/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Plastic/Nylon konisk- rullelej
Fra : MonieJacobsen
Vist : 1566 gange
500 point
Dato : 01-10-08 10:00

Er der nogen her der kan hjælpe med, at finde, hvor der kan købes nogle Plastic/Nylon konisk- rulleleje og hvor også rullerne er af Plastic/Nylon. Leje mål: udvendig mag Ø45 invendig Ø20

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-10-08 18:35
Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 01-10-08 18:51

Til granner01

Jeg kan ikke finde nogle konisk-leje i plast eller nylon. Og som min. kan tåle 130 Grader.

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-08 19:19

Hvor sidder det leje og hvad er det som er 130 gr.

Ps. Jeg er smed - men har aldrig hørt om "koniske lejer i plast" som nok nærmere er lavet i teflon.

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 02-10-08 07:38

Hvor har du set de konisk lejer lavet i teflon?

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-08 10:01

Det var ikke det jeg sagde - men gættede på at det kunne være lavet i teflon.

Jeg har kun set koniske lejer lavet i stål af bl. a. firmaet "SKF" og "RIW"

Det undrer mig at koniske lejer (sidder bla.a. i bilers forhjul) skulle kunne have bæreevne i plast.

Men hvad skal de lejer bruges til.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 02-10-08 20:59

Kronrørslejer er af stål, evt med plastikstyr..

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 03-10-08 08:08

Som hobby er jeg ved, at lave en solfanger cirkulations pumpe.
og den virker også.
I pumpe-huse, det medie der skal pumpes er vand + 40% glykol (frostvæske) for at beskytte solfanger-anlæget.
Og med 1.5 bar tryk er kågepungtet 130 Grader der for har jeg sat sikkerheden til 150 Graderer som det lejet skal kunne tåle.
Det første spørgsmå er så kan vand + 40% glykol smøre f.eks et konisk leje. Se her:http://www.phantom.dk/basket.php?action=list&category_id=2201070700
Eller eller med et egnet plast-matriale, at konstrurerer et andet leje-type.
F.ekst et pino-spis og den modsatte ende , der er tilpasset sådan, at når pinol-spisen og den anden enhed mødes, dannes det et tryk-leje.

Hvis der nogen der her vil hjælpe forslag til, hvordan man kan lave 2 halv-dele der virker som et leje. Jeg har selv en hobby drejebænk og en fræser. Så vil det glæde mig meget
Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 03-10-08 08:59

Så har jeg fået lavet et billede af der hvor der skal monterese et leje.

Se her: www.sunwind.dk/projekt/FlangePlusSkovlhjul.jpg

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-08 10:06

De pumper jeg har arbejdet med til opvaskemaskiner og destileret vand er indrettet sådan:

Motor>alm. lukket leje>fjedrende kulskive (keramisk)>stålskive i flanken>pumpehjul>pumpehus.
Det er kulskiven mod stålskiven som tætner.

Du må undskylde - men jeg tror ikke på den koniske nylon/teflon lejeudgave.

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 03-10-08 13:49

Har du et andet forslag til leje?

Mvh
Monie

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 03-10-08 14:20

Næ ikke umiddelbart - det er ret svært at lave noget roterende i vædske som også skal være tæt.
Koniske lejer bruges hvor der er stor belastning både radialt og axialt.
Hvis den pumpe ikke er kraftigt belastet kan evt. alm glideleje bruges (aksel i en bronzebøsning)

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 04-10-08 09:54

Tak for svaret Eyvind.
Ok Eyvind - du har hold det ude, på alle mine spørgsmål

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-08 09:57

Ok - men nogen hjælp fik du vist ikke.