/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
En fælles PC til hele familien
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 826 gange
90 point
Dato : 18-09-08 17:32

Er det muligt at have en fælles/central computer, som hele familien kan trække på, så hver enkelt familiemedlem kun skal bruge en skærm og et tastatur? Jeg ved intet om det, så jeg vil gerne høre, om der er nogen der har praktisk erfaring eller kan henvise til andre steder, hvor man kan læse mere om det. Computeren skal vel så have en harddisk af en hvis størrelse?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-09-08 18:36

Du skal jo - på en eller anden måde - kunne forbinde til et netværk, så du skal jo også have et netkort.

Men de findes, og jeg mener de kaldes "tynde klienter":
http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22tynd+klient%22&meta=

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-09-08 19:56

selvfølgelig kan i det, i kontrolpanel - brugerkonti opretter i bare alle de konti i har brug for. En for hver person. Så bruger i start - log af og så logger personen ind på sit eget logind. Alle foretrukne og dokumenter er private for hver enkelt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-09-08 20:06

Jamen flere kan jo så ikke bruge den samtidigt, og det var vel ligesom det, der var idéen.

Eller hvad?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-08 20:29

Dette kan sagtens lade sig gøre. Prøv at lægge mærke til bla. banker m.m: De sidder næsten alle bag "tynde klienter. Det er dog kun til lette ikke ramkrævende opgaver det egner sig til.
http://www.elsparefonden.dk/offentlig-og-erhverv/produkter/it-og-kontorudstyr/tynd-klient

Her er et eksempel
http://www.happii.dk/IT/Stationaerecomputere/Tyndeklienter.aspx

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-08 20:32

Men det kan faktisk ikke betale sig for terminalserveren er dyr i indkøb og man skal op på over 50 stk for at det begynder at betale sig når man også tænker på energiforbrug.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 19-09-08 05:20

Dette var tænkt som alternativ til, at skulle købe en computer til børnene. På denne måde kunne man have en fælles. Men det kan måske ikke rigtig lade sig gøre i virkeligheden? Hvad kunne ellers være et alternativ?

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 19-09-08 05:35

Kunne en netværksharddisk være en mulighed? Men kræver det, at alle skal have en almindelig computer?

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 19-09-08 14:13

Nu har det hele ændret sig lidt. Køber en compter mere, men vil så gerne have alle computere til at kunne gå trådløst på internettet. Hvad skal man bruge til det? Jeg har læst om router og switch, men ved ikke lige hvad udtrykke dækker over. Og så skal man have trådløst netværkskort?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-09-08 14:29

Du kan købe en trådløs router og en Usb trådløst netkort så er du kørende. Jeg skal lige smide et par links. Hvis det er den mulighed du vælger så er vi mange der kan ´hjælpe dig med at opsætte dette.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-09-08 14:34

Alt efter hvor utålmodig du er og hvor vildt det skal være er der mange muligheder.

Men dette er gennemteste og afprøvet og virker bare og er rigelig hurtig til et hjemmenetværk.

1 af denne

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=396163&searchArea=&Soegeord=

samt 1 af den i hver pc.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=231473&searchArea=&Soegeord=

Så kan det hele snakke trådløst sammen og hvis du vil vælge noget som dette kommer du bare tilbage og vi hjælper med opsætning og kryptering.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-09-08 15:54

Det behøver ikke at være trådløs, hvis ikke du har trådløse netkort i computerne, men køb en trådløs router (der kan også sættes computere med kabel til en trådløs router) du kan så have en computer kørende hele tiden og dele drev og printer med de andre (en slags simpel server) og de andre computere kan så dele de filer som er gemt på denne computer, billeder, musik, videoer og så videre, alle computere kan gå på internettet med en trådløs router, men du kan også blokere for en eller flere computere som måske ikke må komme på intenettet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-09-08 16:02

Jeg kører et netværk som det jeg har beskrevet oven over, og har denne router: http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=DI-524%2FE den er billig og god og meget nem at sætte op, det er den lidt dyrere udgave med usb printserver indbygget jeg har: http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=DI-524UP%2FE&GroupGuid=5540&SelectedGroup=5540

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 20-09-08 20:58

Det lyder rigtig godt, alt sammen.

Jeg har læst lidt "på lektien" og set, at der findes forskellige standarder for trådløse forbindelser. Der er noget der hedder 802.11b, g og nu også 802.11n, som er hurtigere og sikre. Vi har bolignet med en internetforbindelse på 2/2 mb. Vil signalet blive sendt videre til/fra routeren til alle computere med 2/2 mb, uanset om vi vælger b, g eller n? Og hvordan får vi lige sluttet printeren til netværket, så alle kan bruge den?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 20-09-08 23:12

Hvis det er en almindelig printer der kun kan tilsluttes via USB, forbinder i printeren til én PC, fra denne PC deler man så printeren over netværket. Det betyder så at denne PC skal være tændt når i bruger printeren.

I kan købe en router der har en USB udgang til printer, så kan alle PC'er printeren uden at en bestemt printer er tændt.

Eller i kan købe/have en printer med netstik eller med trådløs forbindelse.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 21-09-08 01:38

Du skal helt klart vælge 802.11n, da det er den nye standard i fremtiden, det giver meget hurtigere overførsler via wifi. med n kan man blandt andet se film på evt. en bærbar som bliver streamet fra harddisken på en anden computer i huset. Så længe udstyret passer sammen på alle maskiner skulle der ikke være nogle problemer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-09-08 12:11

Hele ideen med pc var oprindelig at komme væk fra terminalløsningen og over til at hver havde sin egen "personlige computer"

Det du foreslår kan sagtens lade sig gøre teknologisk.

Men det er på mange måder en dårlig løsning og ikke billigere.

Alene bævlet med at jeres dokumenter forsvinder, når lille Peter har været på dumme-sider med masser af virus.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-08 16:34

Den nye N standard er at foretrække både pga hastigheden men også rækkeviden. Selv om alle producenter siger at netop deres grej sagtens kan række 50 m. så er dfet målt udenfor uden forhindringer såsom vægge beton træer m.m.
Men G standarden kører nu også meget fint. Har selv lige pt g standard men har haft N standard, men det var før det blev til en standard der kunne snakke sammen med andre produkter

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 90 point
Dato : 22-09-08 01:50

Det er slet ikke sikkert at du har brug for den hurtighed som der er 802,11n netværket, under alle omstændigheder er det kun på dit hjemmenetværk at du kan udnytte hastigheden, til at flytte filer fra computer til computer eller spille mod hinanden på hjemmenetværket, på internettet kan 802,11b sagtens være med, hvis du vælger en router som understøtter 802,11n så skal du have nye netkort i alle de computere som skal tilsluttes, for at få hastigheden op.
Vil du dele printer fra en computer som så skal være tændt før i kan printe ? Så installerer printeren på computeren og tilslut usb kablet når du bliver bedt om det at guiden Tilføj en printer, ikke før !
Eller brug den printer du allerede har tilsluttet.
Klik så på Start og på Printere og faxenheder, marker din printer og højre klik, klik på Benyt som standard printer hvis den ikke allerede er standard printer, klik så på Deling sæt prikken i Del denne printer og giv den et Sharenavn og klik på Anvend og OK, når jeg hjælper andre med denne løsning, så installerer jeg printeren på alle de computere som skal bruge printeren, sådan som jeg skriver herunder:
På de andre computere (netværket skal selvfølgelig være aktiv her) klikker du på Start og på Printere og faxenheder, ude til venstre klikker du på Tilføj en printer, klik på Næste og sørg for at prikken er ved: En netværksprinter, eller en printer som er tilsluttet en anden computer, klik på Næste, og lad prikken blive i Søg efter en printer og klik på Næste, under Delte printere dobbelt klikker du på Microsoft Windows- netværk og dobbelt klik igen på dit netværks navn, og der hvor navnet på den computer som printeren er sat til, er vist med en computer skærm dobbelt klikker du på linjen, nu skal printeren vise sig med det sharenavn du gav den, marker linjen og klik på Næste, klik Ja til at fortsætte i den advarsels boks som popper op, nu installeres drivere til printeren og lidt efter bliver du spurgt om du vil bruge printeren som standard printer, sig Ja og klik på Næste, til slut klikker du så på Udfør. Prøv så at udskrive en side fra den computer som du lige har installeret netværks printeren på, det virker både med kabel og trådløs, bemærk at det ikke er sharenavnet men navnet på printer og computeren som printeren er sat til, du får som som valgmulighed når du vil printe, det skulle virke hvis du har gjort det som jeg skrev herover

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-09-08 01:54

En anden løsning er at gøre som jeg har hjemme, en router med indbygget printserver, den er nogle få hundrede kroner dyrere end uden indbygget printserver: http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=DI-524UP%2FE&GroupGuid=5540&SelectedGroup=5540 den understøtter ikke 802,11n og jeg mener ikke at det vil blive nødvendig de næste mange år, men jeg kender ikke dit behov for hurtig at flytte data

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 22-09-08 05:34

Vores printer har usb-stik. Kan den omtalte router klare det? Ellers lyder den anden løsning med tilslutning af printer til netværket som en god løsning. Har det nogen betydning, at den nye stationære computer har Vista og den gamle XP?

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 22-09-08 06:08

Og hvordan kan man nemmest lave en netværksharddisk? Kunne det være en almindelig ekstern harddisk, som man sætter et trådløst USB-"netkort" i USB-stikket?

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 22-09-08 08:13

Eller kan harddisken i den ene computer deles, på samme måde som printeren? Så man fra den ene computer kan trække på dokumenter fra den anden computer og omvendt?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-09-08 10:39

Citat
Eller kan harddisken i den ene computer deles, på samme måde som printeren?
Ja, så kan der gemmes og hentes fra alle tilsluttede computer, og det er noget nemmere end at dele en printer, bare højre klik på Deling og sikkerhed og klik på: Hvis du forstår risikoen og alligevel vil dele dette drev, i det næste vindue sætter du markering i: Del dette drev på netværket, og giver det et sharenavn, sæt også markering i: Tillad netværks brugere at ændre mine filer, slut af med at klikke på Anvend og på OK.
Det siger vel sig selv at den computer som har deledisken og printeren sat til, skal være tændt.
Både Vista og XP og såmænd også Linux computere kan være på samme netværk, Vista kan være lidt mere kringlet at få med på netværket, på grund af at der er større sikkerhed indbygget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-09-08 10:47

Citat
Vores printer har usb-stik. Kan den omtalte router klare det?
Ja den router jeg linker til kan tilsluttes en printer med usb stik, men kun printer, ikke en harddisk eller andet usb grej, vælger du den løsning, så spørg først hvis ikke du forstår manualen 100%, hvis du skriver noget forkert, så er der kun en systemgendannelse af computeren, som kan tillade et forsøg mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-09-08 10:54

Allerede her: http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=126430#1439274 fortæller jeg om løsningen med en eller flere dele harddiske i en computer som de andre kan trække på, det kalder jeg en simpel server, for at åbne foreksempel et doc dokument skal have Word eller Office på den computer som skal åbne dokumentet, MediaPlayer kan afspille musik og film fra en sådan dele harddisk, musikken behøver ikke at flyttes til den anden computer

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 22-09-08 20:33

Det ender så med dette:

http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=SMCWBR14S%2DN2+BUNDLE
og
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=SMCWUSBS%2DN

Men hvordan er det lige med sikkerheden? Så andre ikke kan logge uautoriseret på netværket?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-09-08 01:25

Vent nu lige indtil du får udstyret hjem, så kan du gå videre og spørge om hvordan og hvorfor, hvis ikke det står forståelig i manualen, du kan fortsætte her eller stille et helt nyt spørgsmål om trådløs sikkerhed, det sidste er sikkert det bedste, så kommer alle eksperterne ind og svarer

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 23-09-08 05:28

OK

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 23-09-08 09:13

Jeg havde egentlig valgt router, men er nu kommet i tvivl. Da det er en del af det igangværende spørgsmål, stiller jeg det her:

Hvilken en er, kort sagt, bedst?

http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=DIR%2D635%2FE&mode=Extended&GroupGuid=55&SelectedGroup=5540

http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=SMCWBR14S%2DN2+BUNDLE&GroupGuid=5540&SelectedGroup=5540

Den ene har WIFI, som skulle være godt (har jeg læst)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-09-08 22:52

Jeg ville vælge D-linken men jeg tror dog ikke du vil kunne mærke forskel. Men så bør du også finde et D-link Usb netkort.-

Opsætning kommer vi til når du har modtaget hardwaren, så er den nemlig beskrevet rimelig godt i manualen, men ellers vender du bare tilbage igen og der er adskillige sagkyndige her inde der kan svare på det.

Godkendelse af svar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 25-09-08 22:28

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-09-08 01:35

Selv tak, jeg så at du havede et spørgsmål og din nye router, håber du får den til at køre også