/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
krydderurter
Fra : karin42
Vist : 712 gange
50 point
Dato : 06-10-08 17:31

hvem har et godt forslag til tørring af forskellige krydderurter - mynte iberegnet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-10-08 17:34

Hej med dig.
De skal plukkes om morgenen og hænges med "bunden" i vejret på et køligt og mørkt sted. Der må gerne kunne komme lidt luft til.
V.H. Pia

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-10-08 17:35

Kig event . her www.urtehave.dk/torring

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-10-08 17:39

Hey igen.
Kan se at linket ikke virker efter hensigten så prøv www.urtehave.dk

Kommentar
Fra : netper

Dato : 06-10-08 18:20

De kan også tøres i en dehydrator, mener den kan købes hos isenkræmmerne.

Per

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 06-10-08 18:40

Prøv også at læse i dette link

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/tabid/54/forumid/5/postid/8684/view/topic/Default.aspx

Der er omtalt - tørring i microovn, eller frysetørring..... mere hvis du ikke lige har muligheden for at hænge dem til tørre

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-10-08 19:22

Hej
Langsom tørring et lunt og ikke for lyst sted giver det bedste resultat. Jeg har prøvet at tørre i microovn - og det smagte af "hø". Dog har jeg gode resultater af at fryse urterne i plasticposer. Men det kommer an på mængden - og hvad det skal bruges til.

Med sådan noget må man lige tænke på hvilke muligheder vore forfædre havde - og de brugte urter i langt større stil til alt muligt udover madlavning. Men een ting er sikkert, de skal ikke bundtes i for store bundter (fare for mug), og så skal de hænge med stilkene opad og tørt.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-08 19:24

Jeg ved godt, at tørringe af urter, helst skal foregå ved at hænge dem til tørrer - men syntes de bliver støvede

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-10-08 19:33

Hej Nordsted
Så syr du bare nogle poser af gaze eller gammelt tyndt voile eller batist og putter bundterne ned i det.
Jeg tror nok at urterne var støvede i gamle dage - men de vidste også at man skal have 7 pund skidt om året
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-08 19:36

Næææ mine synåle har øjenbetændelse

Jeg kommer krydderrierne i fryseren

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 06-10-08 20:01

Tak for svaret Nordsted1.

takker for de mange gode råd , men dit er nok det jeg kan bruge bedst - tak for det.