/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Back-up - i alle ender?
Fra : ingelein
Vist : 534 gange
36 point
Dato : 13-10-08 13:52

Hej
Jeg tilstår straks: I mit arbejdsliv havde vi folk til at tage de nødvendige back-ups - og privat havde jeg sikret mig vigtige ting på diskette eller USB.

Senere har jeg dog brændt et helt drev - ikke af - men på en cd.

Hvordan tager man en korrekt back up? (Min HD er partitioneret, på den bærbare er der dog recovery på D-drevet)

Sidst har jeg taget en Back-up af min stationære PC's C drev ved at gemme alle vigtige mapper og filer på min eksterne HD. Det virkede lidt amatøragtigt for mig - så hvordan er den korrekte måde?
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-08 14:10

En backup har windows et program til....

Et evt. IMAGE er noget andet....

Så hvad er det lige du vil backuppe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-08 15:05

Jeg laver image af den partition som jeg vil sikre.

Laver en mappe på en anden partition og kalder den backup.
Starter comp op (booter) med enten Acronis eller Ghost
Laver et sammenpakket image som lægges i backup i sammenpakket tilstand ca. 50 %

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-10-08 15:14
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-08 15:36

Den CD som jeg bruger er denne som Manse 9933 henviste til.
Den har i øvrigt mange andre værktøjer som "kører" udefra og altså ikke inde i vindows / Linux.
Total backup er bedst at lave udefra fordi programmet som skal sikres - så kan lægges ind på en ny harddisk. (hvis man altså lige har husket, at flyttet det image et andet sted hen)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-08 15:38

...........................
http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html

Lige under den røde djævel.

DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-10-08 15:43

@Eyvind

Citat
Jeg laver image af den partition som jeg vil sikre.

Laver en mappe på en anden partition og kalder den backup.
Starter comp op (booter) med enten Acronis eller Ghost
Laver et sammenpakket image som lægges i backup i sammenpakket tilstand ca. 50 %

Det du skriver er desværre "sort" snak for mig
Jeg har set at denne (arvede) PC har programmet Acronis uden at jeg vidste, hvad det var for noget. Jeg har prøvet at åbne det, men får at vide at prøveperioden er udløbet. HM........ Jeg prøver at slette hele mappen med programmet, men får at vide at filen enten er i brug ...... eller. ?
Jeg har set efter om de filer, der ikke kan slettes er skrivebeskyttede - og det er de ikke. Hvordan kommer jeg af med sådan noget, som ikke kan slettes.

En gang imellem får jeg også at vide at filen skal slettes manuelt ......... hvad menes der med det?

Jeg ved godt at jeg nu har bevæget mig bort fra mit oprindelige spørgsmål, men har ikke flere points.

Hvad mener du med at du laver et image?

Skal man bruge et program til at lave back-up? Er der ikke et i Windows? Og hvor meget bliver der lavet back-up af? Man kan vel ikke lave en back-up af programmer?

Hilsen Ingelein - Uvidende - men parat til at nedtrappe uvidenheden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-08 16:20

Du kan sikkert afinstallere den acronis i fejlsikret tilstand. (F8 under opstart)

Den Acronis eller Ghost som jeg bruger, installeres ikke men kører i comp. ram.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-10-08 17:02

Citat
Jeg prøver at slette hele mappen med programmet, men får at vide at filen enten er i brug

Man skal huske at bruge Tilføj/Fjern programmer eller programmets egen afinstallerings fil

mvh klaudi

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 36 point
Dato : 13-10-08 17:04

ps brug evt Revo Uninstaller
http://www.revouninstaller.com/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-10-08 17:06

Hej Eyvind
Nu har jeg hentet filen og skal have den zipped.
Mit Zip programm viser en masse filer - hvilken fil skal man extracte ? Er det hver enkelt? - Længe siden jeg ikke har extracted uden Wizard.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-10-08 17:32

Tak til både manse og klaudi
Jeg prøver alle Jeres forslag, men vil lige sige tak
mens jeg arbejder videre.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-08 18:30

Hov hov - har du hentet denne:
http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html

start evt. Nero brænderprogram
vælg kopi > brænd image(billedfil) til disk. (disk er en CD)
find den hentede fil (som er en isofil)
brænd den
nu kan du bruge denne CD til at starte (boote) comp

Når du kan det så vend til bage.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 15:00

Tak for svaret Klaudi.
Revouninstall klarer mange problemer. Tak for det
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-10-08 16:07

Velbekommen

Ja Revouninstall er rimelig god

mvh klaudi