/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Nodebaseret midiprogram
Fra : blomsterfreaken
Vist : 830 gange
100 point
Dato : 17-03-03 16:00

Jeg vil gerne finde et program, der kan forvandle noder til midimusik, det skal være noget avanceret, da det bl.a. skal kunne håndtere fermattegn (forlængelse af en node, så takten bliver længere end de andre), og det skal kunne gemme i midiformat, der kan afspillet/downloades fra hjemmeside. Det må gerne koste lidt, men selvfølgelig helst gratis.
Jeg ønsker at kunne taste noder ind og bestemme instrumenter/lyde for de forskellige stemmer, men jeg vil ikke arbejde som med en sequenzer - klippe/klistre osv.
Hvad er det bedste, mener I. Det haster ikke...

Hilsen Blomsterfreaken

Accepteret svar
Fra : User

Modtaget 110 point
Dato : 17-03-03 17:11

Hej

Her er et link til et program hvor du skulle kunne oprette og redigere midifiler - med noder. Det koster ca. 35 $ men du kan prøve det gratis i 30 dage
Men hvorvidt det kan "forvandle noder til midimusik" ved jeg ikke. Hvis du der tænker på at det skulle kunne lave et scannet stykke papir med noder på om til en midifil, vil jeg tro at det er højest utænkeligt at noget software skulle kunne finde ud af det.

http://www.tucows.com/home/preview/199113.html

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 17-03-03 17:28

Nej, jeg vil taste noderne ind, det kan jeg nemlig finde ud af :)

Hilsen Blomsterfreaken

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 17-03-03 17:30

Jeg prøver det lige

Kommentar
Fra : kamik

Dato : 19-03-03 07:46

hej blomsterfreak

hvordan taster man noder ind???? fortææææl. hvad hedder programmet

mvh kamik

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 19-03-03 13:35

http://www.codamusic.com/coda/

På ovennævnte adresse kan du downloade et eksempel på et nodebaseret musikprogram, det kan dog ikke gemme og man kan ikke vælge forskellige instrumenter til de forskellige stemmer. Det program jeg er blevet anbefalet her af User fra Tucows er også nodebaseret i demoudgaven, dog ser det ud til at man får en sequenzervisning oveni, når man opgraderer.

I nodedelen putter man ved hjælp af knapper i menuen noder af den ønskede værdi ind på plads i et nodesystem (skærmbilledet er et nodeark), således kan man, hvis man har noderne til et stykke musik, taste det ind og høre, hvordan det lyder. Man kan så vælge instrument til noderne, og man kan indtaste flere stemmer/instrumenter til at spille samtidig.

Mange musikprogrammer har en anden visning, hvor lyden vises som hændelser i et tidsforløb, skærmen er med bjælker af forskellig længde, som illustrerer lydene - det er det man plejer at kalde en sequenzer, her kan man optage og klistre og klippe i lydene - typisk eksempel e-jay.

Det er ikke umuligt, at programmet fra Tucows er rigtig godt, jeg har ikke haft tid til at prøve endnu. Jeg tror dog desværre "fermattegnet" ikke findes i demoudgaven.

Godkendelse af svar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 21-03-03 08:07

Tak for svaret User.

Programmet du henviste mig til hedder Music Masterworks og kan downloades i en demo på www.musicmasterworks.com, det er meget bedre en Codas finale og kan en masse i demoen, på een aften lykkedes det at lave, det jeg gerne ville, hvilket jeg har brugt meget tid på andre free, demo og sharewareprogrammer på - uden held.

Der kan gemmes fra demoen og i et format, der kan bruges, bl.a. kan musikken afspilles fra en hjemmeside med realplayer eller windows media player.

Også fermaten kunne håndteres ved at programmet kan ændre hastigheden for et lille stykke eks. 3.taktslag i en takt.

Flere "stemmer" kunne også sagtens håndteres.

Alt i alt et rigtig godt program hvis man vil arbejde i midi og kan lidt noder, der kan dog også benyttes en anden visningsform (som er åben i demoen :)), der kaldes pianoroll, hvis man er mere til bjælker i forskellig farve end noder.

På downloadsiden står der at der er en måneds prøvetid, men i selve programmet omtales det som shareware, det vil sige man kan betale, hvis man er godt tilfreds og ønsker diverse "naggere" fjernet og lidt yderligere muligheder (ikke nogen jeg har savnet endnu).

Hilsen Blomsterfreaken

Kommentar
Fra : Herbie

Dato : 04-11-12 15:46

der findes forskellige node programmer der kan det du søger
Finale osv men kig her
http://www.nodeportalen.dk/gratis-nodeprogram med venlig hilsen Palle