/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
MR eller CT scanning
Fra : Josph
Vist : 1695 gange
100 point
Dato : 11-10-08 10:31

Hvad er forskel på en MR eller CT scanning ?
Hvad kan man se på den ene frem for den anden scanning

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 11-10-08 10:51

Citat
Hvad er forskellen på MR-scanning og CT-scanning?

Teknikken bag MR-scanning og CT-scanning forskellig. CT-scanning er baseret på røntgenstråling, mens MR-scanning benytter magnetfelter og radiobølger til at danne billeder af kroppens indhold.

• MR-scanneren har den fordel, at den kan danne billeder i flere planer (vandret, lodret og skråt), hvorimod CT-scanning primært kun optager billeder på tværs (aksialplan). CT billeder kan dog med nutiden teknik rekonstrueres i mange planer og også anvendes til tredimentionel anskueliggørelse af for eksempel alvorlige knoglebrud.

MR-scanneren giver en bedre kontrast mellem normalt og unormalt væv end CT-scanneren. Herved er der mulighed for at afsløre de detaljer, en CT-scanner ikke opfanger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-08 10:52

Er du ved at investere i hospitalsudstyr

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-10-08 10:53

Jeg tvivler på nogle af scanningerne hjælper på finansmarkedet!

Godkendelse af svar
Fra : Josph

Dato : 11-10-08 11:49

Tak for svaret refi.

Beklager det skulle ikke ligge under investeringer, men under helbred,
men fik et seriøst svar alligevel, tak for det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-08 12:06

Selv tak....