/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
lægning af gulvfliser
Fra : hynke007
Vist : 4288 gange
100 point
Dato : 11-10-08 21:18

hejsa.
jeg skal til at lægge klinker i køkkenet.. spørgsmålet er så hvordan skal man lægge dem og hvordan skal man starte? de skal lægges i det der hedder harlekin mønster og fliserne er 33 X 33 cm..

hilsen hynke007

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 11-10-08 22:10

skal du ikke bare begynde i et hjørne og så arbejde dig frem?
så kommer mønsteret jo :D

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-10-08 22:34

En god ide er at tegne mønstret på gulvet først for at danne dig et indtryk evt.med en kridtsnor det er nemt og hurtigt mrn kræver en medhjælper

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 11-10-08 22:37

tror lige du skal have fat i en murer der kan fortælle dig hvordan. Det er ikke uden grund at murerer er i lære 3½ år

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-10-08 22:38

Hej Hynke.

Det bedste du kan gøre er at lave en tegning (f.eks. kan den laves i målforhold) af størrelsen på dit gulv, og så tegne fliserne ind på.
Herefter kan du overføre nogle få af stregerne til dit gulv. og så starte midt på gulvet.
På den måde kan du opnå cirka lige store stykker ude i siderne, når de sidste klinker skal skæres.
Hvis du starter ude i et hjørne, så kan du risikere at få nogle mærkelige små stykker i det modsatte hjørne. Det færdige resultat ser betydeligt pænere ud hvis det passer nogenlunde.
Så streg op på dit gulv - og gå ud fra midten.
Når du tegner op på gulvet skal der anvendes en vinkel, det er vigtigt at du starter i er ret vinkel.
held og lykke med det og god week-end
Bennymanden

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-10-08 22:45

du skal starte med at finde midten. så måler du hvor mange fliser derkan væreframidten og ud til kanten. hvis du kommer til at slutte med en strimmel der er under ½ flise, skal du begynde ½ flisebredde fra midten. så kommer du til at slutte med en strimmel der er mindst ½ flisebredde.
så afsætter du en linie på langs i rummet, der hvor kanten af flisen skal være. dernæst laver du en streg vinkelret på den første og placerer stregen efter samme udmålingsmetode som den første.
når du så har et kryds på gulvet, der passer med kanten af en flise, kan du lave streger for hver 3. flise på hverled. så er det bare at lægge fliserne efter stregerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-08 13:04

Mit køkken er i vinkel og jeg startede med at lave to midterlinier og første flise ligger i det kryds.
Og så blev der lagt fliser med hjørnerne i flugt med de 2 streger.
Brug en flise til at holde vinklerne rette.

Accepteret svar
Fra : herrig12

Modtaget 100 point
Dato : 13-10-08 21:29

hej! hynke007

først skal du tænke på om dit harlekin mynster skal ligge i 45 grader, eller vinkelret på alle vægge, derefter er det klogt at tegne rummet i f.eks. 1 - 100 på papir, blyantsstregen passer da i målforholdet til fugens størelse, brug derefter en retskinne eller en snor (murersnor) og læg nu et par rækker ud på gulvet i hver retning for at finde den side hvor du helst vil have skæringen, vil du have lige store skæringer på alle sider skal du selvfølgelig starte på midten, derefter ligger du retskinne hvor du skal starte, husk at beregne til fuge ind mod væg hvis du ikke skal have fodliste eller hulkile ( konerne foretrækker hulkile i samme materiale som gulvet , ellers bliver væggen fugtig hver gang gulvet vaskes med farer for at det bliver det vi kalder jorslået). ved udsmøring af lim ( multiklæb) brug en tandspartel hvis tænder passer til fordybningerne på klinkens bagside,

god arbejdslyst EKS. murermesteren/herrig12

Godkendelse af svar
Fra : hynke007

Dato : 13-10-08 21:30

Tak for svaret herrig12.

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 13-10-08 21:45

hej! hynke007

Når du skal til at fuge invester da i en gummispartel fra byggemarkedet , og en gummisvamp, bland lidt af gangen af fugemassen, jeg syntes alfix fugemateriale er nemmest at have med at gøre, læg nu en lille klat ud på gulvet og forsøg dig frem, husk at køre spartlen på tværs af fugerne, når du ser at det af fugemassen der har afsat slam på klinkken begynder at blive tørt er det tid at vaske over med svampen, du finder hurtigt ud af hvor våd svampen skal være, men start med at vride den godt op, det er irriterende at få den for våd.

En venlig hilsen fra herrig12

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 14-10-08 14:39

hej herrig12

mange tak for den godt oplysning. havde lige tænkt på at skulle til at spørge om det herinde. men du kom mig i forkøbet. men fliserne er lagt og resultatet er sådan nogenlunde. nogle af fugerne blev lidt brede opdagede vi først da det var tørt. men vi kan leve med det.

hilsen

hynke007