/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
stadig bøvl medstofa og router
Fra : return
Vist : 1034 gange
45 point
Dato : 27-08-08 09:49

så er man atter her igen øvøv for det driller stadig har som sagt en linksys router model wtr54g

og et stofanet modem som skal skal sættes op så det virker trådløst til min bærbar pc

men for pokker hvor der bare driller meget

kan sggtens få huligennen når jeg begynder altså med at forbinde modem og router og under opsætningen er der så hul igennnem og kan også fjerne mit net værks kabel på min bærbar og vupti så er man trådløs men ak når man slukker routeren og vil tænde den igen ja så er der ingen forbindelse til min bærbar

hvad gør jeg mon galt ???

p.s skal lige siges at selve routeren har været installeret på en anden stofanet forbindelse altså via et andet stofanet modem hos en jeg kender her i Aalborg og der virkede det fint og kunne slukke for det hele og tænde det igen og det virkede fint

satte det selv op den gang men tog langgg tid mener man skulle klone en mac adress ind i routeren men kan ikke huske hvad for en modem elle routerens eller det trådløse net korts mac i den bærbar pc nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-08-08 09:55

standardgateway er det ogsk noget man skal være opmærksom på eller er det lige meget når man opsætter sin router

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-08 10:21

Citat
når man slukker routeren og vil tænde den igen ja så er der ingen forbindelse til min bærbar

Har du HUSKET at slå "alwaysOn" til igen EFTER der er hul igennem....

Ellers ryger forbindelsen jo hver gang du slukker...

Og det hele skal så logges ind igen....

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-08-08 10:59

refi ja har sluttet allways on til men den forlanger jo man skriver en mac adress men har skrevet min routers i feltet er det det man skal ???? eller er det mac adressen fra det trådløse net kort i den bærbar pc man skal skrive der vel ikke selve modemes eller ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-08 11:02

Jo - jeg vil mene det er modemmets....

Det er jo den der registrerer dig hos STOFA...

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-08-08 11:49

når man så vil klone det prøver lige det med at klone modemes mac adress ind i routeren som du skriver skal den være åben elle lukket igen når man har clonet den mac adress ind i routeren og har leget lidt med det hvis man åbner mac adress clone menuen i routeren skal man jo for at kunne indtaste en mac adress og taster den så ind i de felter og trykker på clone og nu kommer der så en helt anden mac adress frem er det meningen ?? trykker så på save knappen til sidst men ved jo ikke om man skal lade den stå til at være åben eller lukket i menuen ??

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-08-08 12:01

hvilken mac adress skal man så bruge når man skal være allways on på stofa skal man jo skrive en mac adress men skal det være routerens eller medemes eller pcens trådløse netkorts mac adress ???? er virkelig i vilrede

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-08 12:01

Jeg er lidt "lost" med programmeringen....

Men hvis den har kørt med STOFAopsætning før må vedkommende da vide det....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-08 12:02

Jeg er nemlig ikke overbevist om at ALLE routere virker på stofa...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-08 12:03

Prøv at skrive en PM til

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=114580

Mig bekendt ved han en masse om den slags...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-08 12:11

Man plejer bare at klikke på clone inde i routeren så finder den selv netkortets mac på den pc man har kørende ,save settings,så logger routeren på stofa med den add hver gang,lige meget hvilken pc du starter og
du behøver ikke at kører med always on,jeg logger på hver dag uden always on med trådløs/kabel forbundet pc'er
hver dag.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-08 12:12

- hver dag

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-08 12:15

Alle routere jeg har haft kørende cloner mac auto man skal bare huske at gemme indstillingerne bagefter.

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-08-08 12:15

refi ham der satte det op sidt på en et andet sted her i byen var mig problemet er så nu at det er langt tid siden og kan ikke huske hvordan jeg gjorde

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-08 12:16

okay,jeg hopper af.

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-08-08 12:18

manse9933 det er en hp bærbar der skal sættet op og der er jo både lan kort i og trådløs hvad for en mac adress skal man så bruge og skal man så slet ikke clone modemes mac adress ind i routeren refi var ikke helt sikker på det men han mente man skulle clone odemes mac adress ind i routeren har stofa som udbyder ???

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-08-08 12:21

p.s hvis altså når man har clonet sin mac når man finder ud af hvilken een man skal bruge skal man så laden den være

åben eller skal den være lukket i menuen inde i routeren ??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-08 12:28

Det er lige meget,brug den mac som routeren vælger,når den først
er i routeren så logger den på med den add,resten handler om
undermaske/arbejds gruppe/sid o.s.v altså dit lan netværk (de forskællige pc'ers
forbindelse til routeren)stofa ser den mac som er clonet i routeren/fra din master pc,når du så logger ind og vis stofa ikke genkender add så siger de noget
om at du kun kan logge på med en pc og om du vil benytte den add som du har nu, her klikker du ok,står der vist nok,det er et stykke tid siden jeg gjorde det.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-08 12:33

Citat
være lukket i menuen inde i routeren

Forstår jeg ikke rigtigt?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-08 12:36

slå always on fra ellers skal du skifte mac inde på stofas side før du kan logge på,du kan altid slå det til igen bagefter vis du har brug for det,det betyder kun at du altid er på ikke andet,slået fra så skal du logg ind på normal vis.

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-08-08 13:48

manse 9933

det du skriver du ikke forstår når jeg skriver om man skal ha den åben eller lukket ,'

så er der i menuen hvor man cloner mac adressen ind i routeren er der to muligheder

man kan sætte prik i ENABLE eller DISABLE hvad skal man vælge kan se hvis man disabler så kan man ikke skrive i felterne hvor macadressen står

altså når man har clonet mac adressen skal den så vøre åben eller lukket ??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-08-08 13:49

Det er din Riuters Mac adresse du skal indsætte
hvis du f.eks indsætter mac adr fra din ene pc, vil net forbindelsen ryge til de andre pc'er
når/hvis du slukker denne.

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-08-08 14:09

DNS hvad er det og skal der stå noget ??? eller skal de forblive tomme inde i setup menuen i routeren

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-08 14:15

Den skal være ENABLET hele tiden,ellers gemmer den ikke mac.

Dns og dhcp skal du bare sætte til automatisk.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-08 14:17

eller enablet,det hedder noget forskelligt fra router til router

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-08 14:20

altså lade din router være dns/dhcp server for dine maskiners,så henter den auto ip add og dns server add

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-08-08 15:14

du skal sætte din router til
optain ip from DHCP + dit brugenavn og adgangskode til stofanet
sæt din router til en fast ip (lan)

dernæst skal du sikre dig at stofa moden ikke uddeler ip'er til din lan
ellers konflikter det med din router, som også uddelser ip
https://www.stofa.dk/showpage.php?mid=126

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-08-08 17:10

manse3399

du skriver dette her :

altså lade din router være dns/dhcp server for dine maskiners,så henter den auto ip add og dns server add

men skal der så ikke stå noget i i dns andet en 0 0 0 0 det er hvad der står i menuen i linksus når man klikker på menuen setup går man derimod over i status så står der noget i dns er der så noget galt

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-08-08 19:43

Din DNS adresse plejer at være den samme som din GATWAY adresse, som 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
Så er der du supnetmask adresse som plejer at være 255.255.255.0
Her ud over vil der så være alle de lokale adresser på det tilsluttede udstyr.

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-08-08 20:00

severino

når jeg går i set up og vælger automatisk DHCP

er der længere nede på siden hvor der stå DHCPserver den er åben under den er der tre linier
med static DNS 1-2-0g 3 de er alle udfyldte med 0 0 0 0 skal de være det eller skal man skrive nogle andre tal i dem

og i wins står der også bare 0 0 0 0

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-08-08 20:07

der står nu nede ved de to små blå skærme i højre hjørne af de netværksindstillinger der er gemt på denner computer ikke stemmer over ens med kravene for netværket hvad betyder det og hvordan får man sin forbindelse så man kan komme online tråd løs igen hvis man kan kalde det tråd løs slukker jeg routeren skal jeg starte forfra for så ryger trådløsforbindelsen

Kommentar
Fra : return

Dato : 28-08-08 09:37

ikan ikke få det til at virke prøver og prøver så vil lige spørge om der er nogen der ved hvordan man sletter den trådløse forbindelse korrekt altså den man ar prøvet at lave så man kan begynde forfra plejer nemlig at slette hele min pc og så begynde forfra men der er vel en nemmere måde

den der svare på det her spørgsmål for point da det andet ikke virker forstå det ik

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 22 point
Dato : 28-08-08 10:12

Selve profilen sletter du ved:

kontrolpanel >>netværks forbindelser >>højreklik på dit trådløse net >>
egenskaber >>trådløse net >>márker navnet på dit net og vælg slet/fjern >>ok>>ok

Kommentar
Fra : return

Dato : 28-08-08 18:27

Hej alle sammen og tak for den store hjælp i hver især er kommet med men desværre virkede det ikke i mit tilfælde så har fået hjælp uden for kandu og vupti nu virker det men stofa har vist sine tendenser hehe godt man har fundet ud af det nu

så husker man det jo til næste gang tro mig

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 28-08-08 18:28

Tak for svaret dk.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-08-08 18:30

DNS1 serveren skal have samme nummer som din gatway adresse.
Den PC der køre trådløs skal også have opsat de korrekte IP adresser, som gerne skulle tildeles fra routeren, ellers må du hjælpe den på vej.
For at du kan få den trådløse PC til at modtage alle de informationer der sendes fra routeren, skal du være sikker på, at der er uhindret adgang til routeren. Her tænker jeg på MAC filter, kryptering m.m. - slå dem fra i routeren, og i den trådløse PC, skal du slå denne funktion fra, så den ikke forsøger at bruge kryptering.
Se nu på GATWAY adressen i den trådløse PC, den skal være fremhævet, og DNS skal have samme nummer.
Uden GATWAY adressen, kan du kun komme til på det lokale netværk, og skal kunne se delte mapper på andre maskiner i netværkstedet.

Kommentar
Fra : return

Dato : 28-08-08 20:56

>severino >

nu bliver jeg altså nysgerrig mht til dette her du lige har skrevet :

Uden GATWAY adressen, kan du kun komme til på det lokale netværk, og skal kunne se delte mapper på andre maskiner i netværkstedet.

vil det sige at når jeg nu har fået min pc sat op til trådløs og min kæreste vil harhendes sat til også så bruger man jo bare nøglen til routeren og så virken den ik og vi har så en printer der skal sættes op til trådløs (er den ikke blevet ndnu ) når så alt er sat op ,er det så det du mener at man kan fra hver sin pc se hianden delte mapper hvis ja hvordan gør man det ???

har desværre godkendt et svar så du må få point for det her i et spørgsmål til dig .