/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Køreprøve - styretøj
Fra : huskat
Vist : 1864 gange
200 point
Dato : 20-09-08 18:56

Hej

Jeg skal til køreprøve på mandag, og kan ikke huske, hvad kronrør, styrestamme, gaffelkrone og samlestykke er, og det skal jeg vide, hvis jeg bliver spurgt til styretøjet, har jeg fået oplyst. Nogle der kan beskrive det for mig???

Ellers nogle der har nogle gode råd, der kan dæmpe nervøsiteten eller fortælle mig, hvad sagkyndige er specielt opmærksomme på i øjeblikket her i Kbh??

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-09-08 19:01

har du overvejet muligheden af at følge med i teoritimerne og evt. også gå så langt som til at læse pålektien.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 20-09-08 19:04

Styretøjet
Styr og håndtag skal sidde fast. Styret må ikke være bukket eller svejset mere end det er fra fabrikken af. Styret skal være mindst 55 cm bredt. Håndtagene må ikke sidde lavere end sædet og højst 30 cm over sædets højde.
Styret skal kunne drejes fra stop til stop uden at hænder og kabler kommer i klemme. Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
Der må ikke være væsentligt slør i styretøjet som helhed eller i dets enkelte dele.
Styretøjet skal være let, sikkert og hurtigt.
Der kan være slør mellem kronrør og styrestamme (udpeges)
Der kan være slør mellem gaffelkrone og samlestykke (udpeges)
Der kan være slør i forhjulslejerne (udpeges)

Kontrol
Stå på den store støttefod
1. Kronrør/styrestamme (2 lejer kan blive slidt) Tag ved nede i forgaffelbenene. Træk frem og tilbage. Ikke mærke slør eller knæk. Hvis disse 2 lejer er slidte vil styringen virke tung og træg. Hvis lejerne er for stramme vil styringen bevæge sig i hak.

2. Gaffelkrone/samlestykke : Sæt forhjulet i klemme mellem benene og forsøg derpå at vride styret fra side til side. Under denne prøve skal styremekanismen virke helt stiv og fast.

3. Forhjulslejerne : Sæt forhjulet fri af jorden. Derpå tager du med venstre hånd forbremsegrebet og styret og trykker sammen samtidig med at du forsøger at rykke hjulet fra side til side. Kan det rokkes skyldes det navslør. Hvis forhjulet ikke er fastspændt kan dette konstateres efter samme metode - dog tager du ikke forbremsegrebet.

Styret skal kunne drejes let og hurtigt uden mislyde eller punktvis træghed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-09-08 19:06

Det er alt sammen noget som sidder og holder fast i forhjulet.
Det står i din teoribog.

Kommentar
Fra : huskat

Dato : 20-09-08 19:07

Tak for uddybningen, her har du fat i emnet, har bare prøvet at finde billeder på nettet af de omtalte dele, fordi jeg ikke har forstand på, hvad de lige præcis hører til på motorcyklen, og derfor ikke ville kunne udpege...

Kommentar
Fra : huskat

Dato : 20-09-08 19:08

Til Eyvind, jeg har bare ikke en teoribog, og tror jeg har rodet rundt i betegnelserne, min kørerlærer har vist mig, må bare lige sprøge ham inden prøven, så er jeg vist så godt som klar...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-08 19:17
Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-09-08 19:22

Citat
Ellers nogle der har nogle gode råd, der kan dæmpe nervøsiteten eller fortælle mig, hvad sagkyndige er specielt opmærksomme på i øjeblikket her i Kbh??

Jeg vil tro, det er kommende usikre "motorcyklister", der ikke har fulgt med i undervisningen han/hun vil være særlig opmærksom på.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-08 19:23
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 20-09-08 19:24
Godkendelse af svar
Fra : huskat

Dato : 20-09-08 19:26

Fantastisk billede.

Er det så samlestykket de to ringe over det lilla. Det lilla er gaffelrør (eller teleskoprør??), og styrestammen det i midten??