/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Standarder for rengøring
Fra : Fattig
Vist : 1797 gange
300 point
Dato : 10-09-08 16:06

Hvor finder jeg noget om rengørings standard på offentlige arbejdspladser.
Cirkulærer, bestemmelser, vejledninger.
Konkret handler det om hvor ofte det skal gøres rent i baderum og på toiletter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 16:08

I kommunens aftale med rengøringsselskabet...

Det er ikke noget der er lovgivet om....

Bare se vores skoler....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-08 16:11

I bunden af dette link, er der love og regler vedr rengøring... det er som pdf fil, så jeg har ikke selv åbnet det

Love og regler om rengøring
Bekendtgørelsen om forebyggende sundhedsordninger (pdf-fil)

http://www.dcum.dk/undervisningsmiljoe/love_og_regler/rengoering

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-09-08 16:17

Der findes ikke nogen form for standarder angående rengøring.
Det er forskellig fra firma til firma eller fra kommune til kommune.
Nogle vil have gjort rent flere gange om dagen andre en gang om dagen og de fattige måske 3 gange om ugen.
Der er ingen regler eller standarder for dette område.

hawaii7

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-09-08 16:47

Hej
Hvis der var standarder, kunne ældre mennesker vist ikke offentligt skulle nøjes med ½ times rengøring hver 14. dag. - Skandale!

Der gælder vist særlige regler for offentlige køkkener.

Iøvrigt afhænger det sikkert også af hvor mange mennesker, der i snit bruger f. eks. et toilet?
Mange hilsner Ingelein

Kan Du ikke forhøre dig hos f. eks. ISS?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 10-09-08 16:51

Du kan ringe og spørge embedslægen... han skal kunne svare dig. Jeg har selv i en anden situation haft fat i embedslægen, og da han ikke kunne svare på stående fod, undersøgte han sagen og ringede mig op

Der er også en mulighed her

Lersø Parkallé 105 • 2100 København Ø
Tlf.: 39 16 52 00 • fax: 39 16 52 01
e-post: ami@ami.dk • www.ami.dk
Arbejdsmiljøinstituttet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 16:57

Bare vent til man selv skal medbringe toiletpapir og håndsæbe på arbejde for det offentlige....

Landet skal jo spare....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-08 18:09

Hvis man skal iberegne de personer der bogstavelig talt "skider" på det hele når de bruger offentlige toiletter kan det jo løbe op i 20 x rengøring om dagen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-09-08 19:01

Hej Luffe
Og det kan man vel ikke sætte regler for?
Bvaddrerrrr.
Ingelein

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 11-09-08 05:58

Foreløbig tak til dig Nordsted1, jeg lader spørgsmålet stå lidt.
Til jer andre, det ville være fint om I ikke kom med indlæg da de for mig er temlig useriøse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 08:55

Citat
Til jer andre, det ville være fint om I ikke kom med indlæg da de for mig er temlig useriøse.

Hvorfor i himlens navn stiller du så spørgsmålet

Så kunne du jo bare have sendt en PM - hvis du alligevel ikke tror på andre...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-09-08 17:06

Dette er en kopi af genvejen her på siden

Rengøring
Dårlig hygiejne forårsaget af manglende eller utilstrækkelig rengøring er ikke sundt. I Undervisningsmiljøloven stilles der indirekte krav til rengøringsstandarden, da der står, at "elever og andre deltagere i offentlig og privat undervisning har ret til et godt undervisningsmiljø, således at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt".

Arbejdsmiljøloven gælder for lærerne, men da elever og lærere opholder sig i de samme rum, kommer Arbejdsmiljøloven indirekte eleverne til gode.

At-vejledning A.1.4 handler om rengøring og vedligeholdelse, og oplyser om krav til rengøring, vedligeholdelse, orden og ryddelighed på faste arbejdssteder. Der står blandt andet, at "arbejdsstedet skal holdes rent, så der ikke opstår alvorlige gener. Det vil sige, at støv og snavs skal holdes på et passende lavt niveau".

Vejledningen henviser til DS/INSTA 800 om "Rengøringskvalitet" og til Det nationale forskningscenter for arbejdsmiljøs (tidligere Arbejdsmiljøinstituttet, AMI) kvantitative målemetoder, der kan bruges som hjælp til vurdering af rengøringsniveauet.

Der henvises endvidere til AMI’s dokumentationsrapport nr. 5 – kvalitetskrav for rengøring i kontorer, skoler og daginstitutioner.

Om rengøringsmetoder siger sidstnævnte At-vejledning, at rengøringen skal udføres, så skadelig forurening ikke spredes på arbejdsstedet, fx bør man normalt støvsuge i stedet for at feje. Dette kan være særlig relevant fx i sløjdlokaler for ikke at sprede støv.

Med hensyn til toiletter vil der som regel være særskilte toiletter for skolens lærere. Det betyder, at At-vejledningen om rengøring og vedligeholdelse ikke gælder for elev-toiletterne.

I bekendtgørelse om forebyggende sundhedsordninger for børn og unge står der dog følgende:
§ 7: "Sundhedstjenestens virksomhed skal omfatte sygdomsforebyggende og sundhedsfremmende foranstaltninger over for børnene og deres miljø i hjem, daginstitution, kommunal dagpleje og skole"

§ 16: "Kommunalbestyrelsen skal tilbyde daginstitutioner for børn og unge, kommunale dagplejer samt skoler, der er beliggende i kommunen, bistand for den kommunale sundhedstjeneste". Bistanden skal blandt andet omfatte "vejledning om og tilsyn med sundhedstilstanden på institutionen, herunder oplysning om hygiejne".

§ 18: "Sundhedsstyrelsen fungerer som faglig rådgiver for den kommunale sundhedstjeneste". Sundhedsstyrelsen yder i den forbindelse, efter anmodning, rådgivning og vejledning om sundhedsmæssige og hygiejniske forhold.

Det kan have fysiske konsekvenser fx i form af mavesmerter og urinvejsproblemer, hvis man ikke regelmæssigt kommer på toilettet. Er skolens toiletter i en sådan stand, at eleverne ikke med rimelighed kan forventes at benytte dem fx på grund af dårlig hygiejne, kan det være en mulighed at rette henvendelse til den kommunale sundhedstjeneste/embedslægeinstitution. Deres arbejde omhandler også forebyggende arbejde samt tilsyn med sundhedstilstanden på skoler og institutioner.

Love og regler om rengøring
Bekendtgørelsen om forebyggende sundhedsordninger (pdf-fil)

Embedslægeinstitutionerne

AMI’s dokumentationsrapport nr. 5 – kvalitetskrav for rengøring i kontorer, skoler og daginstitutioner

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-08 17:17

Granner01..... efter jeg havde lagt det link, blev jeg alligevel så nysgerrig at jeg åbnede og læste

det, men der står jo slet ikke noget konkret.

Derfor anbefalede jeg også at Fattig kunne ringe til embedslægen eller Arbejdsmiljøinstituttet

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-09-08 20:13

Arbejdstilsynet har en masse krav om toilet og badeforhold ....men tilsyneladende ingen krav om rengøring af disse

Her kan du læse om disse krav
http://www.at.dk/sw14320.asp

Jeg ville kontakte dem for nærmere info:

Kontakt os

Pr. telefon - Telefon 70 12 12 88
Mandag til torsdag kl. 8-16, fredag kl. 8-15

Pr. telefax - Telefax 70 12 12 89

Pr. e-post - E-post at@at.dk - Sikker e-post

Pr. brev - Arbejdstilsynet - Postboks 1228 - 0900 København C

http://www.at.dk/sw5460.asp

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 11-09-08 20:17

Tak for svaret Nordsted1.
Det er måske godt nok at tage munden for fuld at kretisere andre besvarelser på mit konkrete spørgsmål, men til dig REFI vær sød ikke at komentere mine fremtidige spørgsmål.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-08 20:17

Embedslægen kan også svarer