/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
HE180B Bjælke
Fra : jesper.s
Vist : 4059 gange
200 point
Dato : 04-09-08 07:50

Hej.

Jeg har fået lavet ingeniørberegninger på en overligger til et ny åbning i en bærende væg. I papirerne står der at jeg skal bruge en HE180B(S235). Nu er mit spørgsmål om det er en tegloverligger eller en stålbjælke.

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : return

Dato : 04-09-08 08:42

det er en stål bjælke kig lige dette her link

http://www.unisteel.dk/default.asp?mode=cmsview&page=3

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 200 point
Dato : 04-09-08 09:07

Hej Jesper.

Som <return> ganske rigtigt skriver så er en HE180B en stålbjælke - en såkaldt I-bjælke.
Du kan se de forskellige størrelser i dette link:

http://www.cadata.nl/scripts/treedata.asp?g=28_Hoofddraagconstructie&s=HEB-profielen

hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-09-08 09:18

Der er så afgørende forskel på I- bjælke og HE-B bjælke. En HE-B bjælke har så afgørende andre dimensioner, som umiddelbart er mere bærende, så gå ikke på kompromi der.
Undskyld indblandingen, men som ovenstående, gå ikke på kompromi.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-09-08 09:21

Kære stilkene

En HE180B er en stålbjælke som er 180 mm høj og 180 mm bred - sådan er det !

men du kan jo også kikke i linket - TAK for indblandingen

Bennymanden

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-09-08 11:18

Og en I-bjælke er den halve bredde af højden, og med spinklere flanger.
Og så gider jeg ikke tærske mere langhalm på dette.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-09-08 11:32

en H180 stålbjælke er 180 mm bred og 180 mm høj en I bjælke er 180 mm høj og 90 mm bred så bennymanden må lige revidere sin opfattelse

mvh
per

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-09-08 12:33

Til orientering (også for Per bibsamie) -
http://fys.dk/fipnet/10_broen/102_opgaver/opgaver_c6.html
læs hvis du gider, og revider så DIN opfattelse .........
Jeg har været smed i 35 år.
Bennymanden

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-09-08 19:08

Bennymanden
ingeniør beregninger sagde en h bjælke hvorfor siger du så at det er en såkladt I bjælke, det var bare det jeg minte at en H bjælke og en I bjælke er to forskellige ting

per

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-09-08 23:07

Per nu modtager du jo ikke private indlæg så jeg må skrive det her (undskyld jesper.s)

Der står ingen steder at ingeniørberegningerne sagde en H bjælke - tværtimod.
De sagde HE180B - og hvis du gider finde den i mit første link kan du tydeligt se at det
faktisk er en I bjælke ............. men du kan selvfølgelig vende den

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 05-09-08 08:22

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-09-08 23:59

Selvtak Jesper - jeg håber du kunne bruge det til noget.
Desværre blev dit spørgsmål jo lidt af en diskution, men jeg har som nævnt været indenfor branchen i over 35 år og været med på diverse store konstuktionsopgaver såsom vore store broer og flere af vore boreplatforme i nordsøen - men alligevel kan jeg se flere "bedrevidende" som vil belære mig om hvad der er en I bjælke og hvad der er en H bjælke - man må somme tider undres

rigtig god week-end til alle
hilsen
Bennymanden