/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Congratulation
Fra : svendgiversen
Vist : 1192 gange
120 point
Dato : 20-08-08 19:00

Hvorfor siger man egentligt "gratulere" ?

Vel ikke afledt af de yndige gratiøse græske gudinder??

Snare fra Latin, som det spanske "grazia" ???

Ikke helt gratis...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-08-08 19:02

Ja

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-08 19:08

af latin gratulari 'lykønske' egl. 'takke' afl. af gratia 'tak, yndest, nåde'

Fra Nudansk Leksikon

Jeg kunne desværre ikke sætte denne - over nogle af a'erne

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-08-08 19:12

Det er fra latin - ordet gratia betyder nåde, gunst, erkendtlighed.

Gratulere betyder simpelthen lykønske - fra ordet "gratulation"

"Snuppet" fra Gyldendals Fremmedordbog

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-08 19:16

I disse OL tider:
Suno du vandt på tid, men ikke på det kunstneriske islæt...

Der fører ans, foreløbigt...

Hvorfor mon "Con" foran på engelsk?
Meget forskelligt fra vort det modsatte: "Condulere", som måske burde hedde Congratulere??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-08-08 19:22

"con" foran et ord betyder med - (stadig fra latin)
Altså f.eks - Med lykønskning = congratulation

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-08-08 19:29

Citat
Condulere", som måske burde hedde Congratulere??

Kondulere er sat sammen af con + dolere = vise medfølelse - dolendo = smerteligt

Ja "den danske sprog er en svær ting"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-08 19:35

På dansk hedder det kondolere og ikke "condulere"

Kondolere

kondolere ng udtrykke sin medfølelse med nogen ved dødsfald. af latin condolere af con- (jf. kon-) + dolere 'gøre ondt, føle smerte'; egl. 'beklage nogens sorg'

kon- orddel
1. udtryk for at noget sker el. handler sammen med noget andet o.l.

af latin *com-, cum 'med, sammen med', ofte med helt afsvækket betydning; har varianten kon- foran dentaler, velærer, f og v, fx i kondensere, konfus, konkurrere, konvention, varianten

Fra Nudansk Leksikon.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-08 19:38

Jeg forstår "con" er med...

Som "dansk" vand sydpå: "con gaz" eller "sem gaz".
Jeg troede "con" betød "det modsatte"...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-08 19:40

pro contra

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-08 19:45

Pro et contra
= for og imod

af latin pro et contra af pro 'for' + et 'og' + contra 'imod'

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-08 19:51

kontra
1. udtryk for at der findes modsætningsforhold mellem to størrelser. Fx frihed kontra ufrihed.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-08 19:59

>Pro et contra
>= for og imod

Nu forstår I vel hvorfor jeg troede "con" var det modsatte, ikke bare "med"

contra på latin: med hvad?

Iøvrigt: c er vel vort k foran bagtunge vokaler??
Cæser blev Kejser, etc.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-08 20:07

contra præp., adv.: ikke autoriseret stavemåde for kontra

kontra

af latin contra 'over for, imod'

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 120 point
Dato : 20-08-08 23:13

Jeg konsulterede lige min latin-dansk ordbog, og prøvede at huske bare lidt af al den sorte latin jeg engang har lært....

Gratulatio = Lykønskning

Gratulatio er afledt af gratulor, der betyder noget i retning af at "ytre sin glæde over".

Gratulor er igen afledt af gratus der som tillægsord gengives som "elsket, kær, velset"

Præpositionen på engelsk CON stammer givetvis fra det latinske CUM der kan gengives som noget i retning af "(sammen/samtidig) med" i denne sammenhæng.

Altså bliver con|gratulation til "med lykønskning" ....

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-08-08 23:24

Kondolation [dk] = Condolence [eng] , stammer nok begge fra det latinske condolesco der mere fysisk betyder, at man har smerter....

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-08-08 18:47

Tak for svaret berpox.