/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
opmuring af væg i leca
Fra : rasmusjensen
Vist : 1746 gange
105 point
Dato : 06-10-08 18:11

Jeg er ved at søge byggetilladelse til en udestue. Problemet ligger i at bygningen ligger for tæt på skel, så det skal være BD60. Jeg tænker på at lave en mur i leca blokke. kan det gøres i en blok altså uden hulmur. I så fald hvor bred skal den være, muren er ca 2,7m høj og 3,4 m til et hjørne

Venlig hilsen Rasmus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-08 18:41

En væg af 108 mm murværk er BS-60 hvis ikke er højere end 2,6 m.

En BS væg vil også opfylde kravene til BD-vægge.

Med større højde skal du stabilisere den på en eller anden måde.

Det kan være svært at eftervise.

En rimelig måde er støtte med træstolper, som jo er tilladt i BD- konstruktioner.

Det undrer mig lidt at du kan komme om ved skelafstandskravet blot med en Bd-60 væg.

Kommentar
Fra : rasmusjensen

Dato : 06-10-08 19:43

Tak for dit hurtige svar
Så en mur på 108mm er tilstrækkelig. Jeg har lige målt højde er 2,55 og længden er 3,45 før der kommer et hjørne. Jeg vil helst ikke afstive med træstolper da den skal stå pudset på begge sider.
Kan jeg forøge bredden på lecablokkene eller murer 2 søjler op i leca.Ville foretrække breddere blokke så jeg får en helt lige mur.

Hilsen Rasmus

Kommentar
Fra : rasmusjensen

Dato : 06-10-08 19:44

Forresten så er der flere krav om nabohøring også videre, men det her er første skridt til en tegning af projektet

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 105 point
Dato : 08-10-08 14:37

Bredere blokke giver bedre stabilitet.

Det er stabilitetshensyn, som gør at den ikke uden anden dokumentation må være mere end 2,6 m.

Men hvor har du den ide om at sådan en væg er nok.

I matrikkelskel kræves normalt 2,5 m afstand eller en brandvæg og brandkam. Sådan en skal være BS120 og stabil fra begge sider

Kommentar
Fra : rasmusjensen

Dato : 08-10-08 19:38

Det var bare hvad de sagde på kommunen, men jeg har besluttet mig for at søge med en normal mur med hulmur og isolering. Så får jeg se hvad de siger. Men tak for hjælpen.

Venlig hilsen Rasmus

Godkendelse af svar
Fra : rasmusjensen

Dato : 08-10-08 19:38

Tak for svaret transor.