/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
pppoe dynamisk statisk ip??
Fra : return
Vist : 1350 gange
65 point
Dato : 24-08-08 14:50

ved godt jeg har et spørgsmål kørrende men får ikke svar på det sidste mht hvad man skal skrive
altså om det er statisk pppoe dynamisk jeg har stofanet som udbyder nogen der ved hvad jeg skal bruge ??

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-08-08 16:47

er i alle kloge nørder ved stranden siden man ikke får nogen hjlæp idag

nå men er nu inde i menuen Wireless og har klikket på Wireless Security der har jeg disse her valg som jeg ikke ved hvordan skal sættes op

Security Mode:

wap personal
wap enterprise
wap2 personal
wap2 enterprise
wep

WPA Algorithms: har jeg disse to muligheder ??
TKIP-AES
AES

WPA Shared Key: idenne her hvad skriver man der og hvad skal nøglen bruges til

Group Key Renewal: 3600 seconds står der

nogen der kan hjælpe også selvom jeg ikke har ret mange point at tilbyde har kun 5point tilbage nu men håber nogen har mod på at hjælpe mig alligevel

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-08-08 19:44

Hvorfor vil du bruge PPPOE, jeg mener alle ISP'er i danmark er gået over til at tildele IP adresser ud med DHCP.

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-08-08 19:58

ok spurgte fordi jeg jo ikke er den store nørd så prøver lige med DHCP

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 24-08-08 20:06

Min opfattelse siger at pppoe skal du kun bruge til modulet uden om IP hvis du har et modem der skal bruge almindelig telefon opkald pppoe tager sig af logon med kontonr og pasword i opkalds fasen. Hvis du har et adsl moden med din PC sat direkte til dette, skal du bruge DHCP da din udbyder så giver dig en IP addresse til låns. Dette gælder også hvis det er et antenne nets modem du bruger, og du skriver Stofanet. Herefter skriver du om vireless, så må jeg mene du har en router i mellem PC og stofemodemet. Her beholder du Dhcp opsætningen i din PC, men nu er det routeren der får den lånte IP fra stofanet, og så må jeg tro det er i denne du læser om pppoe, og det bruger du ikke her. Igen må jeg gå ud fra du kan se en menu fra din router, altså PC har fået en låne IP fra routeren. Det er rarer at teste først om denne forgindelse er ok med et fast kabel inden vi tager næste trin med wireless. Har jeg ret og vil du have et afsnit mere om dette så skriv.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-08-08 20:21

ja det er fra en menu i routeren hvor der er en menu med pppoe men det er jeg kommet over nu brugte DHCP så nu er jeg tråd løs men nu mangler jeg bare den optimale sikkerhed

hvad skal ativeres

skal Wireless MAC Filter aktiveres eller deaktiveres ?

Security Mode: har jeg sat den på wap personal er det ok ?
WPA Algorithms: TKIPAES -AES AES ER DEN SAT TIL HER er det ok?
WPA Shared Key:
Group Key Renewal: 3600 seconds

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-08-08 20:27

Du skal bare vælge WPA og WPA Algorithm: skal du bare tage TKIP du vælger selv nøglen, jo længere jo bedre, jeg har valgt Group Key Renewal: 300 seconds, men det er smag og behag.
Når du har gjort det så går du ind og slår MAC filter til og skriver dit trådløse netkorts MAC adresse ind i listen.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 24-08-08 20:56

Som vores ven skriver, Du skal have en key code sat ind i routeren til wireless. WPA er helt fint jeg synes ikke du skal gøre det sværere end nødvendigt, så vent med mac addresse. altid et skridt ad gangen. jeg er ikke helt med på forskellene på de forskellige algeritmer. brug muligheden for at taste ind med bogstaver og bland ikke store og små det skal under alle omstændigheder være ens skriv den så på papir og sæt dit net kort op med den samme.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-08-08 21:23

er ikke helt med det jeg har gjort er at der er sat op

Security Mode: WAP PERSONAL

WPA Algorithms: AES

WPA Shared KeY: HER HAR JEG BARE LAVET MIN EGEN PERSONLIGE KODE ???

Group Key Renewal: 3600 seconds

er den opsætning ok ???

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-08-08 21:28

webnoob

Du skal bare vælge WPA og WPA Algorithm: skal du bare tage TKIP du vælger selv nøglen, jo længere jo bedre, jeg har valgt Group Key Renewal: 300 seconds, men det er smag og behag.
Når du har gjort det så går du ind og slår MAC filter til og skriver dit trådløse netkorts MAC adresse ind i listen.

er med på at slå mac filter til men duskriver det skal skrives ind i en liste hvad er det for en liste
kan du uddybe nærmere ???

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-08-08 21:30

webnoob

er det med at skrive det mac adresse ind i listen mener du hermed kloning af ens mac adress?? for det har jeg også gjort det er måske forkert gjort eller har jeg fat i det rigtige ??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-08-08 21:35

nej det har ikke noget med kloning og gøre. Hvilken liste jeg snakker om og skulle udbyde det er lidt svært når jeg ikke ved hvilken model vi snakker om, men når du aktivere MAC filter så skulle du gerne kunne redigere i en liste over hvilke MAC adresse der skal have lov til at connecte.

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-08-08 21:39

under menuen security
er der noget er hedder VPN

IPSEC Passthrough

PPTP Passthrough

L2TP Passthrough

Alle 3 står på enable skal de det eller skal nogle af dem stå som disable ??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-08-08 21:41

glemte lige og fortælle dig hvordan du finde ud af hvilken MAC adresse du skal brug

I kør skriver du cmd trykker enter, så skriver du ipconfig /all, får du en masse frem, find dit netkort der håndtere det trådløse, der kan du så se MAC adressen.

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-08-08 21:42

webnobb

MAC Address Filter List er det den du mener

og hvis det err den hvad skal man så skrive i den ??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-08-08 21:43

ja det er det.

Citat
I kør skriver du cmd trykker enter, så skriver du ipconfig /all, får du en masse frem, find dit netkort der håndtere det trådløse, der kan du så se MAC adressen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-08-08 21:45

Citat
statisk pppoe dynamisk

Du køre enten statisk eller dynamisk. Det skal fremgå af din aftale med STOFA, hvilken type forbindelse du har. Jeg mener at STOFA bruger DHCP alle vegne i deres anlæg.
Men se lige i din aftale!

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-08-08 22:00

webnobb

beskrivelse :wireless
er det der hvor der står network connection

fysisk adresse ?? hvor jeg se det hvis ja så har jeg fundet men hvorfor skal man skrive det ind i listen og hvad bruger man det til ??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-08-08 22:02

Ja det er fysiske adresse.

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-08-08 22:06

webnobb

kan du ikke lige foklare hvorfor man skal skrive den ind i listen og hvad formålet med det er ??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-08-08 22:09

Hvis du aktivere MAC filter så er det kun computer med et netkort der har adressen i den liste der kan connecte til netværket OGSÅ selv man har alle andre oplysninger så som SSID, netværksnøgle og Algorithm type.

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-08-08 22:14

spørger lige lidt mere ang listen

vil det sige at hvis man har en bærbar mere og en trådløs printer så skal disse mac adresser også skrives ind i listen
for at kunne snakke sammen i gennem routeren har jeg fårstået det korrekt????

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-08-08 22:19

Alt hvad der skal bruge den trådløse forbindelse skal have skrevet deres MAC adresse(Fysiske adresse) ind i routeren.

Kommentar
Fra : return

Dato : 24-08-08 22:22

vil til at men kigger ind i morgen igen for at få mene språgsmål afsluttert og så lidt point til den som hjælper med den korrekte opsætning

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-08-08 22:44

Når du skal tilføje en ny bruger, så slå MAC filtret fra, så du kan få forbindelse. Det er især hvis du ikke helt har styr på, hvilken MAC adresse der skal tilføjes til listen.
Nå du så er igennem med den nye forbindelse, så kan du se inde i routerens LOG hvilken MAC den nye enhed har. Den skulle så også gerne give sig til kende med med det navn som den har fået, så du er sikker på, at det er den rigtige der tales om.

Hvis du også påtænker at kryptere, så husk, at det skal være sådan, at alle enheder kan håndtere den valgte kryptering.

For at du helt har check på dine MAC adresser, så lav en liste med dem, så du altid kan genoprette listen, hvis uheldet er ude.
Når du har lavet hele din opsætning, så kan de fleste routere, lave en backup file, som du gemmer på din harddisk. Så kan du hurtigere gendanne opsætningen.

Vidste du, at routeren har indbygget et kalender/ur system, som den tidsstempler LOG'en med. Dette ur kan du få indstillet automatisk via en IP-adresse på en tidsserver på nettet, men du skal have åben for port 123.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-08-08 22:57

Routerens NTP skal have åben for port 123. Læs mere her:
http://www.kandu.dk/Spg92804.aspx
Så kan du se hvordan jeg løste dette problem.

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-08-08 09:14

godmorgen med jer

har et stort problem nu kunne slet ikke logge på her til morgen ved ikke lige hvad der er gået galt men er så begyndt forfra kom til at tænke på om man ikke skal klone sin routers mac adress i routerensopsætning og eller hvordan får jeg det til at virke ??

og skal stofa når det virker så ikke sættes op til allways on ??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-08-08 16:43

Hvilken vej logger du på? - Er det trådløs eller via kabel?

I nogle routere virker MAC-filtret kun på WLAN medens det i andre, dækker det både WLAN og LAN.
D.v.s. at alle enheder så skal have registreret sin MAC adresse.
En bærebar PC med indbygget trådløs forbindelse og en kabelport, har TO MAC adresser. De kan begge, med fordel registreresi MAC filtret.
Man kan med fordel sætte et dymoprint på sin bærebare, med begge MAC-adresserne. Især hvis man tager den med rundt; til andre, i skole, på rejser eller andre steder, hvor man vil låne en netværksforbindelse.
Nogle steder, f.eks. hoteller og lignende, hvor der er forbindelse, sikre de sig, at der ikke sker misbrug, og derfor registrere dig med din MAC adresse, når du er på besøg

Hermed kan de nemt udelukke dig, når du rejser igen. - Hvis de der imod brugte krypteringsnøgle, så skulle de hend og ændre nøgle, på samtlige gæster, når en enkelt gæst rejste, for ellers kunne denne gæst stadig bruge netværket, når han var i nærheden.
I sådant tilfælde er MAC filtreringen nemmest at administrere.

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-08-08 17:05

ved ikke hvad det er jeg gør forkert

men er nu atter trådløs men kun til jeg lukker ned for når man så genstarter ja så kam man slet ikke komme på igen har siddet hele dagen nu

men kan det ha noget med at clone mac adressen inde i routeren og var der ikke noget med man skal køre all ways on på sin stofa konto for at det vil virke

hvis man skal clone noget altså mac adressen fortæl lige hvad det er for een er det routerens eller modem eller bærbaren der skal clones

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 65 point
Dato : 25-08-08 17:31

Det burde ikke være nødvendigt at clone MAC-adressen. Men ALWAYS (prøv det ) on vil nok være en fordel, så der hurtigter forbindelse, når du tænder for PCen.
Det der somme tider sker i opsætningen, er at den taber GATWAY adressen, så der ikke er adgang til det ydre net.
Det problem slås jeg med, på en ældre bærebar, som jeg er ved at reparere for nogle venner. Den taber GATWAY adressen, så netforbindelsen ud af huset (internettet) ikke viser sig på denne PC, men kan godt se de andre maskiner på det lokale netværk (intranettet).

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-08-08 17:57

er det på stofa i allways on du snakker om så har jeg lige et problem der skal man jo skrive en mac adresse men hvad for enn routerens -modem- en det tråd løse net korts mac adress ???

p.s vil jeg så kunne slukke for det hele og så tænde op igen uden problemer ???

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-08-08 18:08

Jeg har sendt dig et privat indlæg.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 25-08-08 21:32

Til severino
vil du ikke lave en blog eller lignende med alle de guldkorn du fyrer af.
Jeg vil læse den med interesse.
Har læste dine tips og har prøvet at gemme nogle.
Det er svært at holde styr på alle begreberne, selv om man er helt godt med på tingene.
en skitse ville være et godt middel til at pege på de rigtige steder.
hilsen fra en tidligere indlægs yder
Steen
PS vil da gerne give et besyv med om mac add hvis det har interesse

Kommentar
Fra : return

Dato : 26-08-08 09:28

jamen det har det da

Kommentar
Fra : return

Dato : 26-08-08 11:06

skal man reg sin router for at den kan virke det er en linksys jeg har skriver det fordi jeg lige har læst i manualen til routeren at man kan reg sin router på linksys hjemmeside for at se ens opsætning det har jeg prøvet på men der står bare at jeg ikke har reg nogen produkter hvordan kan det være gjorde som der stod ????

Kommentar
Fra : return

Dato : 26-08-08 13:12

noget er detr altså mega galt

er der en der kan fortælle mig om man skal clone en mac adress ind i routeren eller ej

har stadig stofa modem og linksys router men kan ikke få skidtet til at virke kun under selve opsætningen af den virker det og gemmer min opsætning i routeren og slukker modemet og genstarter det samt pc men når routeren bliver slukket og atter tændt ja så virker det ikke

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-08-08 19:30

Skal jeg ikke komme hjem og vise dig hvordan man gør og forklare dig om de forskellige ting???

Kommentar
Fra : return

Dato : 26-08-08 23:32

ikke rigtig noget af disse her gode råd der ser ud til at hjlæpe så blive vist nød til at lukke mit spørgsmål nu

kommer til bage nr jeg har flere point har lige brugt mine sidste 20 på et nyt spørgsmål nogen der kan hjælpe der

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 26-08-08 23:35

Tak for svaret severino.

du får mine point som tak for hjælpen selvom det desværre ikke løste mit problem og har ikke flere point nu så prøver igen når jeg atter får samlet nogen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-08-08 17:44

Som jeg har skrevet flere gange i forskellige tråde, så er vi nogle der er gammel i gårde, her på kandu, som for længst har fundet ud af, at point ikke er noget der kan bruges til ret meget, så hvis du stadig ikke har løst dit problem, så bare spørg alligevel, evt. i fortsættelse af denne tråd!