/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Krav om røngten hos tandlægen?
Fra : ara
Vist : 3339 gange
100 point
Dato : 03-09-08 16:35

Hej,

Håber det er det rigtige sted at spørge.

Jeg var hos tandlægen idag.
Her sagde de at jeg skulle have taget et par røngten billeder, da det efter
hånden var længe siden (tror måske 4 år).

Jeg sagde at dette ikke var nødvendigt, da jeg jo ikke havde ondt i tænderne.
De fortalte at dette var en lov, og at man skulle gøre dette.
De fortalte at sundhedsstyrelsen kunne komme og tjekke om de nu også
gjorde dette.

Kan det virkelig passe?

mvh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-08 16:50

Jeg må nok sige, at det lyder som om din tandlæge er ved at spare sammen til julegaverne

Den lov har jeg da aldig hørt om... jeg får selv taget røntgenbiller med jævne mellemrum, men det gør mine voksne børn ikke!!!

Jeg syntes det kunne være ret interessant, om tandlæge kunne vise dig loven??

Min bror vil ikke lade sig røntgenundersøge, han lavede engang en aftale med tandlægen, at hvis tandlæge kunne finde et hul, skulle min bror betale for røntgen, ellers var regningen tandlægens. Ha, der var ingen huller, og siden har han ikke fået taget røntgen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-08 16:51

Sundhedsstyrelsen, kommer og tjekker??? har de virkelig tid til det??, hva' nu hvis man har skiftet tandlæge, og ikke fået overført sine journaler??

Jeg er meget spændt på, om andre kandu'er kan vise den lov

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-09-08 16:53

Citat
De fortalte at dette var en lov, og at man skulle gøre dette

n
No way !!!!
Jo flere stråler man får jo større chance for at få kræft !!!
Spørg lige ham/hende om ikke han/hun er klar over det . Og gratis er det ikke . Glem alt om det og i sidste ende er det altså dig der skal betale

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-09-08 16:54

Jeg glæder mig også til at se om der er en der kan fortælle om det er rigtigt.

Hvis ikke, går jeg ned til tandlægen og beder om at se den lov.

mvh

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 03-09-08 16:55

Der er ingen lov der forlanger røntgenbilleder, men tandlægen kan komme ud for at skulle dokumentere at han har behandlet dig rigtigt.
Men han kan jo bare skrive i journalen at du ikke ønsker det, så har han sit på det tørre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-09-08 16:56

Hvis jeg var dig, fandt jeg en anden tandlæge, og indklagede har du har lige nu! Sikke en svindler.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-09-08 16:56

Citat
Hvis ikke, går jeg ned til tandlægen og beder om at se den lov.

Det kan han ikke for den findes ikke !!!!
Og du bestemmer selv !!!!

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 03-09-08 16:57

Prøv for sjov skyld, at ringe til en anden tandlæge og spørg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-08 17:02

Vi patienter har vel selv lov at "åbne munden" og sige fra... men vi aner jo ikke når vi ligger der
med hagesmæk og alskens møj inde i munden, hvem der har ret, og er helt prisgivet tandlægen

Det lyder som en meget grisk tandlæge, jeg kunne forstå hvis tandlæge havde forklaret dig vigtigheden af hvorfor du skulle have et røntgenbillede.

Men bare at kommanderer dig til at få det taget,er meget uprofessionelt,

Og røntgen er dyr og du får ikke meget tilskud fra sygesikringen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-09-08 17:06

Ja den er da vist lidt langt ude med den lov.
Min tand fe hun siger til efter 3-4 år at det er ved at være tid til et nyt billede, det er frivilligt, hun bruger det til at sammenligne bisserne, og eventuelt se skjulte "fejl og mangler"

mvh klaudi

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-09-08 17:13

Til Klaudi.

Det var også det hun sagde til mig. At det var længe siden. 4år tror jeg nok.

Men jeg sagde jo at jeg ikke havde bøvl med tænderne, så jeg mente ikke der var grund for at tage billeder. Men så var det hun sagde
det om denne lov. Så overgav jeg mig.

Men et er sikkert. De mister mig som kunde:

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-08 17:18

ara,hvis du ikke bryder dig om, at ringe til en anden tandlæge, som Olesen foreslår, så prøv at ringe til sygesikringskontoret i din kommune.

Sygesikringe refunderer et beløb på hvert røntgenbillede der bliver taget, og hvis nogle tandlæge tager flere ubegrundede billeder end andre, vil de nok gerne vide det...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-08 17:32

Nyt om tandlægebesøg med tilskud...

Der står bl.a

Tandlægebesøg efter dit behov

Tandlægen vurderer, hvor ofte du bør komme til kontrol hos tandlægen. Det kan være som nu, eller det kan være oftere eller sjældnere. Det afhænger helt af dit behov.

Efter et til halvandet år får du tilbudt en ny regelmæssig diagnostisk undersøgelse, og I lægger så en ny plan for behandlinger og kontrol.

Men ikke at det er en LOV
Læs hele artiklen her http://www.dens.dk/nyetregler.html

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 03-09-08 18:52

Jeg havde da ringet til sundhedsstyrelsen og spurgt, når nu tandlægen påstår at det er dem der siger det.

Kommentar
Fra : kgdj

Dato : 03-09-08 18:54

Hej, eneste erfaring er, at min tandlæge siger det samme som Klaudi`s. Ved ikke om der er en lov for netop det. Undersøg dette de forslåede steder. Hel med det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-08 19:25

Fra mit tidligere link

Røntgenbilleder med tilskud

Tandlægen tager med mellemrum bite-wings (en særlig form for røntgenbilleder) for at se, om der gemmer sig noget, der skal behandles eller holdes under opsyn. Bite-wings hjælper tandlægen til at stille en mere præcis diagnose. Så bliver det lettere at vurdere, hvor ofte du har behov for et tandeftersyn.

Nu er der tilskud til de bite-wings, du får taget i forbindelse med den regelmæssige diagnostiske undersøgelse.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 14-11-08 16:42

Tak for svaret pallebhansen.