/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Min Zepto er kidnappet !
Fra : HenrikBo
Vist : 980 gange
111 point
Dato : 25-09-08 20:47

Hvad skal jeg gøre.

Jeg har været så naiv at købe en Zepto laptop, så sansynligvis er noget kina junk der bare er sat en navn på. For nogle måneder siden begyndte den at skratte i mikrofonen bår man optog.

Første gang hentede jeg den i Hedehusene - det eneste sted man kan afhente sin Zepto på sjælland.

Da duede optageren slet ikke. Et anden optagerprogram afslørede at den stadig skrattede,
Jeg sendte den tilbage. Nu vil Zetpto vil ikke lave den og de har sendt den tilbage på postanvisning med en regning på 650 kr - for ingen fejl. Jeg har sendt den retur to gange.

De siger jeg har boostet mikrofonen og skruet helt ned - så skratter den jo, det har jeg på skrift.

Jeg har også en Dell, den har jeg boosted og skruet næsten helt ned for når man optager. den lyder sku perfekt.

Så nu er jeg stock in the middel. Jeg betaler ikke for en computer der skratter i optageren og de vil have penge for "ingen fejl". Der var garanti på den da den blev indleveret.

Hvad gør jeg.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-08 20:53

Du skal klage til forbrugerklagenævnet

http://www.forbrug.dk/klage/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-08 20:55

På siden finder du også skabeloner til en klage

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 121 point
Dato : 25-09-08 21:00

Kilde: http://www.dr.dk/DR1/kontant/Gode/2004/01/09/153049.htm

Gode råd om købeloven
09. jan. 2004 15.30 Opdat.: 09. jan. 2004 16.30
Jurist i Forbrugerrådet, Sonny Kristoffersen, peger på de vigtige elementer i købeloven:

Reklamationsretten er udvidet fra et til to år.

De første seks måneder vil fejl og mangler som udgangspunkt blive betragtet som fabrikationsfejl og du kan få en ny vare eller pengene tilbage, hvis varen ikke kan repareres.

Efter seks måneder og frem til 24 måneder skal butikken tage varen ind til undersøgelse. Viser det sig, at fejlen kan betagtes som en fabrikationsfejl, gælder de samme regler med, at du kan få en ny eller penge tilbage.

Er fejlen derimod indtruffet efter købet kan du risikere at betale for undersøgelsen og også for reparationen, hvis du vil have det gjort.

Disse reklamationsregler gælder også for brugte varer og udsalgsvarer.

Der må højst foretages to reparationer på en vare, før kunden skal have en ny eller penge tilbage.

Er der tale om en mobiltelefon skal kunden have en erstatningstelefon, mens den anden er til reparation.

Mht begreber som garanti, bytteret, returret og fortrydelsesret, så er det noget, som butikken frivilligt giver forbrugeren. De er ikke forpligtet ifølge købeloven. Det vil kort sige, at man som forbruger ikke kan fortryde et køb eller få byttet varen, hvis butikken ikke har skrevet eller aftalt det med dig.

Hvis butikken giver lov til at bytte, får man som regel et tilgodebevis og det gælder i mindst fem år.

Er der trods disse regler stadig problemer, kan man klage til Forbrugerklagenævnet på 70 13 13 30.

Fra den 1. januar 2004 er gebyret for at klage til Forbrugerklagenævnet 150 kroner og minimumsgrænsen for en vares pris skal være 800 kroner, dog 500 kroner for tøj og sko.

Købeloven:
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-08 21:17

Citat
De siger jeg har boostet mikrofonen og skruet helt ned

Citat
Jeg har også en Dell, den har jeg boosted og skruet næsten helt ned for når man optager. den lyder sku perfekt.

Du kan ikke laste Zepto for de ting du SELV laver....

Komputeren fejler jo intet... Det er dig der modificerer og derved får problemer

At det virker på en andet har jo ikke noget med sagen at gøre....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-08 21:32

Citat
boosted og skruet næsten helt ned for når man optager

Jeg er lidt nysgerrig (har også en Zepto 3215) - hvad er det du laver med mikrofonen.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 25-09-08 21:56

Hold da op - en computer skal da ikke rasle og skramle når den optager - især ikke når andre anerkendte computere ikke gør det ved samme indstilling. Zepto brillierede samtidig ved ikke at installere Vista korrekt - lyden virkede ikke og iøvrigt havde man installeret et program for en dims der ikke var på computeren så den blev ved med at spørge om en dll. til en figeraftryksadgangskontrol, som computeren slet ikke havde. Det kan sku da ikke være rigtigt at jeg skal køre tilbage til Hedehusene for at bragt dette i orden også. Vi taler her om en amatørservice af rang. Og så sender de den til mig 2 gang med en regning på Ingen fejl. Hvordan kan jeg overhovedet stole på og betale for dette, for jeg har jo ingen mulighed for at viden om lortet stadig er misinstalleret og rasler i mikrofonen.

Er du iøvrigt ansat i Zepto - det lyder sådan ?

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 25-09-08 22:01

Hej Jeg optager da bare med den interne mic. i den lille lydoptager. Den lyder af H til, det gjorde den ikke starten. Rasler og skramler. De siger jeg er skyld i det pga. at jeg har boostet lyden og skuet ned for mic. Det er da noget urtoligt vås. Jeg kende ikke andre computere der pludselig gøre det. Måske er der sus eller baggrundsstøj med ikke mislyde.

Det skriver de:

"fejlen er ene og alene, at mikrofonen har været boostet på fuld skrald, mens lyden på mikrofonen har været skruet helt ned."

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-09-08 22:44

Du skal jo lære og bruge computere og lære at stille lyd niveau og det der med boost eller gain eller hvad det hedder.
Nu har jeg ikke hørt hvordan det lyder men hvis du gider optage noget lyd som vil jeg da gerne fortælle hvad jeg syns.
At lyder skratter kan jo betyde mange ting men umiddelbart vil jeg tror det betyder at mikronen er blevet booster og niveauet er sat forkert så umiddelbart vil jeg da syns zepto har ret, det jo dig selv som skal lære og indstille computeren.
Hvis du mener der er noget i vejen med mirkofonen så kan du prøve og købe en billig mikrofon og bruge samme indstillinger og se hvordan det virker.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-09-08 01:33

Kan man justere lyden på en gris?

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 26-09-08 08:32

Dette er blevet en meget zeptomanisk situation.
1. Jeg indlevere en computer som lyder meger mærkeligt, i mikrofonen.
2. De ominstallere computeren jeg får den hjem og nu virker den lille indspiller ikke, selom man skruer op for alt. Og så leder den hele tiden efter en dll, for noget computeren har.
3.Jeg sender den tilbage.
4. Får nu svar at der ingen fejl er og nu koster det pludslig 650 kr, hvilket det ikke gjordeførste gange der "igen fejl var".

Kan man stole på sådant et firma. Jeg er sikker på at efter jeg betaler de 650 på post kontoret og starten MIN computer - så mangler der det ene og det andet.

Andre computere skratter og raslet ikke uanset hvadde skruer op og ned for. Jeg kan kun se at de bare ska udlevere dyret eller betale ved kasse 1 5400.- Uanset hvad så var den forkert installeret nr. 2 gang fra deres side.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 08:50

Ja så er der jo ikke andet at gøre end at klage til forbrugerklagenævnet....

Er du overbevist om du har ret og der er noget galt - så er den jo klar nok.....

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 26-09-08 08:57

Ja det må jo ende der desværre.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 26-09-08 09:17

Hej Eiyvin

hvis du gider kan du jo lave testen prøv at booste den og skru næsten helt ned Mic og så optag noget via den interne Mikrofon. Hvordan lyder den ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-08 09:59

Næ næ jeg skal ikke ha' boostet noget som helst.

Min 3215 kører fint med alle mine harddiske og pendrive.
Jeg købte den uden styresystemer og installerede selv Vista/XP/ubuntu og brugte medfølgende drivere på CD og hentet hos ubuntu.
(dog kan ubuntu ikke køre med Zepto wireless N, for det skulle ha' været en Intel)

Men ja - Zepto er desværre ikke god nok til det grej de sælger. Nogle sælgere/teknikere aner ikke endgang at harddisken sidder i en ramme..................

Ps. Den medfølgende Samsung 80 Gb/5400 siger ikke en lyd, heller ikke når der arbejdes............

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 10:25

Jeg fatter ikke hvorfor noget overhovedet skal "boostes"

Hvad havde du forventet at få ud af det bortset fra ærgelser

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 02-10-08 09:27

Hej

Efter at have klaget helt op til øverste etage hos Zepto så er min computer på vej tilbage med posten og nu skulle den virke. Så nu må vi se.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 04-10-08 00:36

Kan man booste en gris?

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 04-10-08 10:48

He he, nu er den kommet tilbage uden beregning, uanset hvad med gør boster skruer op og ned, så suser og knitre det i mikrofonen, den har endda været "chekket" af den øverste chef.
Samtidig leder den stadig efter en dell på en dims den slet ikke har installeret.

Jeg åbnede den optog med den interne optager uden at røre andet.

Jeg ved sku ikke hvad man skal gøre, at tage der ud for anden gang og at have hentet den nu 3 gange på posthuset, det har snart kostet mig mere end en ny computer.

Måske skulle jeg sprænge den i luften på amager fællede.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-08 11:06

Inden du sprænger den i luften..................................jeg vil gerne ha' den.
Så sætter jeg bare en ny harddisk i og installerer XP hvis altså modellen har drivere til det OS.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-10-08 11:40

Citat
Så sætter jeg bare en ny harddisk i og installerer XP

Men lad nu være med at "booste"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-10-08 11:41

Jeg tror ikke maskinen fejler noget - den er blevet "pillet" itu....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-08 12:58

Jeg aner ikke endgang hvordan man booster.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 15-10-08 00:00

Ja jeg venter stadig på en afgørelse fra ZEPTO - har dog min computer hos mig selv - bare at I ved det,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-08 09:17

Lyder spændende....................jeg har netop sat et nyt tråløst netkort i min Zepto så ubuntu også kan gå på nettet uden adapter.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 16-10-08 17:52

Hvad får du ud af Ubutu kontra Vista ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-08 20:08

For mig er det legetøj.

Min Zepto kører med XP / Vista / ubuntu på hver sin harddisk (skift ½ min)
Jeg kører også ubuntu på USB pendrive

Skal der arbejdes på comp. så er det med XP, som også har de fleste programmer inst.
Men jeg forventer en del af ubuntu, som jeg får gratis tilsendt hver halve år.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 16-10-08 20:16

Jeg har en ældre compaque armada laptop 12 tommer skærm - den er faktisk rigtig god - den er bare langsom nu pentium 4, du ved 126 mg ram.

den ville jeg gerne have til at køre hurtigere, XP,en kører trægt. Jeg har prøvet med en linux, kunne ikke finde ud af det. Kunne man evt. få den til at køre på ubutu, rent på en usb eller pcmcia ramkort ?

Eller i det mindste på hardisken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-08 20:23

Min Armada 1530 80 MB ram 130 Mhz kan ikke.
Min Armada E500 300 Mb ram 600 mhz kan køre XP og ubuntu
Min armada E500 kan ikke boote på USB
Det er kun min Zepto som kan boote på USB

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 16-10-08 20:40

Ja ja da - så må det blive win 98 se II det skulle få lidt mere fut i den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-08 10:26

Win 2000 kan køre på 130 Mhz og 80 Gb ram. - det kan min Armada 1530

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 12-11-08 10:40

Zepto eventyret er nu "afsluttet".

Det endte til ca 15 timers spild af tid, 2 ture til Hedehusene 3 gange på posthuset, 20 mails, hvor de havde installere lydprogrammet forkert så den slet ikke ville optage, og fået installeret et dims som ikke er på denne model og opkrævede mig 2 x 600 kr på efterkrav for ingen fejl - det blev dog slettet. Min anke var at den ikke optager godt nok. den kradser og lyder bare dårligt, efter at havde fået den retur 3 gange med begrundelse at der intet var galt, så lykkedes det min endeligt, bed hjælp at at klage til direktøren at få dem til at se på sagen på en nogenlunde seriøs måde. Jeg modtog så en lydfil som de havde optaget på en Zepto som skal repræsentere den perfekte maskine, altså én som en amatør som jeg ikke har pillet ved.

Resultatet var, en lydfil der lyder at røven til, det knaser i baggrunde og kan ikke bruger til noget.

Min gamle spadser Medion fra ALDI og min datters dell, laver begge en klar og tydelig optagelse uden knas. i forløbet er jeg blevet bildt ind at jeg har bossted lyden, ikke kan forvente noget godt af en "analog" mikrofon, ( der findes ikke nogle digitale mikrofoner ) at det var mit eget lydprograms skyld og at bare konsekvent indtillede alt forkert.

Mit indtryk er at de personer, teknikkere og den chef, Morten der har varetager simpelthen ikke fatter hvad de har med at gøre. Det samme gælder tiden det har taget bare at chekke lyden på deres egen maskine, det alene tog flere uger. Som jeg kan se den ny i bakspejlet så har deres model, måske modeller en fejl der gør at et eller andet sginal går direkte i mikrofonen og forstyrre den. jeg tilbød at de bare kunne betale mig 500 kr til indkøb af et externt lydkort. Men det blev der slet svaret på.

Men når man er på mod stjernerne og sælger godt, så kan det jo være svært at se sit eget produkt som det faktisk er. En noname computer købt i Kina, med en "Zepto" skilt på, med en service der er langt under hvad man kan forvente og en fejl i lydkortet. Jeg har lige købt en Fujitzu/Simens stationær til samme pris, men med en sitegaranti. Så jeg vil anbefale andre at tænke sig om to gange for man køber en Zepto og googler "lortezepto"

Men tak for deltagelsen.

Godkendelse af svar
Fra : HenrikBo

Dato : 12-11-08 10:41

Tak for svaret CLAN. Det må jeg se om jeg har energi til.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-11-08 14:43

Jamen held og lykke med det... og takker for points
Go' weekend