/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Et hakket stempel?
Fra : JSteenberg
Vist : 5072 gange
137 point
Dato : 02-09-08 20:04

Hejsa ærværdige kendu'er

jeg har før skrevet et spørgsmål herinde omkring min knallert og fik en masse gode råd.
tak for det
jeg har fulgt dem og lavet store fremskridt, så her kommer spørgsmål nummer 2:

Jeg har fået knallerten i gang, eller det vil sige at jeg har fået den til at "brumme" i ca. 7 sekunder.
jeg kan ikke finde noget unormalt efter jeg har haft den fuldstændig splittet. jeg har prøvet med æter, og forskellige luftfilter indstillinger, men den kan kun holdes i de omtalte 7 sekunder.

indtil videre har jeg to teser om hvad problemet kunne være, og ville derfor lige høre om det kunne komme på tale.

for det første er stemplet hakket. det burde vel ikke få den til at køre dårligere, men det er måske lavet forkert?
http://peecee.dk/upload/view/129499

det andet kan være olie/benzin blandingen. jeg har erfaret at forholdet skal være 2ml 2-takts olie til 1 liter benzin. hvis knallerten kan starte, og holde sig kort, kan det så være benzin blandingen? jeg har en olieblanding i nu, men det var lidt på gefüll.

Jeg takker for et godt community

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-09-08 20:18

Der skal ca 10 til 20 gange så meget olie i benzinen. Du kommer 2 promille i . Der skal 2 til 4 % til de fleste små totaktsmotorer.

Heraf ser man værdien af at lære at regne med enheder og procenter.

Hvis den kan gå i ganske kort tid, vil heg afgjort mene at fejlen er i karburatioren.
Er du sikker på at den er sat rigtig sammen , med alle små dele og de rigtige dyser det rigtige sted. ?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-09-08 20:19

Jeg mener da også at der skal 2% olie i benzin så 2ml olie på liter benzin lyder rigtigt så jeg vil da ikke tro det skulle være det men du kan selvfølgelig tømme tanken og bruge noget friskt 95 oktan blyfri og noget godt olie så du ikke behøver tænke på om det er det men det lyder usansynligt.

Nu er jeg ikke den store 2 takts haj så hvordan kan det være der er lavet hak i stemplet ?
Du kan købe et nyt stempel og se om der er nogle forskel men det er da med garanti jeg kunne ikke forstille mig andet.

Er det fordi det skulle komme mere benzin/olie i motoren a der er hak ? Umiddelbart vil jeg da tro det er der problmet er.

Så hvis det var mig ville jeg prøve med et nyt stempel... eller et uden hak i.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 02-09-08 21:03

En ml er 1/1000 liter = en promille

Du skal bruge 2-4 centiliter pr liter= 1-2 deciliter pr 5 liter benzin

Som Transor skrev

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-09-08 21:34

Hvordan fik du det svinghjul sat fast ?

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 02-09-08 22:09

det var en skrivefejl med mililiter selvfølgelig er det centiliter, det var det jeg mente

Karburatoren, har jeg haft skilt ad, og renset helt igennem. har testet med forskellige nåle-indstillinger og luftfilter. luftfilteret der sidder på, er et power filter (ikke originalt)

hakket skulle give større indsugning, da tiden hvori benzinen kan indsuges forlænges. Det er ikke mig der har lavet hakket, og er derfor i tvivl om det er gjort rigtigt.

jeg ved ikke rigtig med nyt stempel, da det skal være til tomos. har prøvet med puch, men stiften til pejlstangen var for bred. et tomos stempel koster 449,-. hvilket alligevel er en håndfuld penge, da det måske ikke er årsagen til problemet. og jeg ikke ved om det passer til en så gammel cylinder.
Der er jo ikke choker eller noget i karburatoren, så jeg ved ikke hvad jeg ellers kan indstille på.

Jeg ordnede svinghjulet på et værksted, hvor et par hakker i svinghjulets gevind gav lidt fastere greb, samt en ordentlig "rillet" spændeskive til krumptappens gevind. hvis jeg får den helt i gang, vil jeg følge rådet om superlimen

Men det virker ikke som om benzinblandingen er forkert, da den jo godt kan starte og kører i et lille stykke tid.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-09-08 22:20

Det er muligt at svømmerventilen ikke åbner nok og bundkarret i karburatoren derfor tømmes for benzin for hurtigt. Dette problem har jeg selv oplevet.

Hvis der er benzin filter løber benzinen vel hurtigt nok igennem?

Jeg går ud fra at du har sørget for at der ikke er nogen urenheder der hindrer for benzin tilførselen?
Er alt ok med tændingsanlæg, spoler, platiner, tændrør, kabler, tændrørshætte?

Jeg tror ikke at dit problem ligger med stempelet.

Olie blandingen i CentiLiter er helt rigtig

Bare lige et par forslag

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-09-08 22:21

Det hak i stemplet er for story det må højst være 2 mm og helst ikke større bue end indsugningshullet ,da skørtret på et stempel er med til at stabiliserer gangen i cylinderen. Da man i min ungdom blandede olie i benzinen var blandingsforholdet 1 til 4 %

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-09-08 22:23

story = stort. Du kan ikke tømme svømmerhuset på 7 sek

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-09-08 22:41

@Sunowich
Hvis svømmer standen er justeret forkert eller noget andet galt i svømmerhuset eller svømmerventil kan det godt være tilfældet..

Jeg har også haft gamle knallerter da jeg var yngre

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-09-08 22:58

Taunus rap En svømmer på en sådan kaburator er jo en lille beholder med en nål i midten der svømmer oven på benzinen og derved lukker for hullet i topdækslet indtil den har brugt en del af benzinen den kan være punkterert og derfor ikke lukke så det render over eller sidde fast så der ingen benz kommer i huset

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-09-08 00:18
Kommentar
Fra : johnni

Dato : 03-09-08 01:07

det var da noget af et hak..men den burde kunne køre alligevel..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-09-08 02:08

Det ‘hak du har lavet (ud for indsugningen) kan ikke bevirke at den går I stå efter 7 sek.
det bevirker kun at den fylder cylinderen bedre ved høje omdrejninger,
samtidig bliver drejningsmomentet mindre ved lave omdrejninger,
fordi nu presser den benzin/luft blandingen tilbage, gennem karburatoren,
da indsugningen jo nu står længere åben (p.gra. ’hakket’,.. v/lave omdr.)
hvis du vil efterprøve ”teorien” kan du bare dreje stenplet en halv omgang,
så bliver det omtrent som original,
det havde dog været langt bedre at udvide indsugnings hullet i cylinderen,

i øvrigt kan den sagtens køre på REN benzin (helt uden olie) flere min.
(det kan dog ikke anbefales, da motoren ikke bliver smurt)

hvis svømmerhuset er fyldt næsten helt op,.. svømmeren ikke lukker for
benzintilførslen, og slangen fra tanken ikke stopper benzintilførslen, burde
den kunne køre (nogenlunde)

har du tjekket tændingen,.. tændrør, + (platiner kondensator,)
og ikke mindst tændspolen,.. ret vigtigt,
i mine unge dage havde jeg,.. og mange andre,.. ret tit problemer
netop med tændspolen,.. det viste sig omtrent som du beskriver dit problem,

når den går i stå,.. så prøv at holde tændkablet mod stel,.. og drej motoren rundt
den skal kunne lave en pæn kraftig ’blå’ gnist på ca. 5 – 7 mm.

hvis du vil være sikker på at det ikke er pgr.a. benzin den går i stå,
kan du bare bruge en spraydåse ’start æter’,.. efter 5 – 6 sekunder,
(hvis den stadig går i stå, er det IKKE benzinmangel)
uanset svømmerstand osv. faktisk kan den køre temmelig længe,
KUN på start æter,… altså helt UDEN benzin i karburatoren,

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-09-08 07:53

Du skal endelig ikke dreje stemplet en halv omgang da stempelringenes endelser derved passer ud for skyllekanaler og derved kan knække ,med stor ødelæggene effekt til følge for stempel / cylinder / krumtap På de fleste stempler er der en pil på toppen som skal vende mod udstødningssiden. Og det hak er for stort var det lavet i 70'erne kørte knallerten ikke ordentligt ......men det kan da godt være det har ændret sig siden

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 03-09-08 17:34

Jeg har samlet den igen (det må være omkring 20. gang) og ændret nålen. den kører lidt mere stabilt nu - den kører kort i hvert spark i kickstarteren. men karburatoren er begyndt at lægge. kan det være fordi den puster benzin ud istedet for at suge det ind? angående svaret hvor der siges at den kan finde på at puste med hakket.

Det ser ud til at stemplet skal skiftes, men hvor i alverden finder man et tomos stempel? jeg har prøvet diverse reservedels-sider, men der er stemplerne dyre, og meget nyere end det stempel der sidder i. jeg har prøvet med et puch stempel, men stiften til passer ikke igennem plejlstangen.

så enten skal jeg have nyt stempel - som jeg ikke aner hvor jeg skal få fra

eller jeg skal få et puch stempel til at passe i plejlstangen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-09-08 18:42

Stiften hedder en krydspind.
Krydspinde skal passe i stempelet, og fåes i 10 mm og 12 mm
I midten af krydspinden sidder nålelejet, som i gl. dage bare var en messingbøsning.
Nålelejet skal altid skiftes når man renoverer en motor.
Nålelejet skal selvfølgelig også passe i plejlstangs-øjet.

Hvilken diameter har tomosens krydspind.
Hvad hedder tomosen i model nummer.

Hvis der bruges et uorginalt stempel, skal diameteren være perfekt, og afstanden fra centrum af krydspinden og til stempeltoppen være den samme. Ligeledes nedad skal skørtet være det samme, eller længere, så det kan saves af.
De 2 Uèr i skørtet skal også havde den samme afstand til krydspinden, for at skyllekanalerne virker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-09-08 21:39

@Suno
Citat
Taunus rap En svømmer på en sådan kaburator er jo en lille beholder med en nål i midten der svømmer oven på benzinen og derved lukker for hullet i topdækslet indtil den har brugt en del af benzinen den kan være punkterert og derfor ikke lukke så det render over eller sidde fast så der ingen benz kommer i huset

Jeg ved jo netop godt hvordan det virker

Jeg kommer IKKE med indlæg her i forumet medmindre jeg ved hvad det drejer sig om, undtaget de få gange jeg blander mig i smalltalk. Hvis jeg tager fejl indrømmer jeg det gerne, men det er ikke tilfældet her.

Nok om det...

Som nævnt er der en mulighed for at det kan være tændspolen, du kan forsøge med tændspoler fra de fleste andre knallerter, bla. Puch.
Hvis det er en gammel kondensator, så kan den være tørret ind og virker derfor ikke, så brænder platinerne hurtigt af.
Det har jeg erfaringsmæssigt prøvet med en af mine tidligere Taunus'er.. Og for den sags skyld også med min Yamaha, da jeg kørte knallert. Nye platiner og det kørte et stykke tid, derefter kunne den starte for derefter at gå ud kort efter, til sidst slet ikke starte.
Mange skifter kondansator samtidigt med at der monteres nye platiner, det er den sikre løsning.

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 03-09-08 22:07

Jeg har lige set billedet af din stempel. I tresserne kørte jeg SCO, vi hakkede alle stemplet 1cm. bred 1cm.høj. Så kørte de stærkere. Ovenover krydspinden,klemte vi korkprop op, så kunne jeg køre fra dem som jeg ikke plejede at kunne.20 km. så ny prop igen??
Det hjælper dig ikke noget, men kom til at tænke på det, da jeg så din stempel.

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 03-09-08 23:05

hvordan kan det være du ved så meget pallebhansen? jeg skal ihvertfald ikke klage

Krydspinden er 10mm
Stemplet er 49mm
afstand imellem krydspind og skørter 11mm
længde på skørter 11mm
fra centrum af krydspind til top af stempel 23mm
fra centrum af krydspind til skørte U'er 16mm

vil det være muligt at finde et stempel magen til det, (thansen har ikke noget der ligner).

eller vil jeg kunne købe nyt nåleleje, og sætte et 38mm puch i? så er der jo stadig problem med skørter, hvis jeg ikke finder et stempel med samme mål..

Stemplet er simpelthen det eneste jeg kan finde af anormaliteter, og jeg kan ikke udelukke muligheden før jeg har prøvet med et andet.

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 03-09-08 23:17

hvis jeg skal prøve med ny kondensator, spoler og platiner, er det vel hele ankerpladen jeg skal prøve at udskifte problemet er vel, at jeg ikke engang kan prøve med nye dele, da jeg ikke står med en knallert der dur. jeg har rettet på svinghjulet før, hvilket fik den til at starte i første omgang. men platiner og kondensator kan vel også være problemet?

jeg har billeder fra tidligere af ankerpladen:
http://peecee.dk/upload/view/128950

er der ikke noget med at man kan slibe platinerne med lavkornet sandpapir? så er de måske mere stabile...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-09-08 00:31

Det kan ikke udelukkes at stempelet er blevet hakket for meget, men det kan jo være du har druknet knallerten fordi svømmernålen hænger og lukker for høj benzinstand ind i svømmerhuset.
Du kunne jo prøve at lukke for benzinen.

Hvis stempelet kan vendes en halv omg. må stempelringssamlingerne ikke køre ud for skyllekanalerne i cylinderen, ellers må de eller den ene havde boret et nyt styrehul med en split i.
Motoren er nærmere Puch VZ og MS50
http://www.thansen.dk/products.asp?c=2079552015&n=-2039722031
http://www.thansen.dk/products.asp?c=2079552015&n=-2039195832
Og hvis jeg var dig, ville jeg gå ind til THansen og få stempel vare nr. 50400800
evnt. havde det gl. stempel med og en skydelære for at se om det passer.
Ellers er der ingen problemer med de tager varen retur, hvis du har behandlet den ordentlig.
Når du monterer er det yderst vigtigt at du først sætter låsering i den ene side af stempelet, derefter slår du krydspinden ind gennem det monterede nåleleje, og derefter drejer den sidste låsering på plads, og er 100% sikker på den falder på plads i sporet.
Husk at stempelet vender med pilen på toppen mod udstødningsporten.
Cylinderbundpakning skal altid fornyes, eller havde et tyndt lag flydende pakning.
Toppakningen bør også fornyes, der passer nok en maxi-pakning, husk at spænd over kryds med et par dråber olie på gevind. Over kryds vil sige at topstykket ikke kæntrer, men spændes lidt af gangen på overfor-liggende pinbolte.

Måske passer noget af disse manualer:
http://www.mopedriders.org/html/manuals/tomos/a3/a3spareparts.htm
http://www.mopedriders.com/article_view.php?faq=2&fldAuto=27
http://tomos.11.forumer.com/viewtopic.php?t=4070

http://www.danmobility.se/product.asp?c=2079544878&n=1709624438&pn=1709626767
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 04-09-08 18:07

Tusind tak for dit svar palle
Jeg var i thansen, og købte nyt stempel - det passer perfekt. nu er det bare sådan at den stadig ikke vil starte ...!

nu har jeg jo på glædeligvis udelukket stemplet som problem, men som det er sket flere gange er nye bare dukket op istedet..

jeg har tjekket kompression, jeg har tjekket stempel/cylinder/topstykke nu er der kun tændingen tilbage. men hvordan får jeg indkredset problemet i de forskellige komponenter? platiner kondensator etc.

det nye stempels "skørter" er en anelse længere end det gamle. skal jeg prøve med en nedstryger? det gamle ser ikke ud til at være savet, men jeg ved ikke om det er originalt.

der har været svar på at det kunne være kondensatoren, men hvor finder jeg en der passer?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-09-08 18:16

En kondensator til tændings anlægget på en ældre knallert er "på sin vis" universal.
Hvis du finder noget der fysisk passer, så virker det også.
Der er billeder af dem til de forskellige mærker og modeller på t-hansens hjemmeside, så måske skal der kigges lidt der igen
Det er jo nok værre at finde et sæt passende platiner, men måske at palle har et svar på det?

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 04-09-08 20:38

Jeg har slebet en anelse på platinerne, og forsøgt med "finger-tricket" i luftfilter hullet. og har derved formået at holde den kørende længere end før (10sek). når jeg giver den fuld gas, er det ikke ligefrem de høje omdrejninger den tager. og det lyder nærmest som om den kun sprænger 2 takter ud af tre. altså et:

du-dum .. du-dum .. du-dum .. du-dum

Sådan kan den holdes ved fuld gas i 10 sek hvorefter den afslutter med et "plop" og dør ud.
når man har fingrene i karburatoren, kan man mærke luft ved ploppet, der bliver pustet ud.
nærmest som en fejl-afbrænding, der afslutter i et plop.
er det kondensatoren, der ikke kan holde rytmen?

dysen er 44.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-09-08 21:06

I gamle dage (før min tid) kunne platiner slibes til. Er jeg blevet fortalt..
Nye platiner er kun belagt med platin og ødelægges derfor hvis der slibes på dem.
Jeg har selv prøvet at slibe platiner til et par gange, men de er hver gang blevet ødelagt af det.
Jeg tror du bliver nødt til at finde et nyt sæt platiner.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-09-08 21:07

Stempelets længde er for så vidt underordnet, men skørtet ud for indsugningsporten skal jo ikke være for langt, for så er det jo det modsatte af en hakning som det gamle stempel havde, og så får den jo for lidt tid til at åbne for at suge. Det er næsten altid sådan at stempelskørtet står i flugt med indsugningsporten når stempelet er i top. (Altså fuld åben indsugningsport.)
De 2 skyllekanaler-udskæringer skal også åbne som de orginale, og nå lige så lang op, målt fra toppen som det orginale stempel.
Hvis stempelet skal beabejdes, skal det af, og saves med nedstryger, eller bedre bare med en grov fil, aldrig slibesten. Til sidst røres kanten med en fil 45 grader, så dine finger ikke kan mærke nogen grat.

Det der typisk sker er jo at slæbeskoen på platinsættet slides så platinerne næsten ikke åbner.
Derfor er det man skal smøre en meget lille klat fedt på "ovalen" som sidder udvendig på den indvendige side af svinghjulet.
Men hvis der kommer en tydelig gnist i tændrøret når man holder den mod stel, og der bliver ved med det efter mange kickstarter, så kan jeg ikke forestille mig det er der problemet ligger.
Men eller må man jo forsøge om man kan få uorginale platiner og kondensator til at passe, det kunne være fra Puch VZ og MS50:
Platiner:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2081014463&n=-2039455790&pn=-2039730512
Kondensator:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2081014463&n=-2039455790&pn=-2039730549
Søgerblad:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2081014463&n=-1514325734&pn=-1514325597
Tændrør med 12,7mm gevindlængde:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2081014463&n=-1861506595&pn=-1861397908
Tændrør med langt gevind=14mm:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2081014463&n=1686035170&pn=1686046520
Tændrørets længde skal kunne nå så elektroden sidder lige indfor topstykket.

Hvis man ellers monterer kondensator og platiner, så de kan åbne og lukke så er de fuldt ud så gode som orginale.
Når platinerne er fuldt åbne skal de åbne 0,4mm.
Platiner justeres ved at løsne skruen så den stadig klemmer lidt, så åbnes og lukkes den faste halvdel af platinpladen med en fladskruetrækker der drejes i "skrippen" for oven. når et søgerblad på 0,4 mm går "lidt" stramt, spændes skruen og der måles igen.

Men fejlen kan jo være at udstødningen er stoppet. Du kan sikker tage indmaden ud bagi, for at prøve.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-09-08 21:09

Prøv det sidste først, altså udstødningen.

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 04-09-08 22:27

jeg har en nyere udstødning på, der ikke er blevet brugt. jeg har haft udstødningen af, men det er på samme måde. jeg kan prøve med de platiner og kondensator du skriver. jeg ved simpelthen ikke hvad problemet ellers kunne være.
Den har aldrig været så tæt på at gå igang som den er nu, men selv på fuld gas er det kun få omdrejninger, og kun lige nok til at fortandhjulet begynder at dreje, men som sagt kun i kort tid.

dine råd har fået maskinen til at vende tilbage fra de døde, nu er det kun lige sidste spark. og som du selv skriver kan jeg behandle delene ordentligt, og bytte dem hvis det ikke dur.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-09-08 23:59

Jeg tror personlig ikke der er noget i vejen med tændingen, det lyder det ikke til med din forklaring.
Og du er sikker på nålen i karburatoren ikke sidder løs.
Og hvordan opfører den sig uden luftfiler, og med luftfilter?
Og der er ikke filet i cylinderen, ved udstødningsport eller indsugningsport.?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-09-08 04:40

Det er utroligt at du ikke bare finder fejlen, og nøjes med at lave den,
så er du kørende igen,..
jeg havde ellers forklaret dig hvordan,

Det ”hak” du har lavet i stemplet, (ud for indsugningen)
har overhovedet ingen betydning for det problem du omtaler,

Der er KUN 2 mulige årsager til at den ”kun kan køre få sekunder”

den ene mulighed er, at den ikke får tilstrækkeligt benzin, eller forkert blanding,
det er meget enkelt at afprøve, (du behøver slet ikke have benzin i karburatoren)
brug en dåse (spraydåse) start æter, (kan købes på de fleste tankstationer)
sprøjt ind i indsugningen, evt. uden filter, start motoren, (m/æteren),…
hvis du IKKE kan holde motoren kørende (længere end 7 sek.) ved jævnlige sprøjt m/start æteren,
er der ingen grund til at spilde mere tid på ALT ang. karburator, benzintilførslen, mm.

den anden mulighed er tændspolen,.. !! den KAN være drilagtig,
fordi den kan gå i stykker i perioder,
(kører fint den ene dag,.. defekt den næste, kører fint igen osv.)

i (gamle dage) havde knallertmekanikerne et testapparat til test af tændspoler,
det ved jeg ikke om der findes i dag,..

du kan teste den ved f.eks. at skrue tændrørshætten af, og holde tændrørskablet
i en afstand på 5 – 7 mm, fra stel,.. (f.eks. cylinderen)
når du drejer motoren rundt (hurtigst muligt) skal den kunne lave en klar FED
blålig gnist, (5 – 7 mm. lang) det er altså IKKE nok at tændrøret kan ”slå” en gnist
på 0,4 – 0.6 mm, (årsagen er at når tændrøret kommer under kompression er
trykket ca. 10 gange større, derfor skal gnisten være 10 gange større UDEN kompression)

hvis gnisten ikke er ’fed blå’ (f.eks. tynd rødlig,) er det sandsynligvis en defekt kondensator, eller platinerne, der evt. er indstillet forkert, (har også indflydelse på tændingstidspunktet)
skal ”gabe” ca. 0,35 – 0,45 mm. (fuldt åbne)

der findes en platinfil, til at file platinerne,.. blev brugt til biler for ca. 20 år siden,
det er dog sjældent det hjælper,
kontroller også tændingstidspunktet,
hvis du stikker at stykke tyndt papir ind mellem åbningen i platinerne, (som skal være lukket, og stemplet stå ca. 10 – 15 mm. før top,) herefter drejer du motoren,
(den retning den normalt kører),… når papiret ”lige” kan trækkes ud, (uden modstand)
”tænder” motoren,.. og det skal være ca. 3 – 5 mm FØR topstilling,
(mål evt. ned gennem tændrørshullet,.. stik en pind, blyant, eller lign. ned i hullet, og drej motoren i top,.. fra tænding,.. til top,.. skal være ca. 3 – 5 mm.)

Lad være med at købe flere stempler,.. det er bare penge ud af ’vinduet’
når du har fundet ud af om det er tændspole, platiner, kondensator mm.
er der et ”hav” af billige stumper på ’nettet’,..
få minutters søgning gav følgende resultater,.. :

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56365434

http://www.puch.dk/Default.aspx

http://www.puch.dk/Products.aspx?categoryId=8da8d416-3c03-48a7-8d94-1b6bc2c39536

http://www.puch.dk/Products.aspx?categoryId=089cb540-b722-407b-bc5f-9eea2f0e7fe4

http://www.kgi.dk/catalog-2778.php

http://www.kgi.dk/product-5038-3170.php

http://www.magneten.dk/checkitem.asp?ID=2148

http://www.puchsmeden.dk/7338308

http://www.puchklub.dk/

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-09-08 13:50

Jeg ser 3 muligheder for fejl, som alle incl. for meget benzin.

1. Ham der har haft knallerten, har boret dysen op, så den i virkeligheden er langt størrer end det nummer der står på den. Det kan tjekkes ved en knallertmekaniker som sikkert gratis måler hullet.
Eller køb en ny dyse.

2. Nåleventilen af nogen kaldt svømmerventilen er mør (En meget lille gummiskive på spidsen)
http://www.thansen.dk/search.asp?c=2082353728&q=&n=0

3. Svømmeren er utæt og fyldt med benzin, eller ophænget er bøjet så svømmerstanden er så høj at benzinen ved stilstand svømmer over i karbuatoren, når man ser ind i karburatorens luftfilterside.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 05-09-08 15:51

med en sok i luftfilterhullet, kan jeg holde den kørende lidt over 10 sek uden start æter. men den får aldrig særlig mange omdrejninger, selv ved fuld gas. samtidig kører den meget uregelmæssigt og sprænger ikke på alle "takter".. hvilket fik mig til at mistænke tændingen.
Det har klartr hjulpet med nyt stempel. før var det meget sparsomt hvornår den ville starte overhovedet, men nu er det næsten hver gang den holder i en periode.

Studsen er groet fast til cylinderen, men jeg vil lige prøve at undersøge den nærmere.. hvad er plompen egentlig?

jeg har indstillet svæmmeren, så den ikke lækker når motoren er slukket. men når den har kørt lidt, lækker den alligevel ud igennem luftfilter hullet.

jeg har prøvet med startæter, men det hjælper hverken fra eller til...

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 05-09-08 16:04

problemet er at den ikke rigtig komemr op i omdrejninger. den står bare lidt med uregelmæssige knald, og får kun lidt fat i fortandhjulet.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-09-08 16:54

Citat
der findes en platinfil, til at file platinerne,.. blev brugt til biler for ca. 20 år siden,
det er dog sjældent det hjælper,

Korrekt, men det kan man ikke mere. Det er MANGE år siden kontakt punkterne i et sæt platiner holdt op med at være ren platin, pga prisen, de sidste MANGE år her kontakt punkterne kun været BELAGT med platin.

Hvis der er blevet filet i et sæt platiner kan man roligt forvente at de er helt ødelagte.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-09-08 17:07

Man må ikke stille på svømmerhøjden.

Den opfører sig som den har knækket en membranplade:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2082523243&n=-1861397720&pn=-1861397703
Men kun nyere knallerter har membranplader

http://www.mopedriders.org/html/manuals/tomos/a3/a3spareparts.htm
carburarettor
Er det den.

"Studsen er groet fast til cylinderen, men jeg vil lige prøve at undersøge den nærmere.. hvad er plompen egentlig? "

Det er nok bare pakningen der klæber mellem studs og cylinder.
Plomben er et hærdet metalrør med en lysning omkring Ø 10mm Svejst eller låst i cylinderens indsugningsmunding. (Inde bag studsen)
Det havde været rart med nærbilleder af knallerten, når du nu ikke kan fortælle modellen.

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 05-09-08 17:59

Ja, det er den karburator.

Jeg vil tro modellen er en Tomos - Gt automatic (A3). det er den der ligner mest. jeg har en udskrift af den manual du linker til, som jeg har brugt meget, da delene er de samme (bortset fra oliepumpen der ikke er der)

jeg vil tage gode billeder af alle detaljer snarest..

Kan du fortælle hvad jeg skal gøre med svømmeren?

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 05-09-08 18:03

dysen er 44 skal det være 46, som der står i manualen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-09-08 21:41

Billedet viser ikke nålen som SKAL sidde fast på gasspjældet nr 12
Den nål går ned i strålerøret, hvor du skal se om det løber over af benzin når knallerten står med åben benzinhane.
Desuden skal knallerten kunne starte med lukket benzinhane for at se om den så kommer op i omdr. før den dør.
Det jeg ser på karburatorbilledet er at helt inde ved mundingen er chokkerfunktion, med den plade med et mindre hul i som jeg har sværget til før i debatten. ?
Den kan kun ses når du tager ståltråds-svamp-si-filteret af, som forøvrig renses i benzin og gives en smule 2-taktsolie for at fange støv.
Forresten det er vel rigtigt 2-taktsolie du har fyldt i benzinen ?

Dysen skal være 46 men det er ikke væsentligt. Det er en dyse med 6mm gevind.
På billedet er nr 16-og 17 dysen og hvis jeg ikke tager meget fejl så er det en enhed der kan udskiftes til indstellig strålespids, det var den vi alle brugte i gl. dage, og var genialt, man kunne lige dreje den en kvart omg. ud når man kørte op ad en bakke, så trak den bedre. Godt nok skriver thansen 7 mm gevind ?:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2083063433&n=-2039285532&pn=-2039720950

Svømmeren bør ikke kunne stilles, og det ser ud til at at svømmerens spids (Som skal behandles forsigtig), går direkte op i tilførselsstudsen for at kunne lukke for benzinen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 06-09-08 16:07

Jeg har taget billeder af karburatoren. Her kan jeg ikke se nogen nål i gasspjældet? og ikke noget spor af choker...

http://peecee.dk/upload/view/129958
http://peecee.dk/upload/view/129959
http://peecee.dk/upload/view/129960
http://peecee.dk/upload/view/129961
http://peecee.dk/upload/view/129962
http://peecee.dk/upload/view/129963

Det er rigtigt som du skriver, at karburatoren løber over når benzinhanen er åben. hvilket sikkert er pga. den manglende nål. jeg har altid troet at det var svømmer-nålen der blev omtalt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-09-08 20:36

Ja, det er også svømmerens nål jeg har beskrevet. Hvis den kan flyttes op og ned i selve svømmeren, ja så skal den jo flyttes op så den lukker før for benzinen, så det ikke løber over strålerørets kant men bliver 3-4 mm under. Hvis det stadig stiger bør nålen udskiftes, eller du skal ALTID lukke for benzinen når motoren ikke kører.
Fejlen kan også skyldes skidt i benzinen som sidder i klemme ved nålespidsen.

På det her billede ligger der noget henover eller bagved strålerøret ?
http://peecee.dk/upload/view/129963

Som jeg skrev, så har der været chokker på, for der mangler Luftspjæld for karburator
http://thansen.dk/products.asp?c=2084531644&n=-2039195835
På thansen siden skal du bruge alle øverste 4 ting.
For der mangeler jo det vigtigste spjældnålen, ellers er der ikke noget at sige til at motoren drukner.

Luftspjældet hører også en speciel skrue og fjeder, men hvis der er tipper på, (Den man kan trykke på oven på svømmerhus) så virker den som chokker, for 2 sekunders tryk får benzinen til at løbe over strålerørets kant og giver det extra benzin der skal bruges når motoren og vejeret er koldt.

Måske du skulle overveje en ny karburator hvis bespændingerne er rigtige:
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2095&aID=8242&mId=1956
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2095&v=l&mID=1956
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 07-09-08 01:07

Jeg er ikke helt med på hvordan luftspjældet skal sidde.. og jeg er ikke sikker på hvordan spjældnålen skal være. Men det ville måske være det bedste at købe ny karburator, hvor det hele er som det skal være..
Men hvis jeg nu overvejer den model du har linket, skal jeg så have flere kabler? eller følger det nødvendige med?

og er der overhovedet plads til en firkantet karburator?
http://peecee.dk/upload/view/128953

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-09-08 12:20

Hvis alt på knalleren skal være så orginalt som muligt, så er den mest værd som samleropjekt, så det bedste er at holde stilen og karburatoren. Men hvis den bare skal køre og bruges meget så er det du kan overveje skift af karburator. Jeg er heller ikke sikker på den nye karburator kan være der? Men nok denne:
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2095&aID=16189&mId=1956
Ud fra billederne kan man se at knallerten ikke har været behandlet varsomt, men er lidt mishandlet.

På dette billede:
http://peecee.dk/upload/view/129960
Kan du se rillen til venstre, den gør jo at gasspjældet som billedet viser kun kan vende på en måde, når den sættes ned, da der er en lille tap inde i karburatoren som styrer i dette spor (rillen).

http://thansen.dk/products.asp?c=2084531644&n=-2039195835
Nålen med dens 4 inddrejninger stikkes op i hullet (dit billedes højre side), og låseskiven for gasspjæld skubbes ind fra højre så den klikker sig ind i et af de midterste inddrejninger. Nu sidder nålen fast på gasspjældet og nålen går ned i strålerøret, og lukker for benzinen i tomgang. Og jo mere gas du giver, jo mere åbnes for benzinen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 07-09-08 13:08

Tusind tak for al din hjælp Palle
Så egentlig, skal jeg kun bruge nål og låseskive. men hvordan kommer det omtalte luftspjæld ind i billedet?

studsen er 16mm, og hullet i karburatoren ligeså. jeg tror det er lettest (og ikke mindst billigst) at få den gamle karburator igang.
Tror du det er den manglende nål der er problemet? eller skal jeg ordne noget med luftspjældet - din beskrivelse var lidt kryptisk, så jeg kender ikke den egentlige funktion.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-09-08 16:49

Tror du det er den manglende nål der er problemet?
Ja mon ikke, det er enda utroligt at den kan gå igang uden den nål.
"jeg kender ikke den egentlige funktion.":
En kold motor skal havde extra benzin de første 10 sekunder for at gå rent.(Chokker)
Luftspjældet er et chokkerspjæld, der kan slåes ind foran mundingen, så motoren får mindre luft og dermed mere benzin, da du ikke kan få alle dele til det (Fjeder og skrue), må spjældet undværes.
Det er også kun til brug om vinteren når det er koldt. Og hvis du har en tipper oven på svømmerdækselet, som kan trykkes ned, så udgør den samme funktion som luftspjældet.:
http://thansen.dk/product.asp?c=2086144302&n=-2039195835&pn=-2039697125
(Studsen til venstre)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 07-09-08 17:55

Der er ikke andre indgange til svømmerhuset, end til benzinen. så når vejret begynder at blive koldt, må jeg kigge nærmere på det
Du skriver jeg skal bruge nålen og låseskiven til gasspjæld, det kan jeg godt se. men til hvad/hvordan bruger jeg "skive for gasspjæld"?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 137 point
Dato : 07-09-08 20:32

skive for gasspjæld
Jeg tror den er beregnet til at ligge mellem den lange fjeder og gasspjældet for at spærre for at gaskabelet kan hoppe af
(altså hvis gasspjældet ved et uheld hænger fast et stykke oppe, så kan kabelets ende gå ned og op af det forkerte hul)
MEN JEG TROR SLET IKKE DEN SKIVE ER TIL DIN KARBURATOR, så glem den bare.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-09-08 20:39

Skiven bruges på en anden karburator del 6

http://www.mopedsonline.com/molimages/bing.jpg

Godkendelse af svar
Fra : JSteenberg

Dato : 07-09-08 22:49

Tak for svarene pallebhansen, du er en guttermand
Din hjælp er virkelig gennemført og ikke mindst hurtig. Det er virkelig dejligt at du tager tid til at finde de dele man leder efter, tak for det! jeg ville gerne give flere point (hvis jeg kunne) men indtil videre har du min tak Jeg forsøger med nålen i karburatoren, og hvis det ikke funker, vender jeg tilbage her på siden
Men et stort TAK skal du have med på vejen.
VH J Steenberg

Kommentar
Fra : pallebhansen