/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
level1 access point hjælpppppp
Fra : frederikshavn
Vist : 1547 gange
300 point
Dato : 05-10-08 11:15

Hey

Leh er lige skiftet fra webspeed til fibernet,fra bredbånd nord,jeg vil gerne kører xp 64bit,for at kunne udnytte mine 8gb ram,men mit trådløse netkort( level1 wnc-0301) understøtter ikke 64bit,så jeg købte en level1 access point(wap-0006),men kan ikke få lortet til at virke,fra min fiberboks går der et kabel ned i den trådløse router(linksys),og fra min ap går der et netkabel op i mit onbord netkort,og ifølge manualen har ap adr. 192.168.2.1,men når jeg skriver det i adr.linjen,får jeg en besked om at explore ikke kan åbne siden,hvordan f...........sætter jeg den op så det virker?

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 150 point
Dato : 05-10-08 13:43

det er fordi din pc er direkte tilsluttet til trådløse router (enten kabel eller trådløs)

du har 2 muligheder til at få fat i din AP
enten skal du sætte din pc til en fast ip adresse som skal ligge i samme range som AP
umiddelbart vil jeg tro du lige nu har en ip som ligger et sted mellem
192.168.1.2 - 192.168.1.254 (sansynligvis tildelt via DHCP)
dette skal du ændre til en fast ip som ligger i en anden range nemlig
192.168.2.2 hvis du skal angive subnet er det 255.255.255.0
nogen gange er det ikke nødvendigt at angive gateway men hvis du skal skal du skrive

eller du tilslutter din pc direkete til AP (via kabel indtil du har fået den konfigureret)

du kan i AP ændre ip (lan) til at være i samme ip range (192.168.1.x) som dit andet udstyr
se opsætning på din linksys hvilken DHCP range den bruger og sæt dit AP udenfor.

f.eks den tildeler mellem 192.168.1.10 - 192.168.1.100 du kan så sætte dit AP
til 192.168.1.3 eller 192.168.1.101
husk bare at sætte din pc tilbage til hvad den stod til før

men hvorfor har du både en trådløs router og et Access point? (dobbelt konfekt)

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 05-10-08 15:21

oki,nu er jeg kommet ind i Ap,og sat den til ap client,men kan ikke få forbindelse hverken til min ruter eller nettet,her de data fra min trådløse ruter ipconfig/all:
Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Alice Cooper>ipconfig/all

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : alice-0df3b7bc6
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse 4:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : LevelOne WNC-0301 #3
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-11-6B-63-BC-C2
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.15.101
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.15.1
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.15.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 77.68.254.42
Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 5. oktober 2008 12:19:14
Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 6. oktober 2008 12:19:14

C:\Documents and Settings\Alice Cooper>

Jeg fatter intet af manualen,håber der er en eller anden som kan lave en step by step guide så selv jeg kan fatte det

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-10-08 15:57

prøv lige at sætte AP gateway til din router

IP adresse 192.168.1.16 (eller også 192.168.1.116)
Gateway adresse 192.168.15.101
Undernetmaske 255.255.255.0

hvis det ikke virker så prøv med gateway 192.168.15.1

sørg ligeledes for at din/(e) computere ikke har samme ip adresse

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-10-08 16:51

Du kunne jo også ændre din supnetmask (Undernetmaske) fra 255.255.255.0 til 255.255.0.0, så vil den åbne for den næste talgruppe, hvor du det ene sted kører 1 og det andet sted 2.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 05-10-08 20:52

Hvordan du er kommet ind i opsætningen på dit AP, med de IP numre som dem der står på din Ipconfig liste, det er mig lidt af et mysterie.
Og at dit trådløse netkort vises på ipconfig listen det tyder da på at der ER en driver på din pc som styrer det trådløse netkort.

Hvis jeg skulle udlede noget konkret af de oplysninger som du indtil videre har givet så er det følgende:

Den "ipconfig /all" du har vist os, siger at dit mit trådløse netkort( level1 wnc-0301) er aktivt.

Dit indbyggede kablede netkort fremgår imidlertid overhovedt ikke af "ipconfig /all" listen.

Det får mig til at spørge:

1) er det indbyggede kablede netkort enablet i din bios?
2) er der installeret drivere til det indbyggede netkort
3) er netkortet det enablet/disablet i windows.

Ad 1)
Kan delvist undersøges ved at se om der er en lampe (led) lige ved netstikket på din pc som lyser når du sætter begge ender af netkablet i netværksudsyr.

Ad 2)
Kan undersøges ved at kigge i: Kontrol panel -> (klasisk visning) System -> hardware -> hardware enheder? (eng: Device manager) (jeg siddder ved en XP som taler engelsk, og jeg kan ikke lige huske det skærmbillede på dansk)
-> listen viser enten gule spørgsmålstegn, hvor en af dem er "ethernet..." - så er netkortet aktivt i bios, men der er ikke installeret de korrekte drivere til netkortet.
-> listen viser et grønt ikon med Network Adapters (DK: Netværkskort), og sub-listen viser navnet på netkortet. Mit er fx. Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC.
På denne liste har jeg også to andre (som jeg lige nævner så du kan se hvad der IKKE er et indbygget netkort), 1394 Net adapter (det er Firewire stikket), Intel (R) Wireless WiFi Link 4965AGN (det er mit trådløse netkort) Hvis det ser ud som om dit netkort er på denne liste, så er driver installeret, men kortet er ikke aktivt.

Ad 3)
Kan undersøges ved at kigge i: Kontrol Panel -> klasisk visning: (her driller min engelske pc igen) Her hedder det "Network connections" på en WinXP DK er det nok: "Netværks indstillinger" eller "Netværks forbindelser" Det er IKKE netværks wizard.
Kontoller på listen i vinduet om der er et entry som hedder noget i stil med Netværkskort, om status er enablet/disablet (aktivt/in-aktivt)

Når der kan svares positivt til disse tre spørgsmål, så bør din "ipconfig /all" vise TO net forbindelser som fx.

D:\Documents and Settings\Per>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : winmce
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter 1Gbps:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit E
thernet NIC
Physical Address. . . . . . . . . : 00-16-D4-51-52-B3

Ethernet adapter Wireless Network built-in:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Wireless WiFi Link 4965AGN
Physical Address. . . . . . . . . : 00-13-E8-76-BA-07
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.5.222
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.5.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 208.67.222.222

På den liste skal du særligt bemærke det to netkort som er aktiveret:
Ethernet adapter 1Gbps:
Ethernet adapter Wireless Network built-in:

Jeg har disablet mit 1394 firewire stik, da jeg ikke bruger det, og det vil derfor ikke optræde på ipconfig listen.

Der er ikke sat stik i mit indbyggede netkort derfor har det ikke et IP nummer.

Jeg kører pt. KUN via mit WiFi, så det er det eneste netkort som har et Ip nummer

Når du har fået TO netkort vist på din Ipconfig /all liste, så skal det ene vise noget i stil med:

Ethernet adapter Wireless Network built-in:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : HARDWARE NAVN PÅ NETKORT KORTET
Physical Address. . . . . . . . . : xx-xx-xx-xx-xx-xx = cifre og bogstaver
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.2.X = Ip nummeret på din pc
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.2.1 = Ip nummeret på dit wap-0006 AP
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 77.68.254.42 = er formentligt de DNS numre som
77.68.254.170 Bredbånd Nord benytter

Når dit indbyggede netkort dukker op på din "ipconfig /all" liste, så kan du i en browser åbne forbindelse til dit AP via 192.168.2.1, og styre opsætning der.

Så skal du have forbindelse til dit Linksys Access point.
Det kan anbefales at du mens du tester forbindelsen mellem Linksys og AP har slået kryptering fra på din linksys. Når alle andre detaljer virker, så anbefales det at du igen slår kryptering til på både linksys og AP. Prøv først med WEP og derefter med WPA. Det anbefales at du får WPA til at virke, da WEP idag kan brydes på få minutter med programmer som frit kan hentes fra Internettet.

Jeg ved at dette er lidt af en mundfuld, men det viser de skridt som jeg tror at du skal igennem for at få dit setup til at virke stabilt.

Spørg endelig undervejs, da der er en del detlajer som kan drille undervejs hvis det reelt viser sig at dette ER den vej som du skal tage for at få dit system til at virke.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 07-10-08 13:08

1000tak for alt det hjælp,men jeg gad sgu ikke døje mere med lortet,så jeg købte en linksys ultra range plus wusb600n,og det virker på xp x64,så jeg giver pointene til ham der svarede først,håber i forstår

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 07-10-08 13:08

Tak for svaret dk.