/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
pudsning af messing
Fra : madsemil4123
Vist : 8941 gange
40 point
Dato : 11-10-08 13:39

jeg har 2 store granat hylstre ca 75cm høje som jeg har renset mned svovlsyre nu skal de pudses men hvad er bedst brasso eller er der andre muligheder og hvad efter pudsningen hvad skal man lakere dem med for at holde glansen mvh madsemil

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 11-10-08 14:07

1 skål
Noget opvaskemiddel
Varmt vand
Citronsyre

Hæld lidt citronsyre og en smule opvaskemiddel op i skålen. Tilsæt varmt vand, og bland det godt.
Læg dine messingting ned i blanding, og lad dem ligge der et par minutter. Tag dem derefter op og skyl grundigt med vand.
Aftør med en klud.
Så har du smukt skinnende messing igen.
Metoden er især god hvis du har nogle messingting som har en ujævn overflade

herfra http://www.toflo.dk/art.asp?artikel_id=23

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-08 14:08

Zaponlak

Hvad er zaponlak?

Det er en lak, der bruges til forsegling/lakering af messing, så det ikke skal pudses, men bevarer sin glans efter pudsning.

--------------------------------------------------------------------------------

herfra http://www.goerdetselv.dk/polopoly.jsp?a=9137

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-10-08 16:47

Hej
Mine erfaringer med Nordsted1 metode er god, men ikke så god som en god omgang pudsning med et polerende middel - Rød Egern- Brasso eller Star-Clean - og hvad de nu allesammen hedder.
Med dem kan du pudse så det stråler, men det koster knofedt. Til gengæld holder det også længere, fordi du får slebet det iltede lag af messingen. Med Citronsyremetoden får du også fjernet det yderste angrebne lag, men ikke nogen højglans, hvis det er det du efterstræber.

Lakering med Zaponlak har jeg også prøvet. For det første skal man være mega omhyggelig, så det virkelig er lakeret uden helligdage - selv ikke minimale. Derfor er man tilbøjelig til at få et tykkere lag på end ønsket. Zaponlak tørrer meget hurtigt - er brandfarligt i flydende tilstand. Jeg er god til at male - og vant til det, men kan ikke gøre det ordentligt med Zaponlak.

De ting af messing, som jeg har lakeret med Zaponlak, har jeg efter nogle år afrenset igen, fordi det alligevel ikke gav den glans. Det er ligesom messingen får "frakke" på. Industrielt lakerede messingting med Zaponlak er langt pænere end det man selv kan lakere.

Jeg pudser alt mit messing med Messingpudsemiddel ved juletid og så vedligeholder jeg det 3-4 gange om året med Nordsted1's metode. Men ved juletid vil jeg ikke nøjes med det.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-10-08 17:52

Ingen kan lakere helt tæt med pensel, når der kun pårøres en gang.

Prøv med 3 ganske tynde lag med godt fortyndet lak og en god pensel. Eller sprøjt det på af 3 omgange, vådt i vådt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-10-08 18:15

Hej Transor
Den går ikke med flere gange - og slet ikke med fortyndet lak - De følgende omgange lak opløser simpelthen første gang. Hvor ved jeg det mon fra??????
Jeg ved ikke om man kan få det på spraydåse, men jeg ville ikke ødelægge min sprøjte med det stads. Nu er vi også ved at være derhenne hvor det kommer til at koste knapper og åndedrætsbesvær. Jeg mener at det er en speciel fortynder der skal til med Zaponlakken. Og alt andet lige kan vi som privatpersoner ikke gøre det så flot som i industrien.

hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 12-10-08 09:08

HMmmm, nu fik jeg lige en ide, vedr. lakering.

Hvad mon der sker hvis man bruger loddelak??? Det er en lak man bruger til printplader (kobber), og findes på spraydåse.
Påføres lige efter at printet er færdig (inden lodning), og jeg ved da, at det holder kobberbanerne skinnede blanke i årevis.

så måske??? men vil lige sige at jeg aldrig har afprøvet det på messing.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : madsemil4123

Dato : 15-10-08 15:48

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-10-08 17:03

Loddelak mørkner metallet en del, ses ikke så let på kobberbanerne, men på messingen ses det tydeligt - men det forbliver da blankt!
Brasso er beregnet til messing, se bare på navnet på engelsk!

Kommentar
Fra : serikt

Dato : 12-08-09 16:41

Jeg har en 30 år gammel dørhammer der var sort af ælde.
Jeg fik det råd at bruge husholdningedike og groft salt, så meget salt at væsken er overmættet.
Efter 5 minutter børstede jeg med en broncebørste og "mirakel" det sorte forsvandt. Efter en
time skinnede dørhammeren som katteskidt i måneskin