/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilen er blevet sløv
Fra : jacoblauvring
Vist : 2190 gange
200 point
Dato : 20-08-08 21:50

Hej
Jeg har lige købt en transporter, en 2,4D fra slutningen af 98. (har kun kørt 114000km)
Jeg har i forvejen en 2,4D fra 91 (har kørt 425000km).
Den nye jeg har købt er meget sløvere end den gamle, jeg ved ikke helt hvad der er galt, men den er sløvere end den bør være, både i optræk og i topfart. Det er som om den aldrig får ordentlig gas. Jeg har prøvet at presse den lidt, men den vil ikke engang lave "spin" i 1. gear og jeg kan ikke få den meget over 110km/t.
er der nogen der har en anelse om hvad der kan være galt?
Jeg har ovevrvejet om det kan være tændrørene eller luftfilteret eller oliefilteret, men måske bortset fra tændrørene tror jeg ikke helt det kan være det... har også læst om noget der hedder luftmassemåleren, er der sådan en på min bil og kan det være det?
Jeg plejer godt selv at kunne reparere på min bil og skifte de dele der nu skal skiftes, men jeg har ingen anelse om hvad der kan være galt, er der nogen der kan hjælpe?
Mvh
Jacob

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-08-08 21:56

Du kan ikke sammenligne på grundlag af km tal

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-08-08 22:03

For det første så er det ikke tendrør på en diesel bil.Tjek luftfilteret at det ikke er tæt af lort.Det kan være at bilen er kørt meget lengre en det står på tælleren.Og at motoren er udslidt.
alimak

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-08-08 22:03

Måske skal den have en ny omgang tændrør, undersøg dem Måske luftfilter ,undersøg om det er tilstoppet Hvis det er en " blød hat " der har kørt den kan det også være grunden Kontra dig der vil have spin i første Luftmassemåler er vist noget med moderne biler.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-08-08 22:06

Hvis det er en Dieselmodel kan det jo f.eks også være brændstofpumpen der er droslet eller dyser der trænger til rensning/trykprøvning eller udskiftning Ydermere kan det jo også være ventiljustering mm

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-08-08 22:08

Tjek også på diesel pumpen at bilen får fuld gas når du træder speederen i bunden.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-08-08 22:45

Her er nogle data på sådan en fra nettet:

Hestekræfter: 78 hk
Tophastighed: 127 km/t
0-100 km/t: 60 sek.
Geartype: Manuel
Antal gear: 5
Brændstof: Diesel
Vægt: 1550
Årgang: 1996

Med de år din har på bagen, kan du nok ikke forlange meget mere end det, den yder

Den du sammenligner med er måske med turbolader. Så er der mere drøn på liggehønen.

Du kan selvfølgelig godt prøve med nye tændrør i dieselmotoren. Hvor vil du lægge dem.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 20-08-08 23:16

Citat
Det er som om den aldrig får ordentlig gas

Nu er der meget stor forskel på, hvordan en bil kører og hvor meget den kan arbejde...også to ens biler. Det afhænger helt af, hvordan den er blevet kørt hidtil......Men hvis speedertrækket eks. er justeret så bilen ikke kan tage maksimal gas, så går det både ud over accelleration, trækkraft og tophastighed.
Så måske der er pillet ved det.

Ellers mangler der oplysninger:

Ryger bilen meget ?
Går motoren pænt jævnt?
Starter den som den skal eller er den svær at starte?
Bruger den olie?
Er luftfilteret tjekket om det er rent?
Kører den med samme dækstørrelse som den anden du har?
Er gearkassen magen til ?....der fås gearkasser med forskellig gearing/udveksling til VWmodellerne.

Citat
Jeg plejer godt selv at kunne reparere på min bil og skifte de dele der nu skal skiftes, men jeg har ingen anelse om hvad der kan være galt, er der nogen der kan hjælpe

Når du mener der kan være problemer med tændrør og luftmassemåler på en 2,4 D, så bør du nok slet ikke selv begynde at rode med noget som helst andet end at putte luft i hjulene og fylde dieselolie på

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-08-08 02:13

Har du tjekket om udstødningen er tæt, måske sidder der en banan i

Kommentar
Fra : edison

Dato : 21-08-08 05:18

prøv at udskifte brændstof filtret, er det tilstoppet kan der ikke dannes dieseltryk nok. og bilen bliver langsom, for at til sidst ikke vil køre. og det er da et forsøg værd.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-08-08 07:11

Her er - måske - 10.000 kr. svaret: Det skulle vel ikke være sådan, at speederen ikke "går i bund"? pga. måtter eller forbindelsen ud til pumpen? Det er før set, at motoren ikke kan få fuld gas pga "et stop"! Dette giver både langsommere acc og nedsat topfart.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-08-08 09:34

alka
Det du skriver, har både Dova og jeg skrevet længre oppe.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : jacoblauvring

Dato : 21-08-08 16:47

Tak for svaret dova, til trods for din frække kommentar
Tændrør var nu noget jeg fik at vide af nogle venner, syntes også det lød lidt underligt og luftmassemåleren noget jeg søgte om på nettet som andre havde haft problemer med, men kunne godt se da jeg søgte på det til formiddags at det vist mere var TDI'ere der har det.
jeg mente heller ikke jeg på nogen måde var fuldblods mekaniker, men har da både skiftet topstykke, tandrem, kardanled, styrekugler mm på biler før. Min svaghed er at jeg ikke aner ret meget om biler og ikke intereresserer mig for det, men min force er heldigvis at jeg er meget fingernem, så hvis jeg får nogen til at sige hvad der er galt, så kan jeg som regel godt lave det. Tit køber jeg bare den del jeg har fået at vide er i stykker, så finder jeg en magen til på bilen og bytter dem rundt, hehe.
Jeg har imidlertid selv fundet fejlen, men du får pointene da du har gættet det. Det var speederkablet der ikke trak helt op, så har justeret det lidt. Jeg fatter bare ikke at de har gidet at køre med det sådan, men det var måske derfor de solgte den
Nu kører den ihvertfald 140 på motorvejen lige ud og der er godt med optræk i den ligesom den gamle og endda lidt bedre. Fik den endda op på 155 ned ad bakke, for lige at se hvor meget den kunne, hehe
Jeg takker mange gange for alle de kvalificerede bud på hvad der kunne være galt.
Med venlig hilsen
Jacob