/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Andelslejlighed
Fra : melani01
Vist : 491 gange
50 point
Dato : 11-09-08 18:08

Jeg har tidligere spurgt hvor jeg kunne optage andelelsbolig. Mange foreslog Nykredit.

Ja så var jeg til samtale hos en rådgiver. Jeg afleverede alt. Hun er igang med at undersøge men i dag ringer hun og siger at du ikke kan få lån, hvis du ikke fortæller hvor du har de penge som du lægger ud. Det handler omkring 200.000 det er mere men jeg vil heller brug resten til at male og andre ting.

Mit spørgsmål er

Har de ret til at spørge hvor jeg har de penge fra. Min egen bank ved at jeg solgt min lille koloni og har de penge der fra.

Jeg sagde også til hende til sidst men jeg synes det var en meget provokerende måde og hun sagde jamen hvis du har arbejdet sort så vil vi ikke give oplysninger til skat.

Hvordan vil I tackle det? Er det en normal måde at tale med deres kunder. Min egen bank rådgiver er verdens sødeste dame.

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 11-09-08 18:13

ups glemte at skrive "andelsboliglån"

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 11-09-08 18:24

Jeg kan overhovedet ikke se det kommer Nykredit ved, hvor du har dine penge fra. Det lyder næsten som om hun vil mistækeliggøre dig, jeg ville blive mopset,og spørge hvad hun skulle bruge den oplysning til.. der må være en meget god forklaring

Jeg ville engang sælge nogle bankaktier, da banken spurgte hvad jeg skulle bruge mine penge til

skiftede jeg bank, det var mine penge og ikke bankens

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 18:48

Sådan KAN låneinstitutter desværre være....

De prøver at sikre deres penge bedst muligt...

Du har ikke pligt til at oplyse den slags men omvendt kan de jo så bare give dig afslag hvis du ikke vil....

De sidder desværre på den højeste hest....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-08 18:52

Hun kan da se på lønsedler og udbetaling, er der er sikkerhed for pengene, så hun behøver ikke stikke sin næse i det

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 11-09-08 18:54

ja men jeg tror Nordsted har ret. Hvis jeg har skaffet de penge fra sortarbejde, så er det skat skal komme efter mig. Desuden har jeg jo papir på at jeg har solgt kolonihaver og pengene fra sælger kom ind direkte på mit kontor.

Men det er godt nok provokerende at blive konfronteret med de spørgsmål. Næste gang vil de spørge mig ja bruger du kondommer eller hvad fordi vi skal vide om hvad bruger du dine penge til?

Det er simpelten for groft.

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 11-09-08 18:58

Jeg blev faktisk i dag meget ked af det og chokeret over, da du spurgte mig:
"hvor jeg har pengene fra og hvis de kommer fra sort arbejde, så vil i ikke give oplysninger videre til nogen steder". Det lyder næsten som om at i blev mistækeliggjørt for noget. Det var ikke rart. Jeg svarede på dit spørgsmål, men jeg kunne tænke mig at spørge, hvad i skulle bruge de oplysninger til.

Jeg synes det er helt fair nok, at I spørger om andre forhold, men hvor jeg har gemt pengene og hvor de kommer fra, så mener jeg ikke, at det har noget med banken at gøre.

Har skrevet de ovenstående til banken nu? Hvad siger til det? Tror I at jeg får afslag på mit ansøgning?

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 11-09-08 19:03

jeg mener faktisk ikke, at det er bankens opgaver at spørge. Skat vil finde ud af det. Desuden var hun så provokerende, at sige ja men hvis det kommer fra sort arbejde så vil vi ikke sige videre til andre steder. Helt seriøst tror du hvis nu at jeg havde samlet de penge fra et sort arbejde så ville jeg have sagt til hende ja det har jeg fået de penge fra sort arbejde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-08 19:06

Jeg syntes det er fint du skriver og spørge... det bliver ret spændende om du får et fornuftigt svar.Du er i din gode ret til at spørge og få svar.

Selvfølgelig får du lånet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 19:07

Nej - du får sikkert ikke afslag pga. det - det var sandsynligvis allerede godkendt (med måske nogen bemærkninger)....

Om du så havde "stjålet" pengene ville egentlig være ligegyldigt - det ville komme til at fremgå af din selvangivelse - hvor de stammer fra...

Tror det der har gjort dem spørgelystne muligvis var pga. din indkomst (måske for lille) eller andre lignende forhold....

Dem kender vi jo ikke - så det er svært at svare på....

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 11-09-08 19:07

Nå tak Nordsted. Du er altid sød og rar. Det er altid dejligt når man får positiv svar.

Godkendelse af svar
Fra : melani01

Dato : 11-09-08 19:35

Tak for svaret Nordsted1.