/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fundament til drivhus
Fra : solvej2
Vist : 6554 gange
100 point
Dato : 22-08-08 10:33

Hej med jer

Jeg har købt et brugt drivhus (12kvm) og vil gerne lave et fundament til det, også for at hæve det ca 20 cm over jordhøjde. Hvor dybt i jorden skal fundamentet være? Er en kombination af fundablokke grus og beton optimalt? Eller er der andre og bedre måder at gøre det på?

Hilsen Solvej 2

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-08-08 10:58

6o cm ned mindst og så kan du vælge at støbe det med blokke der skal pudses på siden, eller du kan lave en form af gamle brædder og støbe det med grus, cement og evt skærver.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-08 11:38

Jeg er ikke ligefrem doven, men sparer lidt på arbejdet når jeg har mulighed for det, derfor står mit drivhus på punkt fundament, borede fire dybe huller i jorden og fylde op med beton og sætte et anker jern i til at skrue drivhuset fast på, siderne forneden blev så lukket med isolerede plader

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-08-08 12:32

Dit fundament skal 90 cm under jorden.

Den nemmeste måde er at lave et punktfundament, du køber nogle kloakrør på 1,1 m (findes nok ikke lige i det mål, men eneten kan du sætte dem længere ned eller skære af), borer huller i jorden med et jordbor (det kan lejes i de fleste byggemarkeder, både hånddrevet eller m. motor) Putter rørene i, sikrer dig de alle i vater, fylder dem med beton og sætter nogle ankre ned i betonen, som du kan sætte drivhusets skelet fast på. Check igen det er i vater, lad det tørre nogle dage og skru stellet på, på med vinduer og dør. Der skal være lige så mange rør som drivhuset har af store lodrette stolper!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-08-08 12:39

Hvis du vil være sikker på at din stormskadeforsikring, dækker dit drivhus, er der forsikringer, der netop forlanger støbt sokkel,---desværre.
Du kan lave din sokkel næsten, som du har lyst, til sådan en let konstruktion, det som påvirket det mest er efterårsstormene, -frosten vil ikke kunne ødelægge noget, selvom du ikke støber i frostfri.
Personligt har jeg lavet punktfundamenter, med et påboltet trykimprægneret 5/4 " brædt, og har aldrig haft skader i de over 30 år det har stået.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-08-08 12:51

Jeg har støbt sokkel, men stilkenes forslag er ikke helt dumt.

Kommentar
Fra : hvterp

Dato : 22-08-08 15:32

jeg har bedre sokkel under mit drivhus , end under stuehuset , gravede en 90 cm dyb rende efter målene på drivhuset fyldte op med beton inden det tørrede op satte jeg fundablokke hele vejen rundt , hvor jeg støbte stål soklen ned i bagefter, det giver en rigtig god højde indenfor . det tog heller ikke skade under den sidste orkan vi havde i 2003, altså soklen, den blev der , men drivhuset forsvandt . meget meget langt væk , hvad kan man lære af det , hahaha.. Tænk meget over hvor du placere det, det er det aller aller vigtigeste , skal altid stå i læ for vesten vinden , da det er den der blæser kraftigst og oftes her i dk..

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 24-08-08 01:41

Vi fik en gut til at grave 60cm ned med en rendegraver, og lavede et fuldt fundament med funablokke, og leca blokke øverst, vi har hævet vores 40 cm over højden inde i drivhuset, det er lidt skørt i døren men ellers fungere det fint, og det er dejligt med lidt ekstra højde.

Der hvor der er sti inde i midten af huset er der lavet samme nummer med fundablokke, således at jeg fik et 60 cm dybt huld som blev fyldt med muld/kompost, og det virker rigtgt godt...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-08-08 11:01

Støbt fundament på 60 cm er nok og skru så drivhuset godt fast i alle monteringshuller. Det er logik. Det er dog endnu vigtigere at alle monterings bolte (Samlingsbolte) i hele drivhuset er godt spændt. Det nytter ikke at bundrammen er spændt godt ned i fundamentet hvis resten letter i en storm, men lad os nu ikke male fanden på væggen, mit drivhus har fri adgang fra vest og har stået der i over 20 år.

Godkendelse af svar
Fra : solvej2

Dato : 25-08-08 09:32

Tak for svaret o.v.n.. og alle jer andre.....rigtig gode svar.

Jeg tror jeg tager punktfundamentet og arbejder videre derfra........

Mange tak for alle de gode svar.

Hilsen Solvej2

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-08 10:42

Selv tak, jeg håber du får gjort huset godt fast i passende i højden