/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Aflastningsfamilie
Fra : Tkelstrup
Vist : 3518 gange
100 point
Dato : 13-03-03 21:27

Vi er et par, der ikke selv kan få børn, og vi går og overvejer at blive aflastningsfamilie for et barn med problemer i hjemmet, da vi mener, vi kan give meget til et sådant barn.

Er der nogen herinde, der ved noget om dette område eller hvor vi kan finde oplysninger om emnet.

Mange hilsner
Therese

Kommentar
Fra : frogeye

Dato : 13-03-03 22:31
Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 14-03-03 18:19

Hej Therese

Det lyder da som en rigtig god ide, især hvis i har en rigtig god indstilling til hvordan man tackler de problemer sådanne børn tit er belastede af.

Her tænker jeg bl.a. på, at i så måske har gennemgået en af de "såkaldte nye" Forældreuddannelser, som jeg selv gennemgik i 1980, som har været anledning til mange positive oplevelser.

m.v.h.
Steen

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 21-03-03 23:04

http://criduchat.dk/opslag.htm

Her står der lidt om det at være det. Men jeg er helt sikker på at jeres kommune kan råde og vejlede jer bedst.

Man skal huske at man ikke nødvendigvis har børn i aflastning som har problemer i hjemmet. Jeg har selv været enlig mor i 8 år og haft aflastningsfamilier til mine 2 børn. De er to helt normale børn uden handicaps eller store problemer. De har bare ikke haft meget kontakt til deres far, og jeg har gået igennem mange situationer hvor jeg har haft behov for at blive aflastet. De familier jeg har haft til mine børn, har nærmest fungeret som erstatning for deres manglende kontakt til deres far. De har været væk hver 2. weekend. Min søns familie havde han i 8 år og det har været meget udbytterigt. Han er nu blevet 16 og går på efterskole, så vi havde ikke behov for det mere. Min datter er også stoppet efter 11 år hos 2-3 forskellige.

Jeg havde brug for tid til mig selv og mine børn havde helt sikkert også brug for at kunne slappe af fra min stress og brok. De fik mulighed for at slappe af og snakke ud, hvis de synes jeg kunne være uretfærdig. Jeg mener at I bør være en modsætning til forælderen uden at være dommer over opdragelsen.

Hvad jeg mener om en aflastningsfamilie er, at det er vigtigt at familien dækker de behov som forælderen ikke umiddelbart kan dække. Man kan være et pusterum hvor barnet kan "ånde" uden alverdens irettesættelser og grænser. I kan fungere som et par "reservebedster" hvor barnet kan hygge og blive lidt forkælet.

Kommentar
Fra : Heidisandager

Dato : 30-04-03 11:08

Hej Therese
Jeg er jobsøgende og er i den forbindelse inde på samtlige søgedatabaser på internettet. Jeg er flere gange kommet forbi annoncer, hvor de netop søger aflastningsfamilier.
Du kan evt. tage kontakt til den kommune du bor i - familieafsnittet. Det er som regel kommunerne eller enkeltpersoner i samarbejde med kommunen, som søger aflastningsfamilier. Her kan de hjælpe dig med svar på dine spørgsmål.
Håber det lykkes for dig
mvh Heidi Sandager

Kommentar
Fra : maranda

Dato : 30-04-03 22:46

hej therese.
jeg ville gerne høre hvor du bor i landat, da jeg har tvillinger, på 2 år.
vi tænkte at du/ i måske kunne tænke at være aflastningsfarmilie for dem?
send mig en mail. hvis det var noget for dig/jer.
min email er maranda@jensen.mail.dk

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 01-05-03 11:37

Jeg har talt med kommunen, og de mener ikke vi umiddelbart er egnede som aflastningsfamilie!
For det første har vi ikke boet sammen i 3 år, hvilket er et krav. Hertil vil jeg sige, at vi har kendt hinanden længere og har boet sammen i 2 år. For et år siden købte vi hus og hund så jeg mener, vi signalerer stabilitet nok.
For det andet mener de ikke vi har erfaring nok med børn, da vi ikke selv har nogen. Jeg vil da helt klart mene, at mange børn, der har brug for en aflstningsfamilie, kan have brug for netop at komme i en familie, hvor der ikke er børn i forvejen, for at kunne få den opmærksomhed, de har brug for. Det måtte damen på kommunen give mig ret i, men så sagde hun, at så skulle jeg være pædagoguddannet! Det kan da ikke være rigtigt?? Jeg arbejder som folkeskolelærervikar og både min kæreste og jeg har nevøer og niecer, vi jævnligt passer.
Hvad mener I om disse udsagn?

Vi har så fået et råd om at gå til "Børnenes kontor". Er der nogen herinde, der kender noget til dette?

Mange hilsner
Therese

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 01-05-03 11:38

Vi er forresten bosiddende i Højbjerg i Århus

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 01-05-03 12:32

Jeg synes det er ærgerligt at I har fået sådan en besked fra kommunen. De kunne i det mindste sige at I skulle prøve at søge, og se hvad det kan blive til. Hun siger at hun ikke "mener" at I vil blive fundet egnet. Jamen hun kan da ikke vide det sikkert da I ikke har været undersøgt som familierne nu bliver undersøgt.

Da jeg skulle søge ny familie til min datter den ene gang, tilbød en pædagog i hendes vuggestue at blive aflastningsfamilie. De havde en samtale med nogle af kommunens medarbejdere i hjemmet i ca 4 timer, og derefter blev de fundet egnet. De havde min datter i ca 1 år hvor hun blev gravid og gik på barsel samt forældreorlov - også som aflastningsfamilie. Dermed måtte jeg søge en ny igen.

Jeg har ikke noget kendskab til børnenes kontor og jeg ved ikke hvordan man søger, men mine børn har haft aflastning i andre kommuner end min egen, så måske man kan søge i andre kommuner end kun jeres egen. Det er måske værd at undersøge om en anden kommune kan bruge jer.

En anden mulighed, hvis I ikke gør det for pengene er (som man normalt ikke gør , at slå en annonce op om en privat aftale, som ikke går gennem kommunen. Så er det jo en tillidssag jer voksne imellem.

Med hensyn til Børnenes kontor har jeg i Århus fundet 9 pølsevogne der hedder sådan, men den her i Ålborg er nok mere den du tænker på. Der er også en i København, som du måske kunne ringe til og få oplyst om der er noget i Århus.

http://www.vejgaardoestreskole.dk/bk1.htm

Lad os høre hvad I ellers finder ud af. Må jeg spørge hvorfor i ikke kan få børn selv. Vi har nemlig selv været i behandling for barnløshed og står på venteliste til IVF.

Kommentar
Fra : Phillipfan

Dato : 19-06-03 09:38

Hej Therese

Jeg har to børn som er i aflastning 1 gang om måneden. Det er vi meget glade for. Det var kommunen der spurgte os om vi kunne tænke os en aflastningsfamilie fordi vi boede langt fra familie og venner. Min mand og jeg havde ikke mulighed for at få vores børn passet hvis vi skulle et eller andet da vi har næsten 150 km til vores familie og venner. Men at du gerne vil være aflastningsfamilie for nogle der har brug for det lyder rigitg godt. Jeg håber at det lykkedes for dig held og lykke med det.
Du kan gå til din kommune og søge om at blive aflastningsfamilie.

Med venlig hilsen Käte Rasmusen

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 19-06-03 18:30

Tkelstrup

Da je gsynes det er et interessant emne, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i har fundet ud af. Fik i sendt ansøgnng til kommunen alligevel. Fandt i ud af noget gennem børnenes kontor ?

Hilsen klojs

Kommentar
Fra : barslev

Dato : 02-07-03 20:24

jeg synes det er en god ide i har fået,og synese at kommunen er for sneveraynes,jeg synes i skal hænge et opslag op i en lokale kødmand eller andre steder,dr er nok enlig mødre der trænger til en fri weekend engang i mellem hvis faren til hendes barn/børn ik vil have dem på weekend kan i jo træde til jeg vil ønske jer alt hel og lykke med jeres søgen om at blive en aflastnings familie

Kommentar
Fra : Stinus

Dato : 08-07-03 18:26

Att: Tkelstrup.
Jeg synes, at det er flot, at i gerne vil være aflastningsfamilie for børn, som har brug for det. Vi er selv et par, som har problemer med at få børn, og har også søgt om at være aflastningsfamilie gennem vores kommune. Men vi fik afslag, da vi ikke selv havde børn. Det stod vi meget uforstående overfor, for vi mener, at vi har overskud og mulighed for at give børn vores fulde opmærksomhed og kærlighed. Men det mente kommunen åbenbart ikke. Vi bor i Vestjylland.

Kommentar
Fra : Dylan

Dato : 29-08-03 17:33

Att: Phillipfan -og andre

Jeg undres. Jeg har søgt aflastning på kommunen flere gange, forgæves. Deres modsvar; du er for velfungerende. Jo jo da! Heldigvis, ikk'! Men min søn på 3½ ser ikke sin far og nærmeste familie er desværre gået bort inden for de seneste 3½ år. Er det generelt nemmere at søge aflastning uden for København? Nogen der ved noget? Vi/Jeg! kan sagtens klare det, men mit argument er at min søn har brug for/ret til at have andre nære stabile relationer. Samt netop at slippe for det dér konstante stress der nemt opstår når man er alene om opgaven. Nogen gode råd bland forummet??

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-08-03 18:35

Dylan.....jeg synes du skal anke afgørelsen til der hvor du nu kan.

Jeg planlagde sammen med min eksmand at ville have et barn mere, men vi gik fra hinanden da jeg var 3 mdr. henne. Han erklærede at han ikke ville have noget med barnet at gøre, og lagde da også 3 år senere fadderskabssag an. Han blev selvfølgelig erklæret som far.

Da min datter ikke havde kontakt til sin far, var det min egen sagsbehandler der foreslog aflastning. Det er godt nok 11 år siden nu, så meget kan have ændret sig i lovgivningen og kommunens økonomi. Men da jeg fik aflastning til hende nogle mdr. senere, søgte jeg også til min søn som er 4,5 år ældre. Han kom også afsted, og var hos den samme i 8 år til han begyndte på efterskole. Min datter har skiftet mellem 2-3 familier gennem 10 år og er nu også stoppet. Jeg har mine forældre og søskende til at aflaste mig, men der var/er ingen på farens side til at aflaste, men jeg gjorde det klart for kommunen at jeg ikke ville belaste dem og være afhængige af dem.

Jeg har haft utroligt meget gavn af familierne, og mit argument som udgangspunkt var også som dit at mine børn trænger til et sted regelmæssigt, hvor der ikke er de samme grænser og stress, og at jeg har brug for at koble af ind imellem for mig selv. Jeg har været enlig med kærester off/on i 8 år, har læst HHX og blev lige opereret for diskus prolabs på sidste år af min uddannelse. Det havde ikke kunne lade sig gøre ellers.

Min pointe er egentlig at jeg tror det kommer helt an på hvilken sagsbehandler du snakker med, og om du kan få aflastning til dine børn, afhænger af hvad den enkelte mener. Jeg tror ikke der i loven er en færdig opskrift på hvornår man kan få og hvornår man ikke kan få.

Håber du følger op på det.

Hilsen klojs

Kommentar
Fra : Dylan

Dato : 29-08-03 19:10

Hej Klojs

Jeg siger mange tak for dit lange indlæg!
Jeg vil følge op, anke hos kommunen som du anbefaler. Du er måske lige det spark der skal til-har tidligere undskyldt mig med at der sgu er nok at se til (du ved) end at slås med sin kommune. Men jeg giver det en chance til;) Tak!

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 30-08-03 00:29

Det glæder mig at høre.

I Ballerup kommune hvor jeg bor har alle sagsbehandlere en gruppeleder (for familiegruppen). Du kunne evt. ringe til vedkommende i din kommune og høre hvad man baserer et afslag på. Du behøver jo ikke i første omgang oplyse hende om hvem der har besluttet din sag eller hvem du er. Det ville jo være mest rart at få en objektiv mening

Held og lykke og lad os endelig høre hvordan det går videre.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 26-07-06 15:34

Undskyld at jeg bringer denne op igen, men faldt lige over indlægget gennem google.

Kunne da godt tænke mig at høre hvordan det er gået jer alle sammen.

Til jer der er enlige eller bare har samværssager, har i set siden www.singlemom.dk ?

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 27-07-06 01:36

Hej alle.
Jeg synes der er rigtig mange gode indlæg i denne debat.
Det undre mig også i denne - og mange andre forbindelser - at mange mennesker
finder sig stiltiende i en dårlig service fra kommunen og mange andre steder,
for de fleste mennesker betaler jo for den service de beder om, via deres skattekroner.

mvh. DkwM327