/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Porto.
Fra : refi
Vist : 963 gange
50 point
Dato : 20-08-08 14:26

Sidder med et "lidt" besynderligt problem....

Har modtaget et brev (skema) fra det offentlige der SKAL returneres i udfyldt stand da jeg/vi ellers mister vores rettigheder i henhold til problemet (hvilke er egentlig ligegyldige i denne sammenhæng).

Problem:

Har afsender ikke PLIGT til at medsende frankeret svarkuvert.
Kan man PÅLÆGGE modtager SELV at skulle sørge for dette.
Findes der overhovedet noget om den slags (altså at man pålægger andre en udgift)

Det er jo ikke millioner der er tale om, blot irritationsmomentet over at jeg skal fremskaffe/bruge tip på passende kuvert og porto....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 14:27

tip = tid

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 60 point
Dato : 20-08-08 14:45

Umiddelbart vil jeg tro, at så længe der er en gratis måde du kan bevare dine rettigheder, så er det ok ikke at medlevere frankeret svarkuvert.

Du har formentlig mulighed for at afleveret skemaet personligt på kommunen, hvorved du sparer portoen og ikke skal afholde andre udgifter - du kan jo gå derhen. Der er altså en gratis måde at indlevere skemaet på, og så vil jeg tro, at du ikke kan forlange, at de skal betale fordi du hellere vil sende skemaet.

Det er bare min formodning - benytter ikke min forvaltningsretlige grundprincipper ret meget i dagligdagen, så de er ikke helt (=slet ikke) skarpe.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-08-08 14:53

Som borger i samfundet har du rettigheder og pligter.

Lad os tage det helt basale: Din selvangivelse. Den skal du også ofre en del resourcer på, inkl porto hvis du ikke tilfældigvis lige har et flatrate internetabonnement (og selv da koster det dig jo strøm). Så jo - man kan sagtens pålægge dig byrder. Hvis du ikke har råd til et frimærke må du tage afsted til bistandskontoret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 15:10

Citat
Hvis du ikke har råd til et frimærke må du tage afsted til bistandskontoret.

Der "knækkede" filmen.....

Bussen koster også

Frimærket skal jo købes først - ligeså kuverten... - derefter skal postkassen eller posthuset besøges (det kunne alt naturligvis ordnes i et ved at "besøge" et posthus )
Returadressen ligger 200 km. væk.

Nej...

Det var nu alvorligt ment - men der findes måske ikke regler for den slags....

Blev bare lidt irriteret over at skulle spilde min tid med den slags da hverken frimærke eller kuvert var i huset.

PS.

Tvivler i øvrigt på at man kan modtage bistand til den slags...

Citat
Umiddelbart vil jeg tro, at så længe der er en gratis måde du kan bevare dine rettigheder, så er det ok ikke at medlevere frankeret svarkuvert.

Der er jo INGEN gratis måde medmindre jeg lige bor i nærheden..

Og jeg kan ikke blot undlade at aflevere det - så koster det kassen... + rettigheder

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-08-08 15:23

Jo det er da altsammen meget godt! Hvis du foretrækker at aflevere skemaet pr, gåben, hvad vil det så ikke koste i slidtage på dit fodtøj? Det samme gælder jo-
da hvis du ikke har råd, og må henvende dig på bistandskontoret!
Kommunerne er jo blevet så store at der kan være 20-50 km til nærmeste bistandskontor!
Men jeg tror ikke der er nogen vej udenom. For år tilbage måtte de arbejdsløse henvende sig på arbejdsformidlingen i deres egen by - eb gang on ugen tror heg - Så fandt man ud af at det er alt for dyrt at sen en mand rundt med et stempel en gang om ugen.

for at spare penge, lod man så de arbejdsløse køre 40 km hver - der er vist ingen der har prøvet hvad der sker hvis man lader være? Jeg har på fornemmelsen at så får de ingen penge

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-08-08 15:30

Min tidligere arbejdsgiver fik regelmæssigt brev fra politiet, hvor i de bad ham oplyse hvem der var fører på en af hans biler på en nærmere angivet dato og klokkeslet. Det var i forbindelse med fremsendelse af fartbøder og parkeringsafgifter. Politiet kan kun ejeren af køretøjet via reg. nummeret på bilen, men ikke hvem der har ført den i gerningsøjeblikket.

Han arkiverede skrivelserne i en skuffe og lod det være ved dette. Han modtog derefter flere rykkere med måneders mellemrum uden at foretage sig yderligere end at arkivere dem samme sted som de andre. Hans filosofi var, at hvis politiet ville have oplysninger af ham vedrørende hvem der førte bilerne, måtte de vedlægge svarporto og ikke pålægge ham udgifter i den forbindelse.

Nu skal det siges, at Lyngby politi og taxicentralen ind i mellem havde meget dårlige samarbejdsrelationer. På det tidspunkt blev centralens biler standset i tide og utide uden anden grund end alm. (chikane)kontrol. Så når politiet ville have centralen til at udsende en efterlysning over radionettet, blev de afvist, med den begrundelse at det ikke var en opgave for en taxicentral, og dette med svarportoen indgik ligeledes i denne "kamp" politiet og centralen i mellem.

Den lokale politimester bad om et møde, hvor man redede trådene ud. Politiet fik deres efterlysninger udsendt, og patruljerne indskrænkede deres aktivitet vedr. vognene til kun at standse dem, når der var påviselig grund til det, eller hvis der var generel razzia. Politimesteren erkendte at de burde medsende svarporto.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-08-08 15:32

Rent moralskt synes jeg da godt man kunne sende en frankeret kuvert med!
Rent juridisk aner jeg lige så lidt som de andre der har svaret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 15:34

Citat
Politimesteren erkendte at de burde

Se det kan vi blive enige om....

Spørgsmålet er om de SKAL hvis de forventer svar....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-08-08 15:35

Ja den må stå lidt endnu.......Jeg aner det ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 15:46

Mener altid det offentlige gjorde det tidligere, men droppede det af sparehensyn....

De fik for mange "tomme" returkuverter der så blot kostede penge....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-08-08 16:12

Øv, jeg har lige fået en fartbøde (mit livs første og jeg har kørt bil siden 1975) og blev også spurgt pr brev om hvem der var føreren. Måtte selv frankere. Men der var i denne forbindelse det specielle at jeg faktisk ikke behøvede at svare (jeg var jo selv med føje mistænkt, og så har jeg ikke pligt til at udtale mig). Så eksemplet dur ikke.

Men eksemplet med selvangivelsen dur. Der har aldrig været porto - men der plejer vist at være svarkuvert.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-08-08 16:28

.. og så spørges der til det sådan 'rent juridisk'. I tilfældet med selvangivelsen er det skattekontrolloven. Der er nok andre tilsvarende love i refi's tilfælde.

Man har rettigheder og pligter.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-08-08 16:53

Dengang, min selvangivelse var så indviklet at man ville have den retut. Da medsendte man en flot blå kuvert - påstemplet modtageren betaler portoen!
Så der var ingen grund til at lade være med at returnere den!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-08 17:49

Citat
Har afsender ikke PLIGT til at medsende frankeret svarkuvert.

Har de på noget tidspunkt haft den "pligt" ???? var det ikke bare en service ????

Citat
Kan man PÅLÆGGE modtager SELV at skulle sørge for dette.

Ja, det tror jeg.

Men jeg ved ikke hvem, der kan gi' det endegyldige svar.

De skrivelser, jeg modtager om aflæsning af det ene eller det andet, så skal der frimærke på. Det skulle der ikke tidligere. Som du selv nævner det, så er det "besparelser"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-08-08 17:53

Der er ikke pligt til at medsende svarkuvert, men hvis man vil have sikkerhed for et svar, så gør man det. Men offentlige myndigheder kan da godt spare på portoen ved ikke at vedlægge svarkuvert. Du har måske pligt til at svare, men så må du selv betale.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 18:15

Ja jeg frygter også det "blot" er sparetiderne der gør udslaget.....

Var bare lidt nysgerrig om der ikke fandtes nogen regler om den slags.... (nærighed )

Men korrekt - aflæsningskort er heller ikke altid frankeret...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-08-08 19:21

Hmm, det er vel kun snart bankerne der medsender en frankeret svarkurvert, inden for det offentlige har de kørt med tættekam gennem hele systemet hvert år for at spare.

Een konvolut der i mange tilfælde ikke bliver brugt fordi at folk klarer det pr. tryktelefon eller nettet koster måske kun 20 øre, men det er manne penge på landsplan..

Se positivt på det, der bliver mere råd til forsvarets hovsa-indkøb

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 21-08-08 11:55

Tak for svaret RyeJensen.

Bed i det "sure æble" og ofrede kuvert og frimærke.....

Der findes tilsyneladende ikke regler for den slags....