/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
solnedgang/solopgang længdekre
Fra : Camilla100
Vist : 7877 gange
50 point
Dato : 28-08-08 08:29

Hejsa

En forårsmorgen står solen står op klokken 6 på Bornholm, hvor lang tid går der inden solen står op i Esbjerg?

Det er spøgsmålet i en geografibog. Løsningen ved jeg er ca.25 min.

Her er så problemet: jeg synes, jeg har læst et sted at en længdegrad er lig med 15 min. Men der er altså 6 længdekredse hen til Esbjerg...så derfor har jeg svært ved at se svaret skulle blive 25 min. Det korrekte svar burde være 4 min. pr. længdekreds...for så bliver det 25 min. Men er der virkelig 4 min. mellem hver længdekreds.

Håber I kan hjælpe....

Mvh.
Camilla.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 28-08-08 08:39

Der er 360 længdegrader, et døgn er 24 timer X 60 min =1440 minutter. 1440/360 er 4, hvilket svarer meget godt til dine 6 længdegrader = 25 min.

De præcise forskelle afhænger også af breddegraderne, (det er længere lyst om sommeren jo længere nordpå du kommer)

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-08-08 08:48

Der er 360 grader jorden rundt (180 vest til 180 øst)

Solen går rundt om jorden en gang om dagen, altså på 24 timer når den 360 grader rundt. Een grad er den altså 24timer / 360 = 0,0666.. timer om hver grad eller 0,0666.. * 60 minutter = 4 minutter om hver grad.

Men at det hænger sådan sammen har de endnu ikke opdaget i Esbjerg. Det er klart når de sover 25 minutter længere, så når de ikke at tænke så mange kloge tanker. .. jo det er klart - solen går osse senere ned, men det er om aftenen, hvor man ikke tænker så klart

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 28-08-08 08:49

Hej Camila

Jorden rundt er der 360 længdegrader. Der tager jorden 24 timer at rotere eller 24x60 min = 1440 min. om sin aksel.

Det vil sige der går 1440 min/360 længdegrader = 4 min per længdegrad.

Esbjerg ligger ca. på 8,5 længdegrad
Gudhjem(Bornholm) ligger ca. på 15,0 længdegrad

Forskellen mellem Gudhjem og Esbjerg:

15,0 - 8,5 = 6,5 længdegrader

6,5 længdegrader x 4 min/længdegrad = 26 min.

Jeg ved ikke hvor de 15 min. kommer fra, men 15 min. et tæt på en hundredel af Jordens rotation.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-08-08 09:39

Du skal bare stole på Simon. Der er en times soltid mellem 15 længdegrader = 1/24 jordomkreds og altså 4 minutter pr. grad (ved jævndøgn, og det har vi om 4 uger). Uden for jævndøgnene skal man også tage hensyn til breddegrader; ved midsommer er der jo lyst hele døgnet nord for Polarcirklen, ved midvinter nat hele døgnet

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 28-08-08 10:48

Kære php_et

Tak for at du henviser til min forklaring (der var 2 før mig).

Du antyder at de 4 minuters forsinkelse kun gælder ved jævndøgn, dette passer vist ikke. Jeg vil mene at de 4 min. per længdegrad gælder hele året rundt (måske plus minus nogle få sekunder jo tættere vi kommer mod polarsommer/polarnat).

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-08-08 11:05

Bornholm ligger en del syd for Esbjerg; derfor!

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 28-08-08 11:30

OK.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-08-08 13:49

Hvis I kigger her http://www.nakskov-gym.dk/almadk/almadk.aspx

kan I se at forskellen på solopgang m. Esbjerg og Rønne er 22 min ved årets længste dag og 28 min på årets korteste dag, så der er da et ret stort udsving over året

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-08-08 14:04

det er derfor alle de "hurtige" svar kun gælder ved jævndøgn

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-08-08 14:08

Nemlig, spørgsmålet går også på en forårsdag, der jo ligger tæt på jævndøgn.

Godkendelse af svar
Fra : Camilla100

Dato : 28-08-08 15:42

Tak for svaret vagnr. Ville ønske jeg kunne give jer alle points for svarene, vagnr var hurtigst. Jeg takker jer alle mange gange

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-08-08 16:31

Selv tak, håber det hjælper med geografien.

Jeg har tænkt på det du startede med, en breddegrad svarende til 15 min. Det kan være du har blandet det lidt sammen med, at 15 grader svarer til 1 time.

Kommentar
Fra : Camilla100

Dato : 30-08-08 00:19

Jep, det er lige præcis hvad jeg har gjort, kom i tanke om det tidligere i dag.