/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
husforsikring ved køb af bolig
Fra : kanduvildu
Vist : 2458 gange
47 point
Dato : 23-08-08 15:17

Er der nogen som ved præcis hvordan reglerne er omkring tegning af husforsikring ved køb af ny bolig?
Skal køber ha tegnet en husforsikring inden man kan få huset overdraget?
Skal sælger opsige sin eksisterende husforsikring ved fraflytning? Eller sker det automatisk når køber har tegnet en husforsikring på adressen?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-08-08 16:16

Der er IKKe noget, der sker automatisk, da der er flere forsikringsselskaber.

Hvad er det for en "husforsikring"? Er det brand, indbo, husejeansvar eller?

Kommentar
Fra : kanduvildu

Dato : 23-08-08 16:25

Det er en helt alm villaforsikring - ikke indboforsikring!

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 23 point
Dato : 23-08-08 16:25

Sælger skal opsige sin forsikring. Den ny køber er normalt dækket af den gamle forsikring indtil han selv får tegnet en (dog max xx antal uger). Men det hele fremgår af sælgers forsikringsbetingelser - se et eksempel fra Topdanamrk her:
"A Topdanmark skal straks have besked ved ejerskifte.
Hvis den faktiske overtagelsesdato ligger
før den aftalte overtagelsesdato, betragter vi
den faktiske overtagelsesdato som ejerskiftedato.
Hvis slutsedlens underskriftdato ligger
efter overtagelsesdatoen, betragter vi slutsedlens
underskriftdato som ejerskiftedato.
B Forsikringen ophører ved ejerskifte. Den ny ejer
er dog dækket af forsikringen i 14 dage efter
ejerskiftet, hvis der ikke er aftalt anden forsikring.
Bygningsbrandforsikringen fortsætter, indtil
det dokumenteres, at der uden forringelse af de
tinglyste rettighedshavere i ejendommen er en
anden bygningsbrandforsikring.
C Hvis forsikringstageren* dør, og ægtefællen sidder
i uskiftet bo, fortsætter forsikringen, hvis
ikke den ønskes ændret eller ophævet. Topdanmark
skal have besked."

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 23-08-08 17:19

Det er normalt sådan at sælger´s selskab tilbyder at forsikre køber ,det plejer at stå i papirerne fra Ejendomsmægleren,man behøver jo ikke at tage mod tilbuddet,men kan tegne hvor man har lyst eller hos det Forsikringsselskab der har lyst.
Nyt selskab sender altid en mand ud for at se på huset inden de giver tilsagn,hvorimod det "gamle" Forsikringsselskab giver tilbuddet fordi de jo kender Ejendommen.

Kommentar
Fra : bakkers14

Dato : 25-08-08 12:53

Når du køber hus så skal sælger tilbyde en ejerskifteforsikring. Det betyder at i deles om prisen på ejerskifteforsikringen. Derudover skal du selv tegne en husforsikring, den bliver brugt hvis nu der er noget der går i stykker ved f.eks. brand eller ved vandskade, mens ejerskifteforsikringen dækker de ting der måtte være galt med huset som ikke stod i tilstandsrapporten.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-08-08 14:25

bakkers14 skriver meget fornuftigt oom ejerskifteforsikringen. Ejerskifteforsikringen er en dækning der (skulle)dækker for eventuelle mangler ved et hus, at du som lægsmand ikke se, og hvor det er en fagmand der skal gennemgå ejendomme. Desværre findes der talrige eksempler på, at den ikke altid er lige dækkende for de skader, man som forsikringstager ville mene skulle være dækket, MEN en anden vigtig ting ved ejerskifteforsikringen er, at du SKAL tilbydes den forsikring!

Hvis du siger ja, så er sælger "helt ude af huset" med hensyn til skjulte fejl og mangler samt ulovlige installationer, så har du KUN ejerskifteforsikringen at hanvende dig til.

Hvis du siger nej til at tegne en ejerskifteforsikring, så er sælger "helt ude af huset" med hensyn til skjulte fejl og mangler samt ulovlige installationer. Du kan ikke trække den tidligere ejer i retten, da du hat sagt nej tak til ejerskifteforsikringen.

Har den tidligere ejer ikke tilbudt dig at tegne en ejerskifteforsikring, så kan du i indtil 20 år henvende/sagsøge den tidligere ejer for fejl/og mangler ved civilt søgsmål.

Her kan bygningskaskoforsikringen - bygningsforsikringen evt. komme ind i billedet med med hjælp fra Retshjælpsdækningen i bygningsforsikringen.

Bygningsforsikringer sammensat af en bygningsbrand, anden bygningsbeskadigelse (vand & stormskader fx), ejendomsansvar, svam- & insekt samt evt. for skjulte rørinstallationer. Normalt ophører tidligere ejers byninngsforsikring på overtagelsesdagen kl. 12, hvor din forsikring så træder i kraft fra.

Skal du have rørskade og svamp- & insektforsikring medforsikret, vil dit valgte forsikringsselskab som ofte sende en bygningssagkyndig ud for at besigtige ejendomme for, om de vil tegne disse dækninger - hvi der ar tale om en ældre - eller en speciel ejendom!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-08-08 14:51

Citat
Normalt ophører tidligere ejers byninngsforsikring på overtagelsesdagen kl. 12, hvor din forsikring så træder i kraft fra.

Ikke i de to sæt vilkår jeg tjekkede (den ene citeret). Der fortsatte forsinkringen 2-4 uger hvis der ikke blev tegnet en ny af ny ejer. Men det kan da godt være at det er tilfældigt at jeg bare faldt over to sæt vilkår (Topdanmark og Nykredit) der afviger fra normen.

Godkendelse af svar
Fra : kanduvildu

Dato : 25-08-08 17:55

Tak for svaret henrikkrebs.