/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
sandorm/Saltede
Fra : herrig12
Vist : 3343 gange
125 point
Dato : 13-10-08 19:07

er der nogen der ved hvordan man trækker saften ud af sandorm. jeg er lystfisker om en hals , og vil gerne vide hvordan man salter sandorm, som man kan bruge vinter dage.

hej

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-10-08 19:22

Du suger saften ud.....
Min erfaring med saltede orm er at de er tørre, møre, og derfor skiller let ad når man skal kroge dem.

Og så et tip, friske orm bliver stive når man dasker dem på en sten og lettere at kroge.

Men gør det kun med sandormen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-10-08 21:35

Har personligt aldrig fanget noget med saltorm Men de er bare lagt i saltlage som sild

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-10-08 07:06

måske kunne man sætte orm på et større antal kroge og så tørre dem langsomt i ovnen /hænge dem udendørs til lufttørring som tørfisk-det ville være smar at have fiskeklare "indbagte kroge"-har ikke selv afprøvet det endnu

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 62 point
Dato : 14-10-08 12:29

Hej
Mine købte saltede sandorm var ikke nemme at kroge, de bliver som tørre pinde. Men senere kom jeg i tanker om at lægge dem i blød før brug. Det var noget bedre.

Jeg har også prøvet at koge dem i saltvand og derefter frosset dem med vand over. Lidt success.
I år har jeg prøvet med Power Baits, var ikke bedre end de hjemmelavede ting.

Skal du selv salte, må du simpelthen lægge dem i fint salt, indtil saltet har trukket saften ud af ormene - men de bliver som tørre pinde. Brug masser af salt.

Har du prøvet med skalrejer? Kommer selvfølgelig an på hvor og hvornår du skal fiske.

Mange venlige hilsner Ingelein - jeg er til mange forskellige ting

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-08 20:34

Hmm, hvad med at fryse dem ned.

Hvis da ellers fruen giver lov

Jeg glemte engang nogle friske sandorm i en spand, lugten af en brugt ble var parfume ved siden af det der bølgede op af spanden

Godkendelse af svar
Fra : herrig12

Dato : 16-10-08 00:34

Tak for svaret ingelein.