/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
fjernelse af akrylmaling???
Fra : return
Vist : 8712 gange
50 point
Dato : 18-09-08 20:28

hej

nogen der ved hvad man fjerner indtørret akryl mailin med det er kommet på en persienne der sidder en del har prøvet terpentin men det hjælper ikke nogen der ved hvad man skal bruge ??

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 60 point
Dato : 18-09-08 20:44

Det var da uheldigt - akrylmaling er på vandbasis, prøv om du kan fjerne det med en rengøringssvamp og vand. Hvis ikke, kan du smøre brun sæbe på og dække det med husholdnings film til imorgen. Så burde det kunne skrabes forsigtigt af - held og lykke med det

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-09-08 22:08

Du skal fjerne det mekanisk evt med en skraber til f.eks maling på vinduer Brun sæbe virker ikke på acryl men på oliemaling

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-09-08 22:13

Du kan evt. fjerne det med et barberblad. Sæt den ene side af bladet ind i en korkprop hvis du er bange for at skære dig.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 19-09-08 05:39

Det er næsten umuligt, men acetone eller cellulosefortynder kan gøre lidt ved det. Det bliver meget grynet, og kræver mekanisk hjælp. Der findes også en Remover ved flere mærker af akrylfarve. Det skal være en dyr og god pensel for at det kan betale sig at rengøre den, når den først er tør.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 19-09-08 06:18

Meget varmt vand gør akrylmaling blød, så den nærmest kan trækkes af. Du kan også - da det jo er svært at lægge en hel persienne i varmt vand - prøve med en hårtørrer. Blæs på pletten, til den er blød og træk den så af. Håber ikke, at acetonen har ødelagt malingens struktur.
---
Og jo, brun sæbe virker også på akrylmaling, men vil nok gøre persiennen mat. Men hvis du har indtørrede pensler - både olie og akryl - så fedt dem godt ind i brun sæbe, pak husholdningsfilm omkring dem, vent et par dage og skyl så penslerne. De bliver som nye.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-09-08 16:37

Kan vi ikke lige få at vide om det er persienner af plastic, metal eller træ? Det vil være nemmere at rådgive hvis vi vidste det.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 20-09-08 12:04

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-09-08 16:53

Selv tak - håber du fik fjernet malingen