/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Udendørs antenne
Fra : Fijala
Vist : 2533 gange
300 point
Dato : 21-09-08 16:31

Har en ven med fiber-net og en trådløs router. Hans forældre bor to huse længere nede af vejen og så kommer det. (Ved godt det ikkke er helt lovligt( men.

Forældrene henter kun mail måske en eller to gange om ugen og er ikke ret meget på nettet. Ikke så meget at de ønsker en månedlig afregning på fiber-nettet. Hvis nu min ven installerede en udendørsantenne på taget fra sin router, så vil jeg tro det kunne række de ca 40 meter hen til forældrernes hus.
Men hvorfor en antenne skal han vælge, jeg er selv i tvivl.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-09-08 16:41

Ku de ik bare lette deres fede røve og bevæge sig de 40 meter ned af gaden og besøge deres søn.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-08 16:53

Jo det var også en mulighed, og det gør de faktisk ofte i dag, men så skjal de jo lige huske at slæbe den bærbare med ikke.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 21-09-08 16:55

Hvis du vælger at køre med 802.11n, skulle der i teorien ikke være noget i vejen for at du kunne have at trådløst hotspot stående et sted, og være i stand til at koble op til det 40 meter henne af vejen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-08 16:57
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-08 16:59

bruuno117
Men han kører med en Linksys G standard og kan ikke se sit eget netværk hos forældrene

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-08 17:00

Bor desværre i den anden ende af landet så jeg kan ikke lige smutte forbi og tjekke hvordan det virker

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 21-09-08 17:22

Jeg har lige købt et SMC draft n trådløst AP til små 300-400 kroner, og det må siges at være penge givet godt ud, netværket er blevet så meget hurtigere. Jeg har ikke rigtig tjekket rækkeviden endnu, men ifølge specs, skulle 40 meter være småting. Hvis du foreslog ham at skaffe n udstyr, og så give hans forældre et n netkort, ville det under alle omstændigheder være penge godt brugt. Men jeg skal selvfølgelig ikke kune love at han kommer uden om en udendørs antenne, det kommer jo trods alt også an på, hvor meget der er i vejen for signalet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-08 17:38

Har selv monteret fler n standard udstyr og indendørs rækker de alligevel ikke langt. Gjorde det i en 4 etage opgang hvor routeren blev placeret i trappegange på mellem 1. og 2. sal. Der kunne den ikke række op til tag lejligheden uden en antenne Og flytteden jeg den bare lidt op kunne den ikke række i kælderen. Så derfor. Men den gang var der tale om en indendørsantenne eller en repeater fra linksys. Den fungerede perfekt og det hele kom til at flaske sig så alle blev glade.

Men nu skal vi jo bruge en udendørs antenne

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 21-09-08 17:52

Jeg har en linksys stående i vinduet, og min datter er på nettet uden problemer 2 huse væk.
Afstand ca 25 m. Og jeg er overbevist om at en 802.11n ville give et meget bedre resultat.
Men tag dog den bærbare og gå en tur, se hvor langt signalet rækker og flyt evt. router op, ned tilside osv, det kan normalt godt lade sig gøre i fri luft.

Mvh Finn.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-08 18:05

Citat
Men han kører med en Linksys G standard og kan ikke se sit eget netværk hos forældrene

Det er jo afprøvet og det kan ikke nåes

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-09-08 18:35

Jammen Fijala - sådan gør vi da her....................... uden problemer.

Men vi har aldrig spurgt nogen om vi må.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-09-08 18:46

Jeg glemte lige at sige, vi har en udendørs antenne siddende.
Og vi bruger en der ligner denne:
http://www.microlan.dk/product.asp?product=518&sub=1&page=1

Men ellers ring og snak med dem, og delaver det stik som passer til routeren, hvis altså den har løs antenne.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-09-08 19:37

Scooternarre på glatis igen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-08 19:41

Davs Eyvind.

Hvad med den jeg selv har linket til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-09-08 19:53

Jow da - og den er retningsbestemt og skal helst kunne ses............som jeg er orienteret.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-08 20:06

Åhh selvfølgelig det tænkte jeg ikke lige på. Den du linkede til skal den så udskiftes med den eksisterende på routeren. Hvad med hans eget signal så, bilver det måske dårligere eller

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-09-08 20:59

ja det kan blive et problem.
Her bruges rundstråle antenne SMA som passer til min router.
Den er sat idelt til den lange strækning men skal skævt gennem mure for at nå mig.
Så min wireless forbindelse er ikke så god - men også bare for sjov.

Ps. Kan den router uskifte antenne.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-09-08 21:05

Problemet er at hvis han selv skal bruge det trådløse og forældrene også skal.
Det jeg tænker på, er en retningsantenne i begge ender, således at signalet målrettes til forældrene og omvendt.
I modsætning til de almindelige rundstrålede antenner, hvor signalet teoretisk kan modtages af alle naboerne i området; så vil en retningsantenne være det mest ideelle, da 90% af signalet målrettes mod den anden antenne (noget der minder de gamle TV antenner for langdistance) og naboerne vil have svært at få signalet ned.

Hvis nu det trådløse signal skal bruges begge steder, ja så kan man sætte et seperat AP op, som retningsantennen sidder på, og at den så kan køre på en anden kanal, hvor kanalafstanden helst skal være ca. 6 kanaler, for at være optimalt.
AP'en bør så være i nærheden af antennen, og fødes med et langt patch kabel, for at opnå det mindst mulige tab.
Microlan har tidligere haft sådanne antenner, og jeg tror på at de stadig har dem, da de også køre med prof. udstyr, hvor sådanne situationer vil forkomme.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-09-08 00:57

Har engang set anvisning på simple hjemmelavede horn , der lignede konservesdåser. Det var noget med et trådløst net på Djursland, så vidt jeg husker. Har prøvet at lede på nettet, men kan ikke mere finde anvisningen.
Det må være til at lave en god retningsantenne selv for små penge og uden større værkstedsfaciliteter.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 22-09-08 01:04

Har i en periode kørt med to AP's (Asus wl500gP) som blev loadet med dd-wrt (fra www.dd-wrt.com), så den ene kunne virke som AccessPoint, og den anden kunne virke som Bridge.
Jeg brugte 2x Fontenna ( https://shop.fon.com/FonShop/shop/DK/ShopController?view=product&product=PRD-ANT01 ) som er udendørs retningsbestemte antenner.

En af fordelene ved at benytte to AP's (med en som bridge) det er at det er nemmere at opnå høje hastigheder selv på længere afstande.

Den billigst retningsbestemte "antenne forstærker" som jeg har testet, det er:
http://www.instructables.com/id/DIY-WIFI-Antenna-Reception-Booster/
Man tror at det er løgn, men den virker bare! Jeg har opnået 2-3 gange bedre forbindelse, eller forøget fra at kunne få forbindelse gennem to beton vægge, til at kunne være bag tre beton vægge.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 22-09-08 01:12

P.S. DIY forstærkeren skal beklædes med alu-folie på den ene side, for at den virker. Det fremgår ikke tydeligt af instruksen, men kan ses på nogle af de video som der er linket til på samme side.

Jeg limede papir og alu-folie sammen med alm. limstift. Lavede også en mere holdbar udgave som blev plast lamineret.

I visse test på nettet har jeg læst at der gives op til 12dBi forstærkning ..... med lidt papir og alu-folie.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 22-09-08 01:22

Her er linket til Systm, hvor de tester antenne forstærkere: http://revision3.com/systm/surfer/

Her er et andet link, til den DIY model som jeg syntes er lidt pænere.
http://www.freeantennas.com/projects/template2/index.html
http://www.freeantennas.com/Templates/windsurfer.jpg

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-08 19:17

Hej Per

Tak for dine fine links. Jeg er helt med på at retningsbestemme/forstærke signalet, men tror niu ikke lige den hjemmelavede egner sig til udendørs opstilling.

Hej severino.

Jeg viste du ville kigge forbi, glæder mig.

Han skal selv bruge sit trådløse og som jeg måske er inde på er vel at kan kan opsætte en repeater istedet for antennen, men jeg synes ikke jeg kan finde en vandtæt repeater.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-08 19:54

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=110753&searchArea=products&Soegeord=repeater

Hvad med denne. Den er måske ikke vandtæt med skulle jo "forlænge" signalet

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-09-08 20:39

Den repeater som fijala henviser til, kan jeg godt anbefale. Jeg har den selv og bruger den i sommertiden, når jeg sidder oppe bag i haven med den bærebare.
Den kan evt. anbringes et strategisk sted, afskærmet af en eller anden form for hjemmekonstrueret hus af glas eller plastic.

Jeg ved at ferik har sådan en i sit nabonetværk, måske han giver den et ord med på vejen.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 300 point
Dato : 22-09-08 21:39

Hej Fijala,

jow, det er korrekt at diverse hjemmegjorte ting ikke egner sig til udendørsbrug, men ved brug i en test opstilling, i en time eller så, så kan de sandsynliggøre hvorvidt signalet sendes med den rette kraft, så det kan række langt nok.

Den billigste udendørsantenne mener jeg stadig er: ( https://shop.fon.com/FonShop/shop/DK/ShopController?view=product&product=PRD-ANT01 )
og da den har ca. 2m antennekabel, så vil antennen kunne placeres udenfor, mens selve udstyret kan placeres indendørs.

Så jeg ser enten en almindelig repeater placeret i en vandtæt plastkasse, og en udendørs antenne monteret uden på den vandtætte kasse, og så et meget kort kabel fra antennen til repeateren inde i den vandtætte plastkasse.

Eller afstanden er kort nok til at repeateren kan nå selv om hele baduljen er monteret inde i en vandtæt plastkasse.

Eller en repeater/bridge placeret indendørs, og forbundet med et antennekabel til en udendørs antenne.

Jeg vil tro at enhver opbevaringsplastkasse fra byggemarkedet, som vendes med bunden i vejret er tæt nok og stor nok til at kunne indeholde en standard repeater.

Til det setup som jeg selv har benyttet, der åbnede jeg routeren/bridgen og sprøjtede med loddelak og derefter almindeligt lak, så al elektronikken blev forseglet med en vandtæt hinde.
Selve router/bridgen blev derefter placeret oppe ved loftet på en overdækket terrasse, så der aldrig kom direkte regn, men højest almindelig fugtig udendørs luft omkring routeren. Pga. opvarmningen fra elektronikken, så er der altid meget mere tørt inde i kassen end der er uden for kassen (du ved noget med at opvarmningnen af luft forøger luftens evne til selv at holde på fugten så der ikke nær så nemt opstår kondens).

Udendørsantennen Fontenna blev så placeret ude i det fri, på en lille stang, og forbundet via det ca. 2 m lange antennekabel til routeren/bridgen.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-10-08 16:29

Nu har han vist bestemt sig for at købe en ekstra wireless router og koble i den eksisterende wireless routers via lan kabel. Så skal den flyttes op på loftet i et vindue så den kan "ses" derfra.

Håber det lykkedes for ham. Men han handler jo ikke lige med det samme som i kan se.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-10-08 19:39

Nå men han er nu oppe at køre med endnu en router magen til den han havde i forvejen. Den fik han forærende og den blev monteret som en ap længere op i huset og det virker upåklageligt.

Point

Øhhhh dem skal du have Per Fredriksen for dine fine indlæg og tak til jer andre også

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 21-10-08 19:40

Tak for svaret Per.Frederiksen.