og nem måde til at få det maksimale afkast, ca. 6.5%, fås via www.mybanker.biz.

Mvh

Claus
Forh. DAF-direktør, nu www.prisas.dk

Godkendelse af svar
Fra : cardos

Dato : 12-11-08 12:05

Tak for svaret henrikkrebs.