/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Aktier og skattefradrag
Fra : Avant85
Vist : 1436 gange
300 point
Dato : 27-08-08 15:56

Hvis ikke man har mere is maven og sælger sine aktier og/eller obligationer og derved får et tab.

Kan dette tab gi' fradrag på skatteskemaet ?

Hvis ja, hvordan - er det fradrag det år man sælger eller kan det trækkes over en årrække ?

Er det en vanskelig sag at beregne dette tab ?

Lad os antage, at det både er frie midler og midler der er bundet i pensions-konti og lad os yderligere antage 2 forskellige situationer

1) at man ikke kan få de bundne midler ud uden "strafbeskatning"
2) at man kan få eller har ret til at at frigøre de bundne midler. Det være sig alder eller pension

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-08 15:57

Det kan kun modregnes aktiegevindst, ikke andet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-08 15:58

http://www.shareholders.dk/

Medlemskab her kan anbefales

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 27-08-08 16:17

Skal gevinsdst-modregnes i tab samme år-skal så sælge nogen med gevindst får det går lige op ?

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 27-08-08 16:39

Tab kan godt gemmes, ikke nødvendigt at fradrage samme år. Det var tidligere, men skal bruges i evt. gevinster og modregnes der

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-08-08 17:25

Du kan overføre tab til senere år, men kun bruge det til at modregne i gevinst. Ikke i lønindkomst, renteindkomst eller lignende.
Hvis det er tab i bundne midler vil der i praksis ske noget lignende. Men der modregnes kun i gevinst på bundne midler. Her er det banken eller forsikringsselskabet som fører regnskabet og modregner den særlige skat på pensionsgevinster.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 27-08-08 17:55

transor

vil du ikke prøve at forklare det lidt nærmere, det med at overføre tab til senere år

hva' så hvis man har betalt aktieafkastskat på nogle aktier i løbet af de sidste par år eller 5, kan man også modregne i den gevinst og derved få den skat igen

hvor længe er til senere år, er 1 år, 2 år eller 5 / flere ?

Accepteret svar
Fra : Julemanden121

Modtaget 300 point
Dato : 27-08-08 18:53

Hejsa

Du skal dele dit spørgsmål lidt op. Først og fremmest den private del - altså delen som ikke er i pensionsdepot eller lignende.

Det skal først og fremmest bemærkes at der kan være specialregler hvis du har ejet aktierne før 31/12 2005. Hvis det er tilfældet så sig til - orker ik at give en længere udredning af disse regler.

Dit tab gøres som ved at tage salgsprisen fratrukket eventuelle salgsomkostninger og fratrække købsprisen. Købsprisen opgøres ved at anvende gennemsnitsmetoden. Derved menes at du tager købene af alle dine aktier over tid og dividerer med antal aktier. Denne gennemsnitskurs ganger du på det antal som du har solgt.

Hvis du har tab vil dette kunne modregnes i gevister samt aktieudbytte i indkomståret. Er dette ikke tilstrækkelig kan tabet fremføres uendeligt til du har haft gevinster eller udbytter som kan anvendes i dette tab.

I pensionsdepotet er det lidt anderledes. Her er en såkaldt PAL afgift på det løbende afkast i dine depoter på 15%. Såfremt du har negativ afkast vil denne kunne modregnes i senere indkomster.

Meget kort sagt.

Håber det er tilstrækkeligt

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 27-08-08 19:24

Tab af private aktier kan trækkes fra efter de nye aktie regler SKAT har lavet, men det letteste du kan gøre er at logge ind på din personlige side på www.SKAT.dk her kan du taste dine køb og salg af aktier så regner den ud for mig hvad du kan trække fra og hvad du skal betale

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 28-08-08 00:13

Tak for svaret Julemanden121.

Det var en fin forklaring, tak for det