/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
kalksalpeter
Fra : ANDREAS9999
Vist : 3695 gange
20 point
Dato : 08-10-08 07:10

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 08-10-08 07:38

Du kan jo prøve.
Det er ikke alt du får svar på her.

hugo-børge

Kommentar
Fra : pgroen

Dato : 08-10-08 07:50

Prøv at spørge på:

http://www.pet.dk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-10-08 08:19

Kalksalpeter er ekstremt vandsugende, så det kniber at få ild i stadset

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-10-08 09:32

glem det

PET kigger med

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-10-08 10:04

nåhjamen det står i tonsvis rundt omkring på bondegårde og i grovvarehandler, og det er yderst uskadeligt. Selv efter flere dages tørring oven på kakkelovnen gav det ikke meget mere fut til forbrænding af sukker end et fyldt askebæger. Tobaksaske virker som katalysator, så man kan tænde ild i et stykke sukker.
Det kan selvfølgelig være, kvaliteten fra Norsk Hydro har ændret sig siden 1958, men grundlæggende ER stadset vandsugende og afgiver ikke oxygen nær så hurtigt som kaliumklorat og kaliumnitrat.
Så hvis det skulle bringe én i PETs søgelys, var det snarere hvis man strøede det ud på markerne hos en økologisk landmand! Så måtte han ikke sælge produkter fra den jord i adskellige år.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 08-10-08 10:16

pbp_et, nej der bruges stort set ikke kalksalpeter mere, det er afløst af det billigere
kalkammonsalpeter og fl. ammoniak eller NPK-gøgninger.
En af årsagerne er, at der skal bruges store mængder strøm ved produktionen.
Ellers er dine oplysninger korrekte.

mvbh
2603ph

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 10 point
Dato : 08-10-08 16:07

Du skal bruge kaliumnitrat (almindelig salpeter). Nu har vi snart haft så mange der spørger hvordan man skaffer det, så lad os da endelig fortælle dem hvad de alligevel selv ville kunne finde ud af på fem minutter med en søgning på nettet: Du kan lave det selv, efter en opskrift der har været kendt i flere hundrede år: Tag et ordenligt læs kolort, pis på det i et halvt års tid (inviter nogle venner til te og fadbamser jævnligt), tør det, tilsæt en passende mængde træaske og udvask salpeteren med varmt vand. Kog evt. ekstraktet lidt ind, så det bliver opkoncentreret, og afkøl. Salpeteren vil så udkrystallisere. Omkrystalliser et par gange, så det bliver rent. Salpeter er overordenligt meget mere opløseligt i varmt vand, end i kold vand, så det er ikke så meget der går til spilde ved omkrystallisering. God fornøjelse!

Godkendelse af svar
Fra : ANDREAS9999

Dato : 08-10-08 16:38

Tak for svaret rubion.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-10-08 17:09

Pas på ikke at miste arme og ben.

Hovedet HAR du tilsyneladende mistet.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 08-10-08 18:53

Røg"bomber" af den hjemmelavede slags kan bare slet ikke måle sig med rigtige signalrøgbomber. Bliv ikke skuffet, hvis du absolut vil overtræde fyrværkeriloven og risikere alvorlige forbrændinger.

Du kan også lave en røgkanon, uden at overtræde fyrværkeriloven og uden brandfare: Blæst dampene fra en sjat koncentreret saltsyre (helst 35-37%, men ellers bare 30%, som kan købes alle steder) over i dampene fra noget koncentreret ammoniakvand (25% = "tredobbelt salmialspiritus"). Helst i den rækkefølge, af hensyn til korrosion af evt. metalgenstande i nærheden. Lidt overskud af ammoniakdampene er ubehageligt, men trods alt ikke livsfarligt i beherskede mængder. Der kommer en tåge af ammoniumklorid-støv (også kendt som salmiak), der er så fint at det ligner røg. Stoffet er ikke er mere sundhedsskadelig end at man putter det i lakridsslik. Med et par plastikspande med låg eller nogle mindre plastikbøtter til lidt af hver sin væske, et køkkenrullerør eller to, en hobbykniv, noget gaffatape, lidt opfindsdomhed, en forlængerledning og en hårtørrer fra Netto til 49 kr, kan du nok få mere sjov ud af det.

Pas på øjnene når du håndterer væskerne, især saltsyren. Brug beskyttelsesbriller og hav noget vand i nærheden for en sikkerheds skyld. (Hvis man får en lille dråbe saltsyre i det ene øje, gør det så afsindigt ondt at det andet øje på stedet løber så meget i vand, at man i praksis er mere end trekvart blind, når man spurter over mod nærmeste vandhane. Skån dig selv for den oplevelse. Og hvis ikke der straks skylles øjne, kan de tage varig skade).

En mere simpel variant af forsøget, men faktisk sjovere: Skær et pænt rundt hul i bunden af en plastikspand. Smid to klude, som er vædet med hver sin af væskerne i spanden, og sæt låget på. Nu kan du lave imponerende røgringe ved at banke eller tromme på låget. Hullet kan være være alle mulige størrelser, fx fra 2-10 cm. Prøv dig frem.