/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Office.org - så godt som MS?
Fra : ingelein
Vist : 703 gange
40 point
Dato : 02-10-08 15:31

Hej
På vore kursus PC har vi Office 2003 pakken. Desværre er det jo sådan at vore olle-kolle kursister som regel har arvet deres første Pc (Tit fordi ikke engang børnebørnene ville ha' dem). Til gengæld er de udstyret med Office-2000 eller Office 2003 pakken. Og det var jo ok. Men nu vil de fleste, som er kommet i gang gerne udskifte denne gamle pc med noget nyere uden at ville investere i Microsoft Office pakker.

Jeg kan se at Office.org er et udmærket alternativ. Er der nogen, der har erfaringer med det.

Det er for os vejledere på Aktivitetscentret vigtigt at kursisterne også kan arbejde med opgaverne hjemme. Derfor kunne vi overveje at gå over til Office org. - for dem der ikke har nogen Office-pakke længere.

Office org. kan hentes på www.pensionistedb.dk -
Den findes under Nyttige.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-10-08 15:40

Den gratis udgave af Officepakken er smadder god, mange bruger den og den nye version er kombertibel med Windows iflk. producenten. Jeg anbefaler selv den til pensioniskerne her i bebyggelsen, og de er meget tilfredse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-08 15:48

I må sgu da ikke køre et kursus eller lign. hvor der bruges forskellige programmer

Lad dog ALLE installe OpenOffice så.....

Ikke at de 2 programmer ikke arbejder sammen - for det gør de - men det bliver da noget rod når noget skal lære noget andre ikke skal - de kan så ikke engang hjælpe hinanden....

Endnu mere rod bliver det da hvis "læreren" ikke kender programmet

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-10-08 16:30

Hej Refi
Det er mega-individuel undervisning - hver kører frem i sit eget tempo - og selvom jeg har et hold, som kører på 4. år med de samme mennesker, så er der jo ikke tale om mennesker, som bruger pc'en til daglig. Nogle af dem der troppede op igen - havde faktisk ikke brugt pc' en til andet end mails siden .... april måned. I år har jeg lagt alle mine hjemmelavede lektioner på pc'en og så må de frit vælge, hvad de vil arbejde med. Det bliver også min sidste undervisningssæson, idet holdenen maks. må køre 3 år. I år har vi indført åben datastue, med forskellige emner 1 gang om ugen. (Uden min medvirken - har nok med at holde maskinerne kørende)
Der er 4 personer som får meget ud af undervisningen. Den ene har netop købt ny pc - og så med Vista, som vi jo slet ikke har på kursus, så det må fortsat bive individuel undervisning med mulighed for at bruge Open Office.

Mange hilsner Ingelein

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 40 point
Dato : 02-10-08 19:42

Spørgsmålet er for mig at se, ikke så meget om OpenOffice er lige så godt som MS Office, spørgsmålet er mere om MS Office, for den gennemsnitlige hjemmebruger, er over 1000,- værd. Hvis jeg kender denne hjemmebruger ret, skriver han i produktets levetid under 100 sider, det betyder at hver side koster over 10 kr,-

Hvis begge programmer var gratis ville jeg nok vælge MS Office, men til mit brug er OpenOffice mere end glimrende.

Jeg, børnene og mine forældre kører alle OpenOffice, helt uden problemer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-08 20:24

OpenOffice er ganske udmærket....

Det jeg studsede over var bare at man ville bruge forskellige programmer...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-10-08 20:25

Hej BertelIBrander
Ja, det er nok nærmest sådan som du har opfattet det, at de af mine pensionistbrugere (ældste mand 82 år) ikke kommer til at skulle bruge ret mange avancerede faciliteter. Derfor vil det for dem synes dyrt at skulle investere 1100 for et Office program.
Mange af mine opgaver, som jeg selv opfinder skal indholde mange enkeltheder, som til sidst kan bygges sammen til f. eks. et opslag i Brugsen, med billeder, klippekuponer osv. Visitkort, Etiketter efter mål, fødselsdagskort, mange opstillinger sange osv. hvor man med fordel kan bruge tabeller.

Vi har planlagt en åben datastue een gang om ugen, hvor der vil blive taget specielle emner op. For eksempel Excell, Power Point og Publisher. Der kom een eneste til hver af disse temadage. Folk ved slet ikke hvad det er for noget. Men jeg regner med at der tropper en hel del op til emner som Billedbehandling, digitalt kamera, slægtsforskning og internet handel. Sidstnævnte tror jeg måske heller ikke rigtig på er noget for pensionister, som kun går der for at skrive/modtage email.
Derfor er det også lidt frustrerende at kursisterne ikke har rørt tasterne siden april måned. Jeg har endog hørt folk sige at de ikke ved, hvad de skal bruge det til, selvom de går på kursus. Heldigvis er mine egne kursister interesserede og vil gerne lære noget. Ellers havde vi nok heller ikke snydt os til et 4. år.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-10-08 20:32

Mine forældre er begge over 70, de bruger tekstbehandling til at skrive breve og til referater af forskellige møder, og de laver lidt regnskab i regnearket. De har ingen problemer med OO.

Jeg tror at der ville komme flere til et kursus i "lav dit budget og regnskab på computeren" end til et kursus i Excell, og der kommer nok flere til et kursus i "lav flotte indbydelser og festsange" end til et kursus i Publisher.

Specielt for ældre gælder det at det er vigtigt at de bruger computeren ofte, mine forældre glemmer hvordan de skal flytte billeder over på computeren, fordi der går et halvt år mellem det sker.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-10-08 21:07

Hej BertelIBrander
Tak. Det har du ganske ret i - ophavsmændene burde have skrevet sådan som du foreslår. Det vil jeg bede dem der står for den "Afdeling" af EDB-kursus rette næste gang der sendes Info-blad ud. Det andet var da alt for indforstået sprog.

Jeg talte i tlf. med en mand der gerne ville på mit hold, men jeg havde jo alt optaget - og ville heller ikke have nye ind på holdet, som også er blevet et socialt træfpunkt med de mennesker. Problemet for nogle mennesker i den alder er jo også at de ikke kan en dyt engelsk - hvor skulle de også kunne det fra, hvis deres arbejdslliv ikke har indeholdt det. Andre har store stavevanskeligheder og så er det rart at være sammen med mennesker, som kender een. Jeg kan også selv være meget obs. på det, når vedkommende skriver noget og det ikke vil lykkes at finde siden på nettet

Nå men den mand fortalte at han havde meldt sig til "Lay-out" på en aftenskole. Jeg spurgte ham så hvad han specielt ville bruge det til. Han svarede at han ikke vidste var det var, men at han bare havde meldt sig til det. Hm.............

Når vi ikke går frem efter nogen bog, selvom om vi har købt en, som eleverne kan slå op i derhjemme, er det fordi jeg ikke synes at de skal bruge 9/10 af tiden til at taste tekster. Det er der ingen mening i, selvom det giver rutine - og vejlederne kan hvile sig imens . Det kmå de øve sig på derhjemme.

Og så er der det med at glemme, fordi man ikke bruger faciliteterne tit og ofte nok ..........

Men jeg takker for dit svar og tildeler dig de udlovede points.
Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 02-10-08 21:08

Tak for svaret BertelBrander.
Jeg kan forstå at open Office.org er et godt alternativ til den dyre Microsoft Office pakke
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : sym

Dato : 02-10-08 22:06

husk lige at få stave kontrollen installeret også jeg mener ikke den er med fra starten.
OO kan også gemme som *.doc