/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Hvad tror Jøder på ?
Fra : Trine08
Vist : 5376 gange
20 point
Dato : 19-09-08 17:25

Hvordan er det lige ?

Hvis man er Jøde... hvad tror man så helt nøjagti på ?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-09-08 17:28
Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-09-08 17:31

kunne let kopiere det hele her ind, men se her

http://da.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8dedom

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 30 point
Dato : 19-09-08 17:33

eller den korte udgave..........

De tror på Gud, men ikke på Jesus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 17:33

Gud - meget enkelt dr. watson

Hvad er det egentlig du vil vide ????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 17:34

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 19-09-08 17:38

Ved ikke hvad jeg vil vide...er en længer og mere omstændig forklaring ....

Passer en der er pshykisk syg.. Han er Jøde..og vil meget gerne i kirke...
Men han tror så åbenbart ikke på Jesus ?

Har været med ham til sådan et "demon" udrivelses ...ting....
men.... jeg er helt forviret altså...

Hvordan kan de drive en demon ud...når DE tror på jesus..og han IKKE gør ?

Jeg kan ikke rigti tale med ham..for han siger ingenting...er sådan en leve regel han har...han taler ikke.....
Han kan til nød nikke med hoved..og svare ja og nej.. men kun hvis jeg er heldig.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-09-08 17:42

Jøder går ikke i kirke men i synagoge

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 17:44

så er han da ikke helt "tosset"

en del af jødernes trosbekendelse ( som er første det af shema bønnen)lyder på dansk : "Hør Israel: Herren er vor Gud, Herren er én" og din "ven" tror jo på Gud - jøder der deltager i en kirke fravælger bare alt der har med jesus at gøre - enkelt sat op men sandt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 17:46

klart at synagogen er jødernes tempel - men Gud er jo overalt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 17:53

Citat
Har været med ham til sådan et "demon" udrivelses ...ting....
men.... jeg er helt forviret altså...

hvor - fortæl fortæl

Citat
Hvordan kan de drive en demon ud...når DE tror på jesus..og han IKKE gør ?
tjahhhh - hver sin tro kan drive mange dæmoner væk og så er alt jo godt

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 19-09-08 17:54

Han er ikke tosset... han forstår ALT..

Men... jeg kan ikke finde ud af om eks Demon udrivelse er noget han tror på ?
Eller lader han dem blot Be for ham...fordi han er høflig ? (han er MEGET høflig)

Måske jeg skulle finde en synagogen kirke ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 17:59

han tror på Gud og håber på helbredelse

synagoge kan du kun finde i københavn - i fald du ikke lige bor der - men det kan måske hjælpe ham netop at komme i kontakt med dem - slet ikke nogen helt dum ide.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 19-09-08 18:02

miridtdk < Apostel kirke i Århus

En helt anden ting:

Jeg er temlig sikker på at han høre stemmer i hoved... lad os kalde dem for "Demoner"

Ifl pshykiater, bør man blive ven med sin demon(er) istedet for at at skændes med dem.
Evt aftale et bestemt tidsrum om dagen, hvor demonen kan få frit leje til og tale.
Pshykiater mener at man IKKE (umlibart) bør forsøge at fortælle demonen at den skal forsvinde...
Fordi AT: Hvis det mislykkes.... har Demonen "vundet" over dig.... (IGEN)
hvilket er = Forværing

MEN..... De folk fra Kirken, vil gerne havde at han skal fortælle demonen at den skal forlade hans krop NU !!!!!
Han er stæk nok til og gøre dette, fordi han har Guds kærlighed....påstår de ^^

Nu er min skræk...at han IKKE kan få Demonen til at gå væk... på trods af....at de fortæller ham....at han har Guds kærlighed med sig.

kan dette så betyde at han i sidste ende, kan komme til at føle sig svigtet/forladt af Gud...
hvilket jo vil gøre hele situationene meget værre...

Eller.... mener han måske inderst inde...at det hele (demon udrivelse) er noget fis...fordi han rent faktisk er Jøde..
Og kun kommer i kirken fordi det er Gud hus.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 19-09-08 18:05

Kort og godt...

Jeg er bange for de forvære hans situation, ved at "bilde" ham ind... at de driver demonen ud...
For hvis de gør det... Med Guds kraft..og det så ikke virker...hvor er vi så hende ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 18:12

rent pskologisk er det en svær een at greje og jeg tør da ikke tage stilling - kan godt forstå dig

MEN - hvis det trøster og måske healer at komme i kirke/synagoge/ hvorfor så ikke - hvis han føler det er godt er det jo bare ok .

Btw tror jeg såmænd ikke nogen som helst skal bilde ham noget ind - men lade ham selv finde en vej lige hvad det angår - er han så intelligent som du siger så ved han også selv hvad han vil og kan og og og og og

en lille strøtanke - hvis han får mulighed for at komme i en synagoge - bliver han jo nødt til at fremsige en bøn eller flere - kunne det måske vise lidt ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 18:14

ps husk lige det er sabbat for ham fra i eftermiddags og til tidlig lørdag aften - så er der jo helt særlige regler for ham

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 19-09-08 18:17

er der sabbat nu ?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-09-08 18:17

men tilbage til, til fakta.

Læs de 2 første indlæg

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 19-09-08 18:19

også her flimen knækker lidt..

Han siger godt nok han er Jøde... men et eller andet sted, er jeg ikke sikker på HVOR meget han EGENTLIG ved om Jøde dommen. Tror bare det er noget han har besluttet sig for at være....dengang han blev syg.

Han blev syg da han var 16 år... og er nu 28 ^^

Hans mor og far er IKKE jøder... men de har noget familie langt ude som er Jøder...

Et eller andet sted tror jeg... at han har opfundet sin egen religion.....

Im so lost...

Men ja....vil han i krike...bør jeg selvfølgelig tage ham med.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 19-09-08 18:21

troldenesdhb < relax...du skal nok få dine 20 point...

Så kan miritd få nogle point i en anden tråd =)

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 19-09-08 18:37

Citat
Hans mor og far er IKKE jøder... men de har noget familie langt ude som er Jøder...

Bare en strø-tanke...

Hvis han siger, han er jøde, kan det så evt. betyde at han mener det rent slægtsmæssigt? Altså rent genetisk?

Derfor kan han jo godt plukke lidt af de religioner, der passer ham bedst...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 19:15

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
er der sabbat nu ?
Ja
Citat
Hans mor og far er IKKE jøder... men de har noget familie langt ude som er Jøder
ved du det med sikkerhed ? men egentlig er det jo underordnet - som ovenfor skrevet - og man har jo lov at vælge hvilken religion man vil tilhøre på et eller andet plan og det har måske netop betydning for ham

Uff sikke en opgave også - og dejligt der er nogen der tager sig af mennesker der har det skidt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 19:28

en stråtanke - det kan jo være din ven der ved noget om kabbalah hvor en af de stærke gennemgående ting er at skabe orden i kaos- sådan bare til orientering - for så skaber det jo en vis forståelse med at ville besøge Guds hus af en eller anden art

søg selv på kabbalah

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 19:32

en stråtanke ????????? jaja - stavekontrollen ude af drift

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-08 19:41

Citat
Jeg er temlig sikker på at han høre stemmer i hoved... lad os kalde dem for "Demoner"

Hvis han hører stemmer, så tyder det meget på, at han er psykotisk...........det kræver proff.lægehjælp NU

Det er ikke noget man søger hjælp om i en kirke, det kan risikerer at gøre det hele meget værre, så hvis du tror han er psykisk syg, så er det afsted til lægen, der om nødvendigt kan indlægge ham

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 19:44

nordsted1 - jamen helt klart - det er dog mit indtryk at trine08 passer personen i arbejds medfør - eller hur ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-08 19:49

arbejds medfør, med den evt. diagnose, er personen forhåbentlig indlagt, hvor man vist ikke har

tid, til at tage sig så godt af den enkelte patient

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-09-08 20:54

Er det ik dem der skære pikken af børn ?

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 19-09-08 23:15

Trine, hvis det er dit arbejde at passe dette syge menneske, så har du formentlig også tavshedspligt?
Alligevel fortæller du vidt og bredt her på denne hjemmeside om den unge mand - hans personlighed, religion, alder, forældre og hvorlænge han har været syg.
Du følger også et tilsyneladende psykotisk menneske til dæmonuddrivelse.
Det hele undrer mig og virker forkert og amatøragtigt.
Tror du , at du kan magte opgaven?
Eller skal du bare gøre dig interessant på en syg mands vegne?
Hvad siger dine overordnede til dine skriverier her på siden?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-09-08 02:26

ebg.

Kan du genkende personen på beskrivelsen af personen på denne side?? Nej vel, så lad du bare være at spille dumhellig. Trine har IKKe overtrådt nogen tavshedspligt. Men du finder nok noget andet at brokke dig over, så alle kan se hvor korrekt og god du er. LOOL

Scootersvinet. Du tér dig som sædvanlig Du kan tage ham klammedisken i hånden, så kan I sammen med den rådne kat hoppe ud fra et højt sted. I tilfører ikke Kandu noget brugbart

Jeg mener ikke at man er jøde, hvis ikke det er arvet...dvs. at ens forældre er jøder. Man kan konvertere, men det er ikke bare at skaffe sig en kalot og så sige man er jøde. Man skal optages i det jødiske samfund og for øvrigt også omskæres. Men selvfølgelig kan enhver rende rundt og sige at men er jøde.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-09-08 02:38

Scootersvinets blackliste på 34 brugere LOOOL Du er krafteddeme en nar

Citat
Bruger Medlemsdato
1 bentjuul 19-03-2002
2 Klaudi 13-04-2002
3 CiviC 30-03-2003
4 ans 01-06-2003
5 Reset 14-06-2003
6 Eyvind 02-07-2003
7 Teil 19-07-2003
8 bredker 20-07-2003
9 henrik.micki 09-09-2003
10 pirt03 22-11-2003
11 refi 24-11-2003
12 Sunowich 09-12-2003
13 IBM760 28-01-2004
14 the1best 21-02-2004
15 klummer 27-04-2004
16 troldenesdhb 08-09-2004
17 akle 20-10-2004
18 rubion 07-12-2004
19 Klumme 09-12-2004
20 Nanabanana 19-02-2005
21 hawaii7 23-04-2005
22 timeglas 19-05-2005
23 e.c 01-06-2005
24 Thomas.Haugaard 09-08-2005
25 Højris 25-04-2006
26 Tina_Hansen 12-11-2007
27 achton 26-11-2007
28 klumme-disk 30-12-2007
29 klummen 21-02-2008
30 r2d2me2 10-06-2008
31 flejsen 06-07-2008
32 klumme2 16-07-2008
33 klumme3 16-07-2008
34 sboc 30-08-2

--------------------------------------------------------------------------------
[1-15] af 34 side : 1 2 3 af 3 [/CITAT]

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-09-08 02:39

Sorry Trine, men den idiot er bare for meget

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-09-08 02:52

Citat
Jeg mener ikke at man er jøde, hvis ikke det er arvet...dvs. at ens forældre er jøder

man er jødisk hvis ens mor er jøde, hvad det angår er faderen ligegyldig

Kode
men det er ikke bare at skaffe sig en kalot og så sige man er jøde

og kvinder vil se bragende godt ud med kalot og nej - det er ikke bare at anskaffe sig en kalot og det ved du udemærket klumme

Citat
og for øvrigt også omskæres

igen kun mændene HAH

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-09-08 04:15

Citat
og nej - det er ikke bare at anskaffe sig en kalot og det ved du udemærket klumme

Ja, det må man da formode han ved - for det er i hvert fald det han skriver:

Citat
men det er ikke bare at skaffe sig en kalot og så sige man er jøde

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 20-09-08 16:09

Tak for svaret troldenesdhb.

1000 tak for de mange gode svar =)

Tror jeg vil tage ham med i kirke, så længe han ønsker det.

Og ja, jeg har med ham at gøre i arbejds-øjemed.....
Men han er en af de typer som er blevet opgivet af systemet, da de mener de har forsøgt alt.
Jeg har kendt ham i 5 uger nu, og han har alderede gjort mere fremskridt end de sidste 10 år,
så jeg tror der er en form for håb i fremtiden =)

Men nej, jeg er ikke pshykiater.

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 28-01-09 03:06

Du kan evt. spørge ham, inden du tager ham med i synagogen (hver gang), om han gerne vil. Skulle han være uenig med synagoens regler mv. - hvis han nu skulle have opfundet sin religion - har han så muligheden, for at skifte mening.
Hvis du er med ham under det hele, kan du et par gange under kirkelige ceromonier, spørge ham, om han er okay. Giv ham muligheden for at bakke ud, hvis det bliver for meget for ham.
Religionen bringer ham højst sandsynlig håb, og det er super værdigfuldt.
Hvis du synes, at det bliver for meget, kan i altid forlade stedet igen. Snak evt. med præsten først om dine bekymringer - tror det hedder en rabbiner hos jødedommen, er dog ikke sikker - så du ved, hvad de vil gøre på forhånd, det gør måske din beslutning nemmere. Der er sikkert et telefonnummer eller lign.
Jeg er ikke enig med alt hvad min religion foreskriver eller hvad bestemte præster tolker, så jeg undgår de præster, som jeg ikke bryder mig om, og bruger de præster, som jeg synes er fornuftige. Alting kan altid tolkes på forskellige måder, og så man må vælge.
Det kunne måske være, at han har valgt at tolke på en anden måde, end flertallet?!?
Jeg synes, at det er så pænt, at du gerne vil give ham den glæde, men også er bekymret for, om hvad han klare. Der er ikke så mange med så meget omtanke, det er virkelig værdsat hos dem, som møder jer

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 05-02-09 00:10

Hmm spændende og læse de kommentarer hvor folk rent faktisk prøver at sige noget seriøst.. Hvorfor blande sig hvis man kun vil snakke lort... er der ikke andre forums for det? Nå any way,
Jeg vil bare lige komme med en enkelt kommentar, og det er angående hvorvidt jøder tror på "Gud" men ikke Jesus. Der er ingen tvivl om at at jødedommen er en religion der tilbeder en gud, men det er på ingen måde den samme Gud som den Gud man tilbeder i Kristendommen, altså kan man ikke bare referere til Gud uden Jesus, da det automatisk betegner den Kristne Gud uden Jesus.
Hinduister tror også på Gud, islamister tror også på Gud osv., og det ville være meningsløst at beskrive deres indholdsudfyldelse af begrebet Gud, ved at beskrive det ud fra hvad det ikke var i forhold til den kristne Gud. Religionen må, for at man kan få "den rette" forståelse (hvis en sådan findes) forstås på sine egne præmisser. Dermed; Jødedommen er ikke Kristendommen uden Jesus, det er en gammel testamentlig religion, der knytter sig til de biblens første del "det gamle testamente" og primært til de 5 første bøger i denne. Det knytter sig også til en helt anden teologi og et anderledes teoretisk verdensbillede end det kristendommen har udhviklet sig til. Derudover er der kæmpemæssig forskel på den teoretiske del og den praktiske, ligesom den lærde del og den folkelige. Ligesom der er i enhver anden religion. En folkekirkepræst ville give en væsentlig anderledes både sproglig og teologisk udredning af kristendommen end fru Olsen der kommer i kirken. Dermed er jødedommen, og jøder et mægtig vidt begreb, der findes også både ortodokse jøder og traditions jøder og jøder der "kun" er etniske jøder. Som tidligere nævnt kan man ikke diskurterer hvorvidt et menneske har en religion eller ej, for hvis den pågældende person bekender sig selv til en religion, en overbevisning eller andet, kan der ikke sættes spørgsmålstegn til dette, udefra set. Det man kan snakke om, er om den offentlige anerkendte religiøse instans anerkender personens tilhørsforhold, og om personen er en optaget del af den instans. Som en tidligere nævnte, skal man gennemgå forskellige ting for at konverterer, og for at konvertionen anerkendes af det pågældende trossamfund. Tro er en besværlig størrelse, men som det fremgår, er min personlige overbevisning at man ikke kan sætte spørgsmålstegn ved en persons religiøsitet, selvfølgelig kan man til det rent faktiske tilhørsforhld til en religiøs organisation, men ikke til den enkeltes overbevisning. Det er mine øjne også en mindre detalje om han er accepteret jøde eller ej, om han er officielt konverteret eller ej, det der er vigtigt er om han virkelig ser verden med "jødiske briller", altså om hele det teologiske verdens billede han har, er det man traditionelt kalder jødisk, for så har du nemlig en vigtig nøgle til hans sind, så kan du ved at undersøge jødedommen lidt mere, få et kort over verden som han ser den.

Det er højst sandsynlig en lille flueknepper kommentar, men den er trods alt ment som et seriøst tilskud til debatten. Sejt du forsøger at finde ud af noget, så du kan hjælpe et menneske med mere end "blot" det fysiske. Hvis du har lyst kan jeg sende dig nogle ideer til noget faglitteratur omkring jødedom, der er godt skrevet og ikke så tungt teologisk.
Good Luck