/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nye badevær. - gulvvarme?
Fra : Steen2000
Vist : 563 gange
40 point
Dato : 26-09-08 23:02

Vi skal have lavet nye badeværelser og har nu lavet aftale med en håndværker der skal gøre det.
Da huset har fået lavet naturgasanlæg har vi besluttet at varmen i gulvet skal tilsluttes naturgas anlægget. De nuværende badeværelser har elvarme i gulvet. Tanken er jo at det er billigere i drift.

Men der er vist kun 50mm isolering i gulvet nu, og det er som jeg forstår det ikke nok? Hvad gør man så? Laver det til et meget stort projekt og banker dybt? Eller lægger el-måtte i stedet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-08 23:18

Man tager tyrene ved hornene, banker op, graver ud, isolerer efter nutidige krav og hygger sig efterfølgende for alle de penge man sparer.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-09-08 23:27

Hej
Ja jeg siger ligesom 3773. Når I alligevel skal have al svineriet et stykke tid ville det da være synd ikke at få isoleret ordentligt og spare mange penge fremover. Vi har fået nyt badeværelse for et par år siden fordi vores rør var tæret igennem - og de var lavet som det var kotyme for 35 år siden.
Vi skulle derfor alligevel have gravet dybt ned.
I bliver glade for en "mere krævende" løsning i længden.
Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 26-09-08 23:33

Det var hurtige svar
Er der nogen af jer der har en fornemmelse af om det er væsentligt billigere at have gulvvarmen på naturgassen ift. en af de nye el-måtter man kan lægge?
OG kan man så helt undvære radiator på badeværelset?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-09-08 23:49

I det lange løb er naturgassen billigst, og ja i de fleste nogenlunde isolerede badeværelser behøves ikke radiatorer, men en håndklædetørrer er da aldrig til skade, feks. en Wirsbo.

http://primavvs.dk/shop/haandklaederadiatorer-2342s.html?source=awhaandklaederadiatorer&gclid=CLyVtvG5-pUCFQyD1QodgxgDEQ

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-09-08 00:18

Hej
Ja, vi klarer os fint kun med gulvvarmen. Men vær lige obs. på at man i dag kan få smarte regulatorer til gulvvarmen som sættes ind i væggen - i stedet for at rage op af gulvet. Det fik vi ikke gjort - så man skal ikke overlade det hele til VVS-manden.
Mange hilsner Ingelein - uden håndklædetørrer men måske en god ide for nogle. Vi har flere badeværelser.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 40 point
Dato : 27-09-08 02:29

Kun gulvvarme er fint.

Rent prismæssigt koster N-gas drevet gulvvarme ungefær det halve i drift set i forhold til eldrevet. Derforuden vil der være en massiv besparelse på den nye isolering istedet for den gamle 50mm isolering. Men da vi ikke uden videre kan gætte badeværelsernes faktiske isolerede forbrug er det ikke nemt at sætte tal. Men besparelsen burde være til at få øje på.

Godkendelse af svar
Fra : Steen2000

Dato : 27-09-08 07:30

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-09-08 20:48

Og HUSK NU at skifte kloakrørene når i alligevel har det hele åbnet!!!!!!!!!!!!