/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Psykologisk dialog via tjat
Fra : svenliss
Vist : 643 gange
500 point
Dato : 03-10-08 18:11

Er der nogen der kender en tjat-forbindelse, hvor man kan få kvalificeret dialog vedr. psykologiske problemer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-10-08 18:30

http://www.depnet.dk/uni0/userprofile/login.aspx?ReturnUrl=%2funiverse5%2fchat%2fDefault.aspx

ser du til det - hører at det er seriøst men kender det ikke selv

hovedsiden her

http://www.depnet.dk/

er måske et forsøg værd

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-10-08 18:52

Citat
Er der nogen der kender en tjat-forbindelse, hvor man kan få kvalificeret dialog vedr. psykologiske problemer.

Jeg tror ikke det eksisterer. Den pågældende, som søger psykologhjælp online, skal være positivt interesseret. Det er jo muligt at gemme sig bag en skærm, psykologen som giver råd, kan jo ikke se den "syge".

At tale med andre "syge" , så vil den søgende få et utal af svar. Helt sikkert at nogle af svarene vil være "positive" og passe ind i sygdomsforløbet.

Det bedste vil være at opsøge en læge og få en henvisning til hjælp.

Citat
Minusser ved metoden er, at det er svært for terapeuten at læse klientens kropssprog, og at kommunikationen foregår langsommere end ved en almindelig konsultation.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-9028552.html?ss

Men hvis det er dette

http://www.kandu.dk/Spg125000.aspx

Så bliver det meget svært, da det efter min mening ikke vil hjælpe med en online chat. Misbrugeren vil altid kunne finde noget "positivt" fra andre.

God weekend.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-10-08 19:03

Der er ufattelig mange forgreninger indenfor psyk sygdomme, så det ville hjælpe hvis du kunne

fortælle i hvilken retning.

Her er et samlet link til psykologer http://www.abcsiden.dk/katalog.aspx?m=75&k=427

Er det som nævnt i ans link, så søg på google under ------ støttegruppe ----- og så efterfulgt af den form for misbrug der er tale om

Håber du meget snart får det bedre, det er hårdt at være pårørnede til en syg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-08 19:34

Sociale problemer?

http://www.sr-bistand.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-10-08 19:52

http://www.depnet.dk/universe5/mailbox/ faktisk ser det ud til at depnet slet ikke er så ringe - i hvertfald vil jeg da sige at det er lidt nemmere at skippe psykologen her end i privatlivet som sådan - og jeg ved da mange har haft fornøjelse af siden.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-10-08 20:06

depnet er rettet mod depressive tilstande og financeret af Lundbech (dem med lykkepiller)

Jeg kan dårligt forestille mig at en seriøs Psykolog vil forsøge at behandle svære problemstillinger i en chat.

Kontakt din læge for at blive henvist til en psykolog eller alternativt søg selv på nettet.

Mener ikke man kan råde dig yderligere uden at vide noget om den problemstilling du ønsker behandlet.

VH

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 500 point
Dato : 03-10-08 20:19

Hej svenliss -

Jeg kan sagtens forstå, at du søger en chatforbindelse til en psykolog ... det er heldigvis en mulighed, som du også har fået links til - f.eks www.depnet.dk -

Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at du her kan få lidt hjælp her og nu...

MEN, hvis du, eller en du gerne vil hjælpe, virkelig behøver hjælp/rådgivning, så kræver det altså direkte kontakt for at få den optimale behandling...

Som du ganske sikkert ved, kan egen læge henvise til gratis behandling hos psykiater, eller hvis problemet er akut, til psykolog - desværre falder mange udenfor de etablerede muligheder

Så er der muligheder i den alternative "verden" - som man desværre selv må betale for...

Uden at kende nærmere til dit problem, kan jeg ikke henvise dig til en bestemt behandler - men jeg ønsker dig alt godt - og vil gerne prøve at hjælpe, hvis jeg kan

Mange hilsner fra HelleBirgitte

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-10-08 20:41

svenliss

Jeg tvivler stadig på online chat i forbindelse med psykolog og følgende "helbredelse"

Jeg har set, at der er flere der har henvist til depnet. Det ejes af et medicinalfirma

Men hvis du selv tror på online hjælp, så held og lykke.

Sammenlign med alle de sygdomsspørgsmål, der har været på kandu. Jeg tror ikke brugerne har kendt spørgerne, men er kommet med gode råd. Mange råd er blevet accepteret (mest af alt fordi det passede ind i spørgerernes kram) Rådene har været i en god mening, men uden kendskab til det enkelte tilfælde.

Psykologhjælp med håb om hjælp, så er det face to face.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-10-08 21:23

Svenliss, jeg har prøvet psykologhjælp pr. mail i forbindelse med nogle svære følelser omkring min mors død.

Men det fungerede ikke for mig.
Selv om jeg virkelig forsøgte at beskrive hvordan jeg havde det og hvad mine problemer var, så mærkede jeg ikke den respons, som jeg havde brug for.
Måske var det en forkert psykolog, --måske var det for tidligt for mig... Og måske KAN man bare ikke få hjælp på den måde.

Jeg må sige, at jeg har fået mere hjælp og støtte af kandubrugerne i den forbindelse end jeg fik af den pågældende psykolog. Kandubrugere er en broget gruppe. Men selv om nogle af de svar man får er helt forkerte, så er det samtidig sådan at man kan sortere de ting fra som man ikke kan bruge. Det betyder, at man stadig må tage et personligt ansvar. Og det er ikke så ringe endda!

Psykologen og jeg blev forøvrigt hurtigt klar over at det ikke virkede, så jeg kom aldrig til at betale, som vi ellers havde aftalt.

Jeg er nu startet i en gruppe som kommunen har oprettet, for mennesker der har svært ved at komme over et tab. Det er tidligt endnu, --vi har kun været samlet to gange. Men jeg tror at det hjælper mig.

Måske har din kommune tilbud der passer til dit behov?
Vi er bare 8 mennesker og to behandlere i gruppen.

Hvis det er noget med misbrug af alkohol, så er der tilbud om psykolog ved Lænkens ambulatorier. Også til pårørende.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-10-08 00:59

Hej
Jeg har hele 3 psykologer i den nærmeste familie. Vi har talt om det at kunne give råd til nogen i den nærmeste familie - og det kan og vil psykologer ikke. Her virker deres "værktøj" ikke.

Men de sagde een ting mere, som jeg hæftede mig meget ved i forbindelse med at mennesker, som selv er følelsesmæssigt i ubalance, prøver at hjælpe andre mennesker i samme siituation:
" Det er som to blinde, der vil hjælpe hinanden - og ender i grøften".
Så man skal ikke søge hjælp hos nogen, som har de samme problemer og derfor mener at kunne gennemskue den andens behov for hjælp.
Søg professionel hjælp.
mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-10-08 03:44

nu kunne det jo være at spørger netop søger en mulighed for blot at kunne snakke/skrive/chatte og at problemet ikke er så graverende at der er behov for en konsultation hos en psykolog - hvor mange kan ikke nikke genkendende til at det kan hjælpe at få snakket ud - i det hele taget bare at snakke og snakke og snakke hvis noget trykker een ?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-10-08 10:10

De behandlere, der er på www.depnet.dk, vil sikkert også sende een videre, hvis de mener, at de ikke kan hjælpe nok...

Det er en rigtig god side med mange andre ting.

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 04-10-08 21:26

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-10-08 21:32

Tak svenliss - jeg håber virkelig, du finder den hjælp, du har brug for....

Mange hilsner fra HelleBirgitte