/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Flussyre
Fra : Dieter
Vist : 7980 gange
100 point
Dato : 21-08-08 20:25

Jeg vil gerne mattere/ aetse glas vha. flussyre.
Er der nogen der ved, hvor man kan koebe det ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-08-08 20:47

Her er en liste

http://www.nordicnet.dk/MainMain$/prodnr-3402/typ-ftg/a-h/p-Hydrogenfluorid_fluorvaete_flourvaetesyra/

med en enkelt dansk leverandør.

Husk at skrive testamente inden du bruger det, det er noget rigtig giftigt stads. Se et sikkerhedsdatablad her http://renfert-web.test.k-k.de/shop/dateien/SDB/8100000231dk.pdf

Har du overvejet at sandblæse i stedet, lyder sundere

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 21-08-08 22:05

Det er giftigt. Så glem det bare, medmindre du kan få din lokale politimester til at at forsyne dig med en tilladelse til at købe stoffet. Men du kan bruge en opløsning af calciumfluorid i svovlsyre, som danner flussyre. Calciumfluorid findes i naturen som et mineral der hedder fluorit eller flusspat. Det burde være til at skaffe. Om ikke andet så fra geologisk museums salgsbod, eller fra diverse krystalhealer-mumbo-jumbo-shops, eller steder der sælger smykkesten. http://www.stenguiden.dk/s_fluoritlilla.asp

Det vil nok være en særdeles god idé (måske dit livs bedste!) at bruge åndedrætsværn (af den rigtige type, som tager U-organiske dampe), tykke gummihandsker (eller rigtige 4H-kemikaliehandsker), forklæde, gummistøvler og alt hvad du ellers kan komme i tanker om af beskyttelsesudstyr. Og starte dine eksperimenter med fortyndet svovlsyre, inden du langsomt tilsætter mere koncentreret svovlsyre. Husk at flussyre er temmeligt meget i familie med saltsyre, dvs. det afgiver dampe. Og dampene er meget giftige. Opløsninger af flussyre er samtidig noget af det mest modbydeligt giftige og ætsende at få på huden. Saltsyre, salpetersyre og svovlsyre er børnevenlige stoffer i sammenligning med flussyre. Og et brandsår er en søndagsfornøjelsestur til sammenligning med en ætsning af flussyre! Til små lokale ætsninger af glas kan du nøjes med blande lidt "pasta" af pulveriseret flusspat og lidt svovlsyre, som du lægger/smører på glasset. Læs lige dette inden du går igang, og tag det med beskyttelsesudstyret alvorligt!:
http://www.kemikalier-og-sikkerhed.dk/toprint.cfm?bladid=4

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-08-08 01:01

Man behøver da ikke ætse glas for at opnå en matteringseffekt. Det skal da blot sandblæses eller graveres:

http://www.vnglas.dk/1/22/sandblaesning-af-glas.html

Ønsker man et mønster? Så benytter man en skabelon til at sandblæse gennem eller man bruger en gravørpen. Udstyret kan købes til hobbybrug f.eks. her:

1.) http://kreativhobby.dk/værktøj__lim_og_lak_glasgravering-c-42_484.html?osCsid=a47b5cf888936c9a6c3f758fcf43df60
2.) http://www.frits.dk/search.asp?str=sandbl%E6s

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 22-08-08 07:54

Nu ved jeg ikke hvilken baggrund du har for at arbejde med flussyre (HF)??? har selv arbejdet med det et par gange og som skrevet ovenfor er det altså INGEN fest!!!

For det første er det virkelig giftigt at arbejde med, men ligeledes skal du tænke særdeles nøje over opbevaring.... og det med at lave opløsning af CaF2 i H2SO4 er sgu også at lege med sit helbred.
Prøve fx at søge lidt på hvad der sker hvis du får det på huden... det trænger nemlig meget let igennem...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-08 08:18

Hvis du ABSOLUT skal ætse glas i stedet for at sandblæse kan du købe noget færdig æts pasta til glas, fx her http://www.glasogkunst.dk/shop/catalog/catalogues/tilbehor.pdf

Du skal bladre lidt ned for at finde det. Jeg kender ikke produktet, men en pasta lyder rarere end flussyre (selv om det sikkert stadig er giftigt og sikkert også indeholder flussyre) og prisen er ikke helt vild.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-08-08 08:23

http://www.mcmowdirect.com/etch-etching-cream-large-p-329.html

det indeholder IKKE flussyre, finder jeg ud af

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 22-08-08 10:08

Hej alle sammen,
tak fordi I er så omsorgsfuld. Det er rart at blive advaret!
Jeg vidste godt at Flussyre er noget giftig stads.

Men i det det er svær at skaffe vil jeg købe æts pasta. Jeg er stødt på produktet foer, men syntes at det var noget omstændeligt at arbejde med.

Sandblaesningsudstyr er alt for dyrt. Man skal jo hoste op med ca. 6- 7000 kroner. Det har jeg ikke råd til.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 22-08-08 10:09

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-08-08 10:54

Tak, og god fornøjelse med projektet

Kommentar
Fra : JHNormand

Dato : 04-05-10 22:36

Blanding (pasta) af calciumflourid og svovlsyre er en god løsning.
Svovlsyre kan købes (fortyndet) hos en farvehandler ell.lign.
Calciumflourid, prøv hos Konsu Kemika (Normand11@live.dk).