/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mit ur er tit i "udu"
Fra : grethes
Vist : 502 gange
100 point
Dato : 17-03-03 19:24

Håber der er nogen der kan give mig en god forklaring på dette............

Med jævne mellemrum står mit computerur på et andet tidspunkt end det skal. Bemærker det somme tider er en time eller to bagefter. Så sent som i dag var det pludselig to timer bagefter. Så ikke noget med overgang til sommer/normaltid, det fungerer helt normalt. Når jeg opdager uret ikke passer går jeg selvfølgelig ind og stiller det, men pludselig er det galt igen....hvorfor??? Hvor tit det sker, kan jeg ikke sige. Der kan gå både dage og uger imellem....også måneder, men hvad er årsagen??

Til orientering kører jeg win98.

Mvh
Grethe

Kommentar
Fra : xou

Dato : 17-03-03 19:29

i din bios (delete under start af pc eller hvad der stå på skærmen ved start)
kan du se klokken er den forkert her er det sikkert dit batteri på bundkortet der skal skiftes ud...tror jeg

Kommentar
Fra : summer

Dato : 17-03-03 19:32

Jeg tror også det er batteriet. Hvis man vil have sit ur helt up to date, kan man jo downloade dette lille freewareprogram "Dimension 4" http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=72
mvh
summer

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 17-03-03 22:39

Hvad der er skyld i den enorme udsving aner jeg ikke, men tror da at xou har fat i noget rigtigt.
Urværket er dog generelt dårligt http://www.kandu.dk/dk/tip/3306

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-03-03 00:31

Hej Grethe,

jeg vil tro det skyldes det samme som summer siger... at det er ved at være galt med batteriet på bundkortet... det er i hvert fald det eneste tidspunkt jeg har oplevet bøvl med uret...

den måde jeg fik løst problemet var at skifte batteriet ud med et nyt... det ka' være rimelig tricky at skifte batteriet afhængigt i hvordan det er påmonteret... jeg var tæt på at ødelægge mit bundkort...

jeg vil skyde på at du ka' købe et nyt batteri ved urmageren, Merlin eller andre steder hvor de forhandler de der flade batterier der bliver brugt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 18-03-03 01:49

Hej Grethe

Jeg bruger AtomicClock. Ved hjælp af det kan du samtidig se, hvad klokken er
på et givet tidspunkt alle mulige andre steder i verden.
Du kan - ganske gratis - hente det her: http://www.worldtimeserver.com/atomic-clock/

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 19-03-03 20:28

Min nuværende computer er 2½ år gammel, så synes nok det er for tidligt, der er noget der er "brugt op" Har en gammel slave på 7 år, der stadig kører.

Må nok indrømme, jeg ikke var klar over, der sad et lille batteri i bundkortet, som kan være årsagen til at uret går i "udu"

Har en 4 årig garentiperiode, så måske jeg skal gå denne vej med problemet.

Mvh
Grethe

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-03-03 21:29

grethes, hvis det er batteriet der er dødt, tror jeg ikke garantien dækker. Det kommer nok ind under almindelig slidtage. Hvis du har din computer slukket ved stikkontakten, tærer det vist mere på batteriet, da dette opretholder indstillingerne i Bios, så du kan starte op uden problemer. Jeg har hørt nogen brænde batteriet af på få måneder. Mit eget har holdt i tre år indtil videre. Alligevel kører jeg med Dimension 4, da computerens ur aldrig går så præcis, som jeg ønsker,

dk93

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 19-03-03 22:40

Det er en meget god ide at kontakte supporten. Det kunne jo være en kendt fejl som kan skyldes en eller anden dum ting.
Hvis det er batteriet er jeg faktisk overbevist om at de skifter den. Hvis du selv skifter den skal du nemli regne med at garantien bortfalder.
Men du skal så være forberedt på at de fleste (vis ikke det er alle) fabrikanter sender hele computeren til reparetion

Kommentar
Fra : xou

Dato : 19-03-03 23:20

hej !
jeg har lige prøvet at ændre tiden i bios,hvilket i win98 (på min) bliv skiftet til den pågældene tid,
hvorefter jeg ændret tiden i win 98 ,hvilket tiden i bios fuldte med,så konklusion:
1:tiden er bagefter altså er batteriet være uaktivet i dette tidsrum
2:er det hele timer og er minutter rigtigt,er det IKKE batteriet men noget med tids zoner der bliver
forkert forskydt,så ? er - er det kun hele timer !

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 20-03-03 07:08

Til xou!

Det er altid hele timer det drejer sig om. 1 eller 2 timer bagud.

Mvh
Grethe

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 100 point
Dato : 20-03-03 21:44

hej !
når du klikker på uret - er der en anden fanen der hedder tidszoner -
vær sikker på den stå til københvan og fravælg evt sommertid [x]
eller brug >>Rellom tids program højre oppe,det for din pc-ur til at gå
helt precis...

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 28-03-03 23:14

Har du fået det løst
Dit spørgsmål står stadig åben = kald på hjælp
?

Godkendelse af svar
Fra : grethes

Dato : 26-04-03 10:20

Tak for svaret xou og

Tak for svarene til jer alle, har dog ikke fundet årsagen, og ikke gjort noget, men der har ikke været problemer med mit ur siden, så måske det har løst sig selv. Så derfor vil jeg nu lukke spørgsmålet.

Hilsen
Grethe