/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
vask af sejl
Fra : mehn
Vist : 1825 gange
200 point
Dato : 03-09-08 14:50

Hej jeg har en sejlbåd belinda 22, hvor især genuaen er blevet noget beskidt.
Hvordan skal jeg lige få vasket den er der nogen her der har erfaring med det..
Hilsen Morten

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-08 15:18

Der er flere steder hvor de reklamerer, med vask og rep. af sejl bl.a. her

http://www.campingshoppen.dk/

http://www.google.dk/search?hl=da&q=vask+af+fortelt+og+sejl&meta=

Det er jo næsten ikke til at stå med selv, når det er så stort, så jeg ville selv betale mig fra det

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-09-08 18:16

Hejsa!
Jeg har vasket mine med sæbespåner.
Jeg startede med at ferske dem godt ud, bredte dem så ud på et par træplader, hældte en spand sæbespånevand over og skrubbede med en autobørste.
Derefter blev de skyllet med rigeligt vand og hængt til tørre.
Resultatet synes jeg var godt, og så var det billigt.
Underlaget du lægger dem på skal naturligvis være rent og jævnt.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-09-08 19:11

Vask af sejl er som udgangspunkt et no go. De skal skylles jævnligt med ferskvand og tørres grundigt.

Hvis man er kommet til at pakke dem væk i fugtig tilstand kan man efterfølgende forsigtigt prøve at rense dem med Rodalon.

Ved egentlig vask bliver de ru i overfladen og mister meget effekt,

Sejl har en begrænset levetid og bør skiftes jævnligt for at man kan få det fulde udbytte af båden.

Hvis man køber nye sejl kan man så eventyelt bruge de gamle til at sejle med i kraftig vind og lign.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-09-08 20:04

Æhhh-hvor ofte skal de skiftes? Jeg har lige skiftet mine og de kostede mig altså 31.000,-
De gamle har jeg vasket flere gange uden skader, og det er vist lidt billigere
Natuligvis vasker man ikke nye sejl, men de er vel heller ikke beskidte

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-09-08 21:33

Når jeg skriver at du skader sejlene så mener jeg ikke synlige skader men man flosser det nok til at det har stor effekt på vindens glid hen over overfladen og medmindre du altid sejler med vinden ind for agten så er det noget af et handicap.

Hvor tit man skal skifte sejl er jo et spørgsmål om temperament og økonomi.

Jo nyere sejl jo bedre. Ud over at sejlene bliver ru giver de sig også.

Hvis dine sejl er ganske nye så har du vel bare pakket dem ned i våd tilstand og så er de jordslåede og det burde kunne fjernes forsigtigt med Rodalon.

Hvis du ikke intressere dig for kapsejlads. Behandler dine sejl ordentligt og det vil sige spuler dem forsigtigt hvergang de er blevet våde af søvand og sørger for at de tørrer ordentligt hver gang de skal pakkes ned og de bliver pakket ordentligt og lader være med at vaske dem så burde et stel sejl da kunne holde mindst 5 år men igen det kommer an på hvor meget du går op i din båds sejlegenskaber.

En passioneret sejler i Drage klassen skifter hele sejl gardaroben mellem konkurrencer.

Men hvis du stadig har de gamle sejl så prøv dem, du burde kunne mærke kraftig forskel især når du går tæt til vinden.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 200 point
Dato : 04-09-08 08:04

Hvis nu Thomas.Haugaards svada har forskrækket dig så kik lige her:
http://www.sejl.dk/pdf/quantumbrochure.pdf
scroll ned til side 25 og læs om vask af sejl.
Eller ring til Quantum Sail tlf.70261296 spørg efter Jan eller Rune, de fortæller dig gerne om rengøring af sejl.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : mehn

Dato : 01-11-08 17:34

Tak for svaret dabj.