/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Afkalkning
Fra : loladi
Vist : 2165 gange
100 point
Dato : 23-09-08 23:57

Hel alle!
Er der nogen der kan fortælle mig om afkalkning (Fysik). Hvad det er? og alt det der handler om afkalkning. tak for hjælpen allerede nu!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-09-08 01:21

Man fjerner kalken med en syre.

Andre spørgsmål ?????

Kommentar
Fra : videnskab

Dato : 24-09-08 07:37

det er fjerning af kalk med forskellige slags syr

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-09-08 09:14

Men man kan også ion-bytte kalken i vandet så det ikke udfælder sig ved opvarmning (ca. 50 gr.)
Eller fjerne kalken (og en del mineraler) ved dobbeltion-bytning.

Ion og dobblet ion-byttet vand er ikke godkent til drikkevand

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-09-08 09:32

Det er ikke fysik men kemi.

kalken er et salt af kulsyre. Disse salte kaldes karbonater. Med en stærkere syre kan man omdanne karbonaterne til salte af den stærkere syre. Hvis disse er vandopløselige, siger man at man har opløst kalken.
En anden sprogbrug er at man "driver den svage syre ud med en stærkere"

Med en syrers styrke menes den dissosiationdgrad i vandig opløsning. Ikke dens koncentration, som nogen tror.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-09-08 10:14

"Alt om afkalkning" er da noget af en mundfuld. Hvis du har et toilet, hvor vandet har sivet længe, kan du lægge toiletpapir på fladerne og væde med eddikesyre (ikke drukne). Efter et døgn kan du pille det af i store flager. I gamle dage neutraliserede man kalken i vaskevandet med soda et stykke tid før tilsætning af sæbe. Og som flere indsendere bemærker: Kalk i vand kan fjernes ved ionbytning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-09-08 10:28

Endelig kan kalken fjernes mekanisk (fysik )
Det gøres ved at presse vandet gennem et filter og metoden hedder omvendt osmose.
Det bruges bla.a. på store apoteker til at foberede vandet til destillation. Næsten H2O

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-09-08 20:42

Når du vil have alt med om afkalkning, skal du måske også tænke på vore knogler?

De opbygges jo for en stor del af kalk, men hos ældre især kvinder forsvinder kalken,
og knoglerne bliver skøre.

Denne aldersbetingede biologiske proces osmose er nok mere kemisk end fysisk,
men du vil jo have alt med...

Kommentar
Fra : loladi

Dato : 24-09-08 22:06

Jeg vil ha' noet som jeg kan bruge i min Rapport. Hvad er afkalkning, hvordan, altså hele processen.
Altså det skal handle om Fysik og Kemi.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-09-08 22:23

Så begynd med den kemiske proces hvor kalk nedbrydes af syre...

Her et dårligt eksempel: Jordbær plus Brom giver Brombær + Jord

Men opbygningen er rigtig, du skal bare erstatte med calsium carbonat og eksempelvis saltsyre: HCl

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 24-09-08 22:54

Sådan ser processen ud hvor kalk nedbrydes med saltsyre:
CaCO3(s) + 2HCl(aq) ? CaCl2(aq) + CO2(g) + H2O(l)

fundet her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_carbonate#Chemical_properties

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-09-08 22:58

Rettelser:

Afkalkning af knogler: osteporose og Calcium er med C c

Godkendelse af svar
Fra : loladi

Dato : 02-10-08 16:43

Tak for svaret svendgiversen.