/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
unge der skære sig selv
Fra : lingABC
Vist : 1134 gange
100 point
Dato : 21-08-08 17:15

hvor kan man få hjælp.... ventetid ved spykokoger... tænkte på om der var nogen på en tlf der hjalp ... både forældre eller en der kan hjælpe en ung pige...

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 21-08-08 17:17
Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 21-08-08 17:19

Der er også en hjemmeside her.

http://cutting.ambience.dk/

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-08-08 17:28

Ja det er en ulykkelig situation......

Her har den unge mulighed for rådgivning:

BørneTelefonen er din telefon!
Den er oprettet for at give dig mulighed for at få gode råd eller en at snakke med.
Du kan ringe til BørneTelefonen på 35 55 55 55

Hvem kan ringe?
BørneTelefonen er for alle børn og unge.

Hvad kan jeg ringe om?
Vi vil gerne tale med alle, der ringer til os.
Du kan ringe om alt muligt. Du kan ringe, hvis du har problemer, uanset om du synes, de er små eller store. Du kan ringe, hvis du føler dig ensom eller savner nogen at snakke med.

Kan jeg være anonym?
Du behøver ikke at fortælle os, hvem du er eller hvor du ringer fra. Vi kan heller ikke se dit telefonnummer. Du bestemmer selv, hvad du vil gøre, når du har talt med os.

Hvem passer BørneTelefonen?
Det er voksne rådgivere, der passer BørneTelefonen i deres fritid. De har alle sammen et godt kendskab til børn og deres problemer.

Hvornår kan jeg ringe?
BørneTelefonen har åbent

MANDAG - TORSDAG: 12 - 21
FREDAG: 12 - 19

http://www.bornsvilkar.dk/ForBornOgUnge/TopLinks/Kontakt.aspx

På denne side er der rigtig gode råd til pårørende (scroll lidt ned)

http://www.borderlineforeningen.dk/content/view/44/40/

De bedste ønsker fra

HelleBirgitte

Kommentar
Fra : Joans

Dato : 21-08-08 17:57

Hejsa

Det er ret alvorligt. Derfor må du henvende dig hos vedkommendes læge og få en henvisning til en psykolog. Jeg har arbejdet hos en god psykolog for mange år siden og hun er super super god psykolog. Men hun sidder i kbh. Det er altså svært at finde en god psykolog. Der findes et hav af psykologer, men spørgsmålet er om man finder en, som kan få hjælpe fra.

Du må skrive tilbage til privat, hvis du havde brug for hendes navn og tlf nr. Jeg kan også sende hende en mail og spørg hende på din vegne om hun kan flere patienter. Hun er meget sød, sypatisk og intelligent.

Ellers håber jeg det bedste for dig/jer

Knus herfra

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-08-08 18:48

Ja det lidt ærgeligt folk skære i sig selv. Men på den anden side det en fucked up verden så der er da nok grunde til de skulle gøre det men ærgeligt.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-08-08 18:55

http://www.girltalk.dk/index.php

En chat-side på nettet, hvor piger med problemer kan få anonym rådgivning.
Sitet bliver benyttet af piger mellem 12-25 år - med hovedvægt i alderen 16-22 år.
Chatten er åben søndag-fredag kl. 19-21.
Der er 40 frivillige kvinder mellem 18-30 år bag rådgivningen på girltalk.
Girltalk får omkring 300 besøg om dagen - og chatten får 20-30 henvendelser hver aften.
Omkring halvdelen af henvendelserne kommer fra piger, der skærer i sig selv.

Der er også en forældrelinje

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 100 point
Dato : 21-08-08 22:02

Min datter gør det også

LÆGEN - om du så skal overdrive for at få hende på psykiatrisk.
Børne rådgivningen.
Socialrådgivningen.

Derudover har alle psykiatriske afdelinger et akut nr man kan ringe til.
Også ungdomspsyk.

Det er en hård nød at knække.
Dem der gør det har jo netop tit svært ved at finde ud af hvad det er der gør ondt.
Og endnu mere at snakke om det.
Min egen datter har været på sygehuset så mange gange. Er blevet syet, limet og tapet sammen. Hendes ene arm og begge hendes ben ligener et gadekort over København.
Derudover brænder hun sig også med lightere.

Hun er endelig i gang med psyk efter 4 mdr ventetid. Lyder ikke af meget, men når du går og er bange for at det skal gå galt og hun dør af det, så er 4 mdr utroligt længe.

Skriv hvor du bor, så har jeg tlf numre. Vi bor i Sønderjylland men min ældste, der er psykisk syg bor i Nordjylland, så jeg numrene i Jylland.'
¨
Er det din datter? Er det dig???

Du må gerne skrive privat, der kan jeg bedre fortælle og lytte, uden at nogen måske kan gætte hvem du er.

Det er svært for alle. Både cutteren, familie og venne.

Især at lytte til kloge hoveder, der jo mener man bare kan lade være. Det kan man nemlig ikke bare lige.
Jeg føler med dig, uanset hvem af de tre grupper du hører til.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 22-08-08 00:24

Hej lingABC

Inden jeg vil gå nærmere ind på hvad du skal gøre, ud over det de andre har svaret dig, så mener jeg, at du bør svare på følgende:

Er det dig selv der er: "Den unge der skære sig selv" ?

Og der ud over mener jeg du bør fortælle lidt nærmere om dig selv og dit problem,
hvis det da er dit.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : kETCHIKAN

Dato : 22-08-08 00:36

http://www.glaspigen.dk/

se gæstebogen, spørgsmål og svar

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-08-08 14:32

Da jeg arbejder med mennesker, der bl.a. har den type problemer, er det min mangeårige erfaring, at den hurtigst mulighed er, hvis ens egen læge vil tage sig af det. I alle andre situationer tager det længere tid. Hvis ens egen læge ikke vil tage sig af det, er der kun muligheder som oven for beskrevet - og det tager også oftest lang tid - eller er maget dyrt - og ofte har de som har behov for denne hjælp, ikke for mange penge!!!!

Kommentar
Fra : lingABC

Dato : 26-08-08 08:00

til alka
hvad mener du med den sidste linie ???????:

og ofte har de som har behov for denne hjælp, ikke for mange penge!!!!

det med at skære i sig selv ... mener du det er socali dårlige stillede der har de problem.
Det giver jeg dig slet ikke ret i.

til jer alle.. tak for svarede.

ja det er min datter... ikke mig...
ja men hun har det dårlig i skolen, mangler veninder. ingen selvværd, synes hun er til besvær, kan ikke følge med i fagede... meget ting... som vi sammen med lærerne prøve at gøre noget ved... men meget svær

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 28-08-08 00:29

Hej lingABC.

Min erfaring er ligesom din, at det "principielt" har intet med penge at gøre,
men da det mest er unge og især piger, der skære i sig selv, så kan penge jo godt
spille en rolle alligevel.

Men da du åbenbart står ret uforstående overfor, hvorfor din datter skære i sig selv,
må jeg fortælle at min erfaring er, at årsagen oftest er en "uerkendt psykisk smerte"
som den unge forsøger at "overdøve" med en fysisk smerte.

Og denne "uerkendt smerte" kan tit have flere forskellige årsager. f. eks. fra flere forskellige
former for svigt fra forældre eller andre nærtstående personer.

Og så skriver du: "hun har det dårlig i skolen, mangler veninder. ingen selvværd,
synes hun er til besvær, kan ikke følge med i fagede... meget ting... som vi
sammen med lærerne prøve at gøre noget ved... men meget svær.

De ting du nævner er temmelig typiske for bl.a. unge der skære i sig selv,
men også for mange andre, med helt andre "symptomer".

Og det med at: I PRØVER at gøre noget. - Det er bare for lidt at "PRØVE"!

- I stedet for at "PRØVE" skal i være AKTIVE, og vel at mærke på den RIGTIGE måde.

Og at det er svært: - Ja selvfølgelig er det det, du skal jo først vide hvordan du gør,
og det skal du have en erfaren person til at hjælpe dig med, ellers får du aldrig løst
din datters, dit, skolens og samfundets problem.

Jeg taler af et langt livs erfaring, med løsning af blandt andet,
mange forskelligartede menneskelige problemer.

Med venlig hilsen

DkwM327

Godkendelse af svar
Fra : lingABC

Dato : 01-09-08 08:07

Tak for svaret jeb3.

jeg har skrevet til dig privat, som du skrev jeg måtte gøre, men ved ikke om du ikke har set det..

held og lykke med din datter.

ling@forum.dk