/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Glasbyggesten
Fra : jacoblauvring
Vist : 6078 gange
100 point
Dato : 05-10-08 15:12

Hej
Jeg skal muligvis bygge en stor væg af glasbyggesten (B160xH200)
Det er 180 sten. Jeg har fået en god pris på stenene men kan se at det dyre i det er de mellemlister man skal bruge ved opbygningen. Er der nogen der har løsning til hvad man kan bruge i stedet. Kan man fx forestille sig at bruge trælister eller andet?
Mvh
Jacob

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-10-08 15:42

Min veninde fik lavet glasvæg på sit badeværelse som skillevæg til bruseren, og det var en murer som lavede den, og han murede dem op med mørtel. Dog kan jeg huske at han lagde metalvinkler ind i væggen, men det blev dækket af mørtel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-08 15:52

På et tidspunkt tænkte vi også på at få bygget med de glassten på badeværelset, men fandt også ud af, at de skinner var temmelig dyre.

Vi blev anbefalet at lime dem sammen i stedet.

Prøv at snakke med dem om det i dit byggemarked, for jeg kan ikke huske hvad limen hed (fugelim)??

Vi ændrede mening, og fik ikke brugt glassten

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 05-10-08 16:18

Hej Jacob

Det er ikke anbefalelsesværdigt at anvende træ til sådant arbejde, og iøvrigt er træ jo også temmelig dyrt i vore dage.
Du har forskellige muligheder: du kan mure din væg op med en speicielmørtel som så holder dine glassten som en "lås" imellem de false som er udvendigt på hver sten, ved denne metode er det en god ide at lægge nogle tynde (6 - 8 mm) tentorstål imellem, både på langs og på højkant. Det giver en væsentlig forstærkning af din væg.
Du kan også anvende en speciallim og så lægge dem på de plastskinner som er beregnet til formålet - du bør kikke dig lidt for inden du handler ind - der er temmelig stor prisforskel fra det ene firma til det andet.
Det er altid en rigtig god ide at bruge de der afslutningskanter, hvis du får f.eks en side på væggen som er "åben" - de er normalt lavet af rustfrit stål som nogle profiler der passer til stenene.
Til sidst fuger du med en fugemasse som også er beregnet til formålet (forhør dig hos trælasten)
............................................................
Jeg vil også lige nævne for dig, at det er at gå lige til grænsen med en væg på 180 cm i bredden - faktisk anbefales det, at den ikke må være over 160 cm uden at der laves en ekstra forstærkning - f.eks. i form af en pille eller søjle.
Jeg vedlægger lige et par link hvor du kan få gode råd og sammenligne priser - til sidst et link fra Danmarks Radio med nogle helt gode tip til udførelsen af arbejdet:
http://www.flise-eksperten.dk/shop/glasbyggesten-tilbehoer-96c1.html
http://www.lavprisvvs.dk/shop/fliser-glasbyggesten-5563c1.html
http://www.dr.dk/GDS/Artikler/Hus+inde/Glasbyggesten.htm?rel=nofollow

held og lykke med dit projekt
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-10-08 16:28

Nå - undskyld Jacob
Jeg ser nu at din væg netop er 160 cm bred, så det burde ikke være noget problem.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 05-10-08 16:48

Hej
Jeg har lige bygget en skillevæg med 10 sten i højden og 5 i bredden.
Plastiklisterne købte jeg i Bauhaus til knap 50 kr pr. stk.
Limen var næsten det dyreste, der står at en tube rækker til 10 løbende meter, det passer ikke, der er ret stor afstand fra stenen til listen, så jeg brugte 9 tuber, så var der også til afslutningslisten.
Jeg tror man skal være ret god for at bygge dem op uden listerne.
Limen var billigst i Silvan, ca 70 kr pr tube.

Jes

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 06-10-08 15:03

Hej
Det er selvfølgelig ikke 180 sten men 80 sten, der havde lige sneget sig et tal for meget på
Da vi skal bygge den erhvervsmæssigt skal det hele også vurderes efter hvor meget tid det enkelte tager og det lyder lidt som om at det tager lidt længere tid at mure det op med stål frem for at bruge de normale plastikskinner, jeg havde bare håbet på at der muligvis fandtes et kopi produkt eller noget, da det bliver omkring 1500 bare for skinnerne alene, men det gør der jo nok ikke når ingen af jer har hørt om det... utroligt at sådan noget simpelt plastik skal koste så meget
Jacob

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 06-10-08 15:38

Jeg giver dig ganske ret Jacob - men her, som med så meget andet, kommer der jo spørgsmål om rettigheder og patenter ind over. og det er ofte udslagsgivende for prisen.
Men som jeg nævnte i mit tidligere indlæg, så kan der altså hurtigt tjenes 3 - 400 kr ved at se sig lidt for og sammenligne priser inden man slår til.
Du har helt ret i at det bliver den billigste løsning med hensyn til arbejdstimer - og så er de skinner jo lavet til formålet.
Mit råd vil være: se dig også lidt omkring, inden du køber lim/silicone eller hvad du vælger til at samle med - også her er der virkelig stor prisforskel.
Når du går i gang med arbejdet, er en MEGET vigtig detalje, at du sørger for at vinklen mellem gulv og væg er 90° der hvor du starter. Det er meget vigtigt, ellers gver det problemer i det videre forløb
idet du ikke kan rette op under vejs.

endnu engang held og lykke med projektet Jacob
hilsen
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : jacoblauvring

Dato : 07-10-08 16:25

Tak for svaret bennymanden og alle Jer andre. Og også en tak for de gode råd.
Jeg køber skinnerne denne gang, så kan det være jeg kommer i tanke om en ide til næste gang når jeg har prøvet at arbejde med dem.
Med venlig hilsen
Jacob

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 08-10-08 03:24

Selvtak Jacob - god ide -
held og lykke med det
hilsen
Bennymanden