/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Skæve campingborde
Fra : Bjafibsen
Vist : 1298 gange
100 point
Dato : 26-08-08 09:20

Hej Alle

Vi er 5 drenge fra HTX Silkeborg, der har et teknologi projekt (teknologi er kort et fag hvor man skal finde problemer og løse dem)

Vores problem er et Luksus problem som emnet også hedder nemlig skæve campingborde, men før vi har lov til at gå i gang med produketet skal vi dokumentere at det er et problem.

Det er her i kommer ind, så hvis i vil skrive at i er trætte af skæve borde og hvorfor, evt med en lille historie ville det være lækkert.

Mvh Bjarke og co.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-08-08 09:27

Hm..

Problemet er fir lille og for useriøst.
Skæve campinkgorde handler om materialle valg, billigt skidt bliver skævt (af forskellige årsager)

Find et andet problem at løse, et der er hyppigere forekommet. Nu kender jeg ikke jeres rammer for opgaven, men finder noget mange flere mennesker har gavn af at få løst. Noger der interessere jeg personligt, det giver langt bedre resultat...

Vh ben

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-08-08 09:29

Tja, I må nok starte med at definere hvad I mener med 'skæve'.

1. Bordet står ikke vandret
2. På et firbenet bord (forekommer ikke ved trebenede) når alle fire ben ikke jorden samtidig
3. Bordpladen er vindskæv (veldefineret matematisk begreb)

Det sidste camping-bord jeg har haft fat i havde fire ben, men med en stille-skrue på det ene. Til gengæld var det vindskævt, så jeg lod det overvintre med bordpladen ned mod et plant gulv og en tung sten i hvert hjørne. Plastic-bord. Det blev det næsten plant af.

Kommentar
Fra : Bjafibsen

Dato : 26-08-08 09:41

Tak for de hurtige svar.

Vi tænker i retningen af ujævn underlag, ujævn græsplæne. dette resultere i at tingende ikke står lige/vælter. i den dur

Det vil vi løse ved at lave et bord men et indbygget vaterpas som så selv vil indstille sig så det bliver plan. (lyder nok umilbart skørt men vi mener godt det kan lade sig gøre :)

//Ben det er enig overraskende sværer at finde et problem end man tror. Så er det allerede lavet, så kan det ikke dokumenteres at det er et problem, så er problemet ikke stort nok (hvilket vi så ikke håber er tilfældet med vores problem.)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-08 09:45

Jeg camperer ikke, men går tit på restaurant i udlandet og har faktisk tænkt lidt over hvordan et borben kan justeres så det ikke vipper (uden at skulle sætte kiler under)

Og ja det er ret irriterende at vinen skvulper når bordet vipper.
Det samme må gælde for campister.

Idé til løsning:
Teleskopben som en nem bevægelse skydes ud og bliver der indtil næste gang bordet flyttes.
Jeg forudsætter at der skal være min. 2 ben på samme side som kan skydes ud.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-08-08 09:52

Citat
Idé til løsning:
Teleskopben som en nem bevægelse skydes ud og bliver der indtil næste gang bordet flyttes.
Jeg forudsætter at der skal være min. 2 ben på samme side som kan skydes ud.

Den løsning har været fremme i rigtigt mange år

Bjarne og Co

Lige en sidebemærkning.... når i "opfinder" campingting, så tænk også lige på vægten... Campingudstyr må ikke veje for meget, da det ikke er ubegrænset, hvor meget en campingvogn må veje

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-08-08 09:54
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-08 09:56

Et selv-nivellerende bord er let lavet.

Anbring et rælæ i en føler som så aktiverer en motor der skubber et eller to ben længere op eller ned, vha hydralik eller gevind i benet.
Det skal så være "on-line" hvis der biver stillet en kasse øl på det ene hjørne med blød jord under, eller en muldvarp finder på at "skyde" lige under benet.

Piece of cake.....men tænk på pris, håndtering og ikke mindst vægten.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-08-08 09:59

Citat
Anbring et rælæ i en føler som så aktiverer en motor der skubber et eller to ben længere op eller ned, vha hydralik eller gevind i benet.

Det må heller ikke fylde noget, jeg vil blive stang irriteret over, at knalde benene ind i et eller andet hver gang jeg vil sidde ved bordet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-08 09:59

Øv - hvergang jeg har en idé ..............................så er det lavet.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-08-08 10:04

Jeg er uddannet landinspektør og husker fra studietiden et (nu forældet) opmålingsinstrument: Et målebord. Den første egentlige detailopmåling af Danmark er sket med et målebord der er karakteriseret ved:

- Det står helt fast på også ujævne underlag
- Det er helt vandret

http://www.geomat.dk/landmaaling/kildetekster/wordformat/Triangulering.doc

Et andet (større) problem er:
Menneskets selvtilstrækkelighed, materialisme og egoisme samt manglende respekt, ansvarlighed og tolerence.

Løser du det problem, så har vi ingen krige, sult, forurening og langt færre ulykkelige mennesker. Jeg har brugt 10 minutter på at rette den vindskæve plade jeg nævnte tidligere, 2 timer på at arbejde med et målebord og langt langt langt mere tid på sidstnævnte. Men sådan kan man prioritere forskelligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-08-08 10:04

Eyvind op med humøret, du finder nok en ting du kan opfinde.... når først du er blevet irriteret længe nok over et eller andet

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 110 point
Dato : 26-08-08 10:06

Vi har camperet siden 1971, og har aldrig oplevet et skævt bord, da vi aldrig har haft plasticborde.

Det eneste problem vi har oplevet masser af gange, er nå underlaget (naturen) er skævt/ujævnt.
Det er ofte klaret med at lægge en sten, avis/pap under et ben, eller flyttet bordet rundt, indtil man fandt et sted uden det vippede. Ofte er bordpladen ikke i vat. Det har den ulempe, at spildes der noget, render det ned på den som sidder "nederst".

I dag har vi borde, hvor det ene ben har en justeringsmulighed for, at det ikke vipper, men det resulterer ikke nødvendigvis i, at det står vad.

Skulle flere ben justeres, kunne det resultere i, at den ene ende/side, kommer for højt op til, at man kan sidde ordentligt ved det, men et problem? Det har det aldrig været!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-08 10:07

Jammen Nordsted1, så skal det da være et bord med midterben og styret af gyroskop.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-08 10:22

Er man på camping eller ikk ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-08-08 10:41

Citat
så skal det da være et bord med midterben

Ja, hvis du vil lave problemer, så gør du bare det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-08-08 12:12

Jeg har måske en anden ide, som jeg ikke har set i brug

Jeres ide, er jo god nok, men er "opfundet"

Campister bruger jo en lille trappe for at komme ind i vognen, måske det er en ide, at give den justerbare ben-- ikke at vi har det store behov for den, for vi plejer jo altid at finde en løsning, med papir, eller knalde den hårdere ned i underlaget... men mere så jeres ide kan blive brugt

http://www.billigcamping.dk/shop/trapper-121c1.html

Kommentar
Fra : Bjafibsen

Dato : 27-08-08 07:50

Tror ikke vores ide er blev opfundet, vi ønsker jo at lave et bord der automatisk kan stille sig selv lige/vatter. Ikke den gamle måde med selv at skrue på benene.

Vi takker mange gange for de gode spørgsmål og den debat i har været med til at skabe :)

Godkendelse af svar
Fra : Bjafibsen

Dato : 01-09-08 13:31

Tak for svaret alka.