/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Nivelering af stort gulvareal
Fra : baksen
Vist : 7433 gange
100 point
Dato : 09-10-08 22:47

Er i gang med total-renovering af 70'er-villa.

Har etableret gulvvarme i sammenhængende stue og køkkenallrum - ialt 55m2.

Som amatør har jeg behov for at nivelere betonen, men da der er tale om et relativt stort "sammenhængende" gulvareal, efterlyses gode råd og vejledninger :

Har tænkt mig at bruge et færdig-produkt (niveleringsmasse), men lytter gerne til gode råd, bl.a. m.h.t. hvor i rummet jeg STARTER - der er tale om et niveleringslag på 2-4 mm, hvilket betyder at "massen" vil tørre ret hurtigt.

Bør betonen "vandes" før niveleringsmassen hældes ud ?

Hvilket redskab foreslåes til "spredning" ?

Takker på forhånd for tips, ideer og gode råd

Kommentar
Fra : janik

Dato : 09-10-08 23:32

Du skal rengøre gulvet og prime det.
Vi bruger et glit bræt til at jævne det ud med .

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-10-08 01:45

At du kalder det "nivelere" er et fejl udtryk. Det som du belyser, er udtrykt, "udspartle".
Du tager en retskinne, eller lignende på ca. 2 meter længde, og bruger til at se hvor lunkerne er, og en flydende spartelmasse kan du trække ud med samme, og skal sandsynligvis efterbehandles let med et filsebrædt eller svamp, i kanterne, og oftest skal der forvandes/fugtes. - det kan du læse på poserne når du køber dit produkt.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-10-08 08:22

Gulvet skal være helt rent, og beton´en skal være fugtig.

Hvis du f.eks. bruger LIP selvnivellerende masse, skal du blot følge vejledningen, blande og hælde det på.

http://www.dintaeppekaede.dk/shop/lip-selvnivellerende-14880p.html

Vi nivellerede vores gulv mange mm med det produkt og det virkede fantastiks. Bare sørg for at du kan komme ud af rummet igen når du har hældt det på

Efter vi hældte det på, rendte det selv ud til niveau, uden at du skal røre ved det, og blev nøjagtigt nok til at man uden problem kan lægge træ gulv "direkte" oven på det.

Vi blandende det hele i en stor murerbalje med en kratfig boremaskien og røredimp. kan ikke huske hvor mange sække vi brugte men det er ret bekosteligt.

Du skal være meget opmærksom på at hvis du har nogle huller, dørtrin eller afløb eller lign. så kan du være helt sikker på at massen render ned i den hvis de ikke er lukket af.
Da vi nivellerede vores køkken som ligger lidt højere end bryggerset, fik vi pludselig travlt med at få lagt roockwoool ind under dørtrinet, da massen bare blev ved med at forsvinde

http://www.thulinsite.dk/house/DCP_1839.JPG
http://www.thulinsite.dk/house/DCP_1840.JPG

God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-10-08 12:26

Hej
Hos firmaet ALFIX i Kolding kan man pr. telefon få gode råd. Vi har nivelleret både vores og min søsters garagegulv. Med denne selvnivvelrende masse, som findes i forskellige udgaver, alt efter hvor tykt laget skal være.
Lad det være sagt på forhånd at jo tykkere lag jo bedre. Du kan ikke arbejde i f. eks. 2 mm, da det vil trække striber og der skal ikke ret meget ujævnhed til, før der er steder, som ikke får nogen masse overhovedet. (Det ved jeg af erfaring, så vi måtte til at lægge yderligere et lag ovenpå det første). Til udspredningen brugte vi en af de billige plastic-løvriver. Dem kan man arbejde hurtigt med. Og der skal arbejdes hurtigt.
Du skal være mindst 2 mand om arbejdet.
Vi blandede 1 sæk med 25 kg i en murerbalje og piskede med piskeris på boremaskine til en jævn masse. I forvejen havde vi stillet det antal spande vand der skulle bruges til hver portion parat. Så det hele kunne gå i glidende hastighed. Een mand til at røre en portion og 1 mand til at sprede ud.
Det er nødvendigt at man er to til at bære og hælde af baljen.

Forarbejdet med primingen skal også følges efter anvisningen. I kan nøjes med 2½ lilter primer til det nævnte areal.

Køb hellere et par sække mere end I har behov for og aftal at I kan levere de overskydende sække tilbage. Det er jo ret dyrt kram.

Gå ind på
http://www.alfix.dk/dk/ramme_brochurer_dk.htm
og download deres vejledning.

Mange hilsner Ingelein - som har de flotteste garagegulve

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 12-10-08 19:21

Mange tak for gode og uddybende svar - points burde deles, men det er vist ikke muligt (endnu)

Lige et enkelt tillægsspørgsmål : janik foreslår priming af gulvet (det havde jeg med i overvejelserne), men er det nødvendigt og med hvilket formål ?

Er det for at lukke cement-porerne ell. af hensyn til vedhæftning eller ???

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-08 19:44

Hej
Jeg kan ikke huske, om primingen skulle være tør eller fugtig før man hælder massen på. Men det står på flasken/dunken.
Jeg vil tro at den skal både lukke og give en god vedhæftning. Det er ligesom en megatynd gummifilm man lægger ovenpå og der må ikke være små søer i det. Det kan man nemt se, for primeren får farve ligesom skummet mælk, når man smører den på. Jeg brugte en almindelig indendørs kost til opgaven. Når man skyller den straks efter brug, tager den ingen skade. Der er også noget med at man skal bruge en skumgummiliste eller anden afdækning langs væggene, så gulvet ikke kommer til at hænge sammen med væggene.

Du skal sikkert have noget ovenpå dit gulv. Det skulle vi ikke i vores garage - først ville vi male, men det var jættedyr maling, der skulle bruges, og cementfarven var også ok. Da det var tørt, gav jeg gulvet to gange med resten af primeren meget fortyndet. Nu har vi et flot cementfarvet garagegulv, lidt blankt. Det har ligget der i 3 - snart 4 år.

Som sagt, ville vi af hensyn til garageporten kun lægge et 2-4 mm tykt lag på i første omgang, men 2 mm er så tyndt, at det ikke kan flyde sammen igen, når man har spredt det med plastriven. Selve massen er tung og en anelse gummiagtig klæbrig. Så du skal nok satse på mindst 4 mm. Det er sikkert bedst at arbejde i et køligt rum, når du ikke skal lægge ret meget på. Det tørrer meget hurtigt. Pas på at du ikke skal sidde i en vindueskarm og vente på at det bliver tørt .
Til store lokaler pumper man massen ud - har jeg set på Alfix siden.
Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 19-10-08 09:06

Tak for meget uddybende og brugbare svar, ingelein

De øvrige "bidrags-ydere" tilgiver sikkert at jeg ikke har mulighed for at "dele point'ene"