/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Printer til 2 netværk ?
Fra : ingelein
Vist : 776 gange
100 point
Dato : 19-08-08 18:57

Hej til alle, som mener at have et godt bud på mine spørgsmål:
Facts: I et aktivitetscenter er der 8 kursus PC. Da man kun kan have 5 underadresser til hvert abonnement, har vi 1 modermaskine med 5 unerabbonenter og 1 modermaskine med 3 underabbonenter. (Derudover er der sat en projektor på yderligere 1 underabbonent). Det vil sige at der er 2 netværk.

Vi vil gerne sætte en printer op, så kursiterne kan printe ud.

1. Modermaskine 1 har tilkoblet en printer via serielt kabel.
Spørgsmål: Kan de 5 underabbonenter (adresser) tilsluttes til den bestående printer via netværket (guiden netværksopsætning). Disse skulle så være i samme arbejdsgruppe.??

2. Den næste printer kunne tilsluttes den anden "modermaskine" på samme måde.

3. Vi kan bruge omkring 4.000 kr. på sagen og den kunne måske løses mere smart - og også med hurtigere udprintning? For de penge kan vi få en lille laserprinter.

4. Hvordan er løsningen med en printserver? Hvad gør den - og ville det være en fordel?

Udover at jeg selv herhjemme kører en delt printer - også via et serielt kabel, har jeg ikke en dyt forstand på det. Men jeg er sikker på at jeg kan få hjælp herinde.

Mange hilsner Ingelein

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 19-08-08 19:01

De to net skal have adgang til hinanden og dermed til de uddelte printere.

Men hvorfor har i to net, og hvad er det som begrænser at det er et stort net.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-08-08 19:14

Hej Eyvind
Da det er et sted, som fattes penge, har vi i første omgang kun haft 1 abonnement på internetadgang. Det var altså kun 5 kursister der kunne komme på internettet.

Så fik vi råd til endnu et abonnement og de andre maskiner kom på det.

Hos NORDIT og også TDC kan du kun oprette 5 underadresser pr. abbonnement. De to netværk kan ikke kobles sammen - så vidt jeg ved opringning til NORDIT har erfaret.

Vi betaler altså for 2 abonnementer.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-08-08 19:33

Hvorfor sætter du ikke en switch op (f.eks. med omkring 20 porte) inden PCérne, så kan du klare op til 20 PCére/printere, og skal kun have et abonnement.

Jeg arbejder i en virksomhed, der har ét abonnement, men over 60 enheder tilsluttet.

Større virksomheder har mange flere koblet til ét abonnement.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-08 19:35

Fortæl det ikke til nogen, men vi kan køre 10 computere på internettet her i vores netværk.
Ok det er en anden sag når det er offentligt.

En printserver betjener kun et netværk.

Og printe over internettes vil være langsomt og måske tillades det ikke af jeres netværksopkobling.

Så er der muligheden >>print to file <<< altså lægge printordren på et medie og fysisk bære den over til computeren som har printeren tilsluttet.
det brugte jeg en gang til at printe hustegninger ud på en stor printer et andet sted.

En anden mulighed er en omskifter mellem to computere i hvert sit netværk som så har fælles printer....................men den metode kender jeg ikke helt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-08-08 19:57

Ja en switch eller en router kan dele din forbindelse med op til 254 pc-er. Men hvis hastigheden er lav, går det ikke så godt for de vil dele om den.
Her i huset køres med 4 pc på en 4 mbit linie, delt med en trådløs Linksys router og der er ikke synderligt at mærke med hastigheden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-08-08 20:43

Hej allesammen
Det er et offentligt sted, så det går ikke med "Fickumdik".

Det er NORDIT, som har sat modem og router op - og jeg går da ud fra at det ikke kan gøres anderledes

Citat
Hvorfor sætter du ikke en switch op (f.eks. med omkring 20 porte) inden PCérne, så kan du klare op til 20 PCére/printere, og skal kun have et abonnement.

Jeg arbejder i en virksomhed, der har ét abonnement, men over 60 enheder tilsluttet.

Større virksomheder har mange flere koblet til ét abonnement.

Hej Bille - Det er sikkert heller ikke noget tiloversbleven klyt de kører med - og mon ikke de har et erhvervsabonnement til nogen flere kroner?.

Det her kører jo som en hvilken som helst privat opkobling, hvor de 5 underadresser blot er delt ud til 5 andre PC. Privat kører man måske de 5 adresser på samme pc.

Indtil videre har jeg jo desværre ikke fået nogen råd om hvordan jeg skal sætte det op. Kunne man bare sætte en switch op - håber jeg sandelig at man havde gjort det - den ene EDB vejleder arbejder nemlig hos NORDIT.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-08-08 20:59

Hej Ingelin,

Nej, det er et ganske almindeligt adsl abonnement, og derhjemme kan jeg også - på et privat abonnement - køre mere end 5 PCére på Internet - samtidigt.

De skal bare være "bag" en switch.

Det er den, der tildeler "undernumrene" op til 255.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-08-08 21:30

Hej
- og lad være med at grine - men det er jo andre end mig, der har sat systemet op med 2 modemer og to routere.
Hvordan kommer så switchen ind i billedet?

Meeeen. De der PC'ere skal jo allesammen have en e-mail adresse og den får man sat op - og leveret adgangskoder til fra sin udbyder.

Citat
De skal bare være "bag" en switch.

Det er den, der tildeler "undernumrene" op til 255.
........ og hvordan gør den det?
hilsen Ingelein - glad for alle svar

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-08-08 21:35

E-mail adresser kan du jo lave - ubegrænset - hos enten Gmail eller Hotmail.

Switchen tildeler selv - automatisk - disse adresser, når den er sar op til at være DNS server.

Det er enkelt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-08-08 22:23

Hej
Det er folk over 65, som er kursister og der er hele 8 hold. Vi kan ikke holde liv i for eksempel hotmail fordi der er perioder på over 3 mdr. hvor adresserne ikke bruges. Vi har brugt hotmail til de kursister, som ikke sad ved en Pc med egen e-mail-adresse.

Det er vigtigt, at e-mails ser ens ud, både på kursus og når folk skal bruge det hjemme. Så det skal være i Outlook Express de skal have det lært. En anden opsætning og indgang til e-mailen , som hos hotmail er alt for forvirrende for disse mennesker, som i forvejen ikke er nogen nørder. Nogen har aldrig rørt et tastatur og har besvær nok med at ramme tasterne.

Jeg bruger et system i undervisningen, hvor jeg sender dagens lektion pr. e-mail. og så er hvert eneste tastetryk til lektionen beskrevet.

Det ville være meget godt, hvis vi kunne nøjes med et abonnement med større hastighed. Men løsningen er ikke fundet endnu.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-08-08 22:30

Hej Bille1948
Det er ikke internetadgangen men adgangen til en selvstændig e-mail adresse på hver Pc som kræver at vi har 2 abonnementer.

Ville det du' med en helt anden konfiguration af internetadgangen og andet isenkram?

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-08-08 09:19

Citat
Switchen tildeler selv - automatisk - disse adresser

Det passer så ikke, det er routeren der uddeler adresserne til switchen og holder øje alle de computer der på switchen.
Og hvorfor: Før i tiden fik man tildelt en tilfældig IP adr. på hver computer når den kom på nettet, alså derfor kunne man bruge en switch, men så begynde udbyderne at sætte Fast IP Adr. til modtagerne og så kunne man ikke bruge en switch mere da der kun er en IP adr. så der for skulle der kobles en router til så den kan administrerer alle de computer der bliver sat til routeren, switchen bliver alså administreret af routeren.

Router: Hoved IP adr. som bliver delt op i 4 under adr. en til hver port.
Port 1: Under adr. 1 som bliver delt op i 4 under adr. en til hver port på switch 1: 4 porte altså 4 computere.
Port 2: Under adr. 2 som bliver delt op i 4 under adr. en til hver port på switch 2: 4 porte altså 4 computere.
Port 3: Under adr. 3 som bliver delt op i 4 under adr. en til hver port på switch 3: 4 porte altså 4 computere.
Port 4: Under adr. som bliver delt op i 4 under adr. en til hver port på switch 4: 4 porte altså 4 computere.

Så bare med denne opstilling, er der 16 computer på nettet og hvis det er en 4 mbit forbindelse bliver den delt op så den er 1 mbit på hver port på routeren og 250 kbit på hver port på switchen, men da hastigheden, kan svinge op og ned, er der så lige + - hastighed du skal regne med.

Dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-08-08 09:44

Citat
1. Modermaskine 1 har tilkoblet en printer via serielt kabel.
Spørgsmål: Kan de 5 underabbonenter (adresser) tilsluttes til den bestående printer via netværket (guiden netværksopsætning). Disse skulle så være i samme arbejdsgruppe.??

JA

Citat
2. Den næste printer kunne tilsluttes den anden "modermaskine" på samme måde.

JA

Modermaskine 1 kobles printer 1 til, herefter laves der Hjemmenetværk på modermaskinen hvor man får at vide at man skal lave disk som skal bruges til andre computer, men alt kan du læse i Hjælp og support hvis du klikker på start/hjælp og support/Indeks/i søgefeltet skriver du hjemmenetværk, her kan du så bare læse.

Og sådan gør du på samme måde med modermaskine 2.

dr.dem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-08-08 12:18

dr_dem er inde på det rigtige, i har to små netværk og hver af disse netværk har en printer på modercomputeren (server) jamen så er det bare at dele printeren med de 5 tilkoblede computer, i behøver ikke en printserver, modercomputerne er printserververe allerede, klik på Start og på Printere og faxenheder, højre klik på den printer som skal deles og klik på Deling og giv printeren et delenavn, kør derefter guiden Tilføj en printer på hver af 5 undercomputere, guiden Tilføj en printer er i Printere og faxenheder

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-08-08 13:13

Hej til alle som har svaret

På et EDB-vejledermøde i dag har vi diskuteret, hvad der kan gøres. Interessant var navnlig svaret om at sætte en switch til f. eks. 20 pc'er straks efter modemet.

Det ville også betyde at vi i stedet for 2 abbonementer (1024/256 hver) som koster 2x249,00 kr. pr. måned, kunne få 4056/?(glemt) i hastighed for 469,00 kr. Det ville være et stort plus, og fire-doble den nuværende hastighed - rundt regnet.

Ulempen er at vi så er nødt til at oprette G-mail eller hotmail adresser på alle computere. Problemet med at holde disse konti "varme" kunne løses hjemmefra af en vejleder. Der er nemlig en lang sommerpause, hvor computerne ikke bruges og disse G-mail - eller hotmail konti bliver ugyldige/slettet.

Desuden er det nu oplyst at man skifter fra NORDIT til STOFANET ved årets udgang.

I stedet for at købe en ny switch til min. 20 opkoblinger, tilbyder NORDITS montør at forbinde de nuværene 4 Switche med hver 4 porte med hinanden. Er det ok? Vi sparer indkøb af en ny switch.

Er dette løsningen for os?

En særlig tak til dr.dem. DEt var en fin beskrivelse af hvordan det fungerer.

Mange tak Ingelein

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-08-08 13:25

Det lydder dyrt se her http://www.dansknet.dk/artikel/priser

dr.dem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-08-08 14:47

Citat
og disse G-mail - eller hotmail konti bliver ugyldige/slettet

Nej - en gmail har du i al evighed, og den kan "køres" i Outlook / express / webmail.
Og der er masser af plads til gamle mail.

Det er kun hotmail som løber ud.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-08-08 16:18

Hej Eyvind
Tak for oplysningen om at G-mail ikke løber ud.
Hilsen Ingelein

Hej også til dr.dem
Ja, det er da forrygende lave priser. Jeg har straks indhentet seneste nye priser fra Nordit, som pr. 1. 9. tilbyder 10 MB for 369 kr. - Det går da den rigtige vej.

Foreløbig mange tak - I er bare gode
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-08-08 17:14

Citat
Jeg har straks indhentet seneste nye priser fra Nordit, som pr. 1. 9. tilbyder 10 MB for 369 kr. - Det går da den rigtige vej.

10 mb?????? til samme pris, 10/10 mbit har jeg nu, for det betaler jeg 269 pr.mdr. hos dansknet 24 timer i døgnet
Prøv og vis dem de prisen jeg kom med idag måske går de ned i pris

Der er nogle der prøver og tage jeres RØV

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-08-08 18:10

hotnmail.com bliver ikke lukket ned efter 3 mrd. hvis i har en e-mail der.
Og som skrevet oppe foroven kan du sætte 255 (personen skriver 254) pr port meennn det er lige og overdrive med 5 adr.

Og tak or dine pæne ord

dr.dem

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-08-08 18:44

Hej
Nu kom du da til at ødelægge lidt af den gode stemning

Citat
hotnmail.com bliver ikke lukket ned efter 3 mrd. hvis i har en e-mail der.
Og som skrevet oppe foroven kan du sætte 255 (personen skriver 254) pr port meennn det er lige og overdrive med 5 adr.

Og tak or dine pæne ord

dr.dem

Hvis man ikke bruger hotmail adressen i 3 mdr. lukkes adgangen til den. - Det har vi da oplevet før.

Hvad mener du med at det er at overdrive med 5 adresser - ironisk ment eller hva' ? Vi har da brug for 10-12 adresser! Det er folk, som blandt andet skal lære ved at sende til hinanden under kursus.

Aktivitetscentret er iøvrigt ikke et sted, hvor man bare kan vælge hvilken som helst udbyder, af en eller anden årsag har de bundet sig til NORDIT - og bliver nu smidt ud af STOFANET. Det har noget at gøre med den lokale Antenneforening og andre beslutninger, som jeg ikke har indflydelse på.

Privat har vi TDC fastnet telefon og bredbånd. Hvor kan jeg få de samme ting billigere - og mere problemfrit???? Jeg ved at mange har været sure på TDC og har skiftet til andet for atter at vende tilbage til TDC.

Åh, sikke en debat vi nu kan få om det.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-08-08 20:37

Et switch system er godt nok, men det kræver at alle maskiner får en statisk adresse (fast ip). Muligheden for at gå på nettet, vil så afhænge af det tildelte antal IP-adresser som jeres udbyder har givet jer.

Hvis I efter netmodemet, sætter en router, evt. med trådløs mulighed, så kan i nøjes med en enkel IP-adresse fra udbyderen (ISP). - Så sættes switchene til routeren, hvorefter routeren styrer hele netværket i DHCP mode. - Så behøver I ikke at tænke på tildelingen af lokale IP'er.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-08-08 20:39

Printeren kan så tilsluttes som netværksprinter med en simpel printerserver, hvis den ikke har et netværksstik.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-08-08 20:52

Hej Serverino
Som du dog bare kan - det er lige før jeg går i IDIOT-mode
Nu kan jeg da ikke falde i søvn i aften med alt det jeg har fået som input i dag.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-08-08 21:07

Hold dig til trådløst
Jeg er bidt af et galt netværk, og har da også et større menageri.
Med mange kabler kommer det let til at virke som et spindelvæv, eller en fuglerede om man vil!
Jeg har 26 lokale IP adresser i netværket, så det skal man også holde styr på, så man ved hvad der er hvad!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-08-08 21:45

Når nu du vælger at bruge gmail-adresser til kursisterne, så kan de endda tage adressen med sig hjem og bruge den der.
Her er en vejledning til brug af gmail.

Først gøres gmail klar til at være en pop3 mail
Start gmail (www.google.dk og log ind)
Indstillinger(øverst oppe)
Fanen videresend og pop
Jeg har valgt "aktiver pop" for alle mails,
og du kan vælge at behold gmails i indbakken eller at arkivere dem
Gem ændringer
Nu bør den være klar

Start Outlook eller Outlook Express

Funktioner>konti>tilføj>post>skriv dit navn>næste>skriv din nye email-adresse>
næste>
serveren til indgående post er en >pop3<
server til indgående post (pop3 ell imap): [ pop.gmail.com ]
server til udgående post (smtp): [smtp.gmail.com]
næste>
kontonavn:[din nye emailadresse]
adgangskode [den kode du har skiftet til] (kan sættes på senere hvis du vil ha' den privat)
næste>
her vil den oprette forbindelse til nettet men jeg kører over lokalnet,
og kan ikke råde dig her.
næste>
Udfør. Men du er ikke færdig endnu>
under funktioner>konti>er din nye mail>egenskaber>
forbindelse........her kan du rette måden du får adgang til nettet
Avanceret:
udgående post.... [465]
[X] denne server.........
indgående post... [995]
[X] denne server.........

Servere:
der vil stå det hele men der mangler:
[X] min server kræver godkendelse

tryk anvend
OK

Tillykke med din gmail

Ps. gmail kan bruges overalt i verden og du har altid din gemte post og adresser tilgængelig.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-08-08 22:11

Tak for svaret Eyvind.

Du satte ? ved vore 2 net - og nu har jeg opsagt det ene abonnement og for de sparede penge købt maximum Mb = omkring 10 Mb. I stedet for de "personlige" mailadresser, som var grunden til at vi havde to abonnementer, går vi over på G-mail.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-08 10:10

Yes - og kursisterne kan tage disse mail med sig, og altid benytte dem via webmail.