/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rat og bil ryster
Fra : jens1238
Vist : 5354 gange
100 point
Dato : 18-08-08 09:34

Hej,

Min bil er på sidste begyndt at ryste helt vild, når jeg drejer en smule til højre. Det er især på landevej, hvor der kommer en let kurve mod højre. Problemet er der ikke, når der skal drejes til venstre. Det er tydeligt at mærke i rattet.

Er det dækkende som er skæve. Nogle gode idéer til, hvad det kan være.

Bilen er en Nissan Primera P10, og den er monteret med Michelin Energy dæk.

Jeg takker på forhånd :)

// Jens1238

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-08-08 09:51

Ja det er sikkert knogleleddet der trækker på hjulet som er et kardanled der kan drejes samtidig med at der også trækkes på hjulet .Hjulet kan sidde løst, styrtøjet være ved at gå fra hinanden Så stop straks al kørsel til problemet er fundet og løst

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-08-08 10:27

ja se at få hjulene afbalanceret, tit er det en skævhed i væægtfordelingen - dæk eller hjul.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-08-08 11:51

Hvis det skulle skyldes afballancering skulle der være rystelser ved bestemte omdrejningstal /hastighed men er det specielt ved drejning er det et andet og værre problem som førnævnt

Kommentar
Fra : bimmer67

Dato : 18-08-08 11:56

hvis jeg var dig ville jeg tænke mere på mine forhjuls lejer. kadang led knager og brager når du drejer, det skal ikke få bilen til at ryste. har selv erfaret det med en kadett og nu med bmw.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-08-08 12:08

Få bilen op på en lift, og se på styrekugler, bærekugler, se også om det er faldt af et afbalancerings lod på fælgen.Løft op bilen og drej hjulet rundt og se om det er en kul på hjulet .Kassen i dækket kan knække.
alimak

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-08-08 12:41

Når det specielt er når du drejer til højre, at problemet opstår, skyldes det, at bilen dremed krænger til venstre (heller mod venstre), hvorved højre forhjulsophæng lettes i vægten, herved kan fx styre/bærekuglenkuglen (som også alimak er inde på) blive aflastet, og man kan opleve det du gør. Det er ikke et dækproblem, men alene et ophæng/styretøjsproblem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-08 12:56

Det er enten bærekugle eller hjullejet. Hvis effekten er kraftig skal du have det ordnet inden du kærer videre. Det kan gå grueligt galt, hvis det går helt i stykker.
Så længe det knager holder det, som man siger. ----Men derefter-------.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-08-08 15:23

Du skal få tjekket kardaner og bærekugler, hjullejer og støddæmpere, det kan også være bremserne der er noget galt med....hvis bremsekaliperen er gået løs...eller en meget skæv bremseskive, (men så ville jeg tro du kunne mærke noget der hugger når du bremser).

Få også tjekket om et dæk er slået i stykker på siden så trådene er sprunget i det.....så kommer der nemlig en bule, som så kan mærkes ved at bilen hopper når du drejer, fordi dækket så krænger over på den side.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-08 17:21

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 6
- Slettede 0
Ialt 7

Korrekt, jeg kan ikke svare på spørgsmålet, men det er vist også ligegyldigt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-08-08 17:38

Tror også jeg hopper af her

Accepteret svar
Fra : kogalejy

Modtaget 100 point
Dato : 18-08-08 18:21

prøv at bytte om på forhjulene for at se om fejlen flytter sig, så ligger den åbenbart i hjulene.
Mvh. K.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-08 18:26
Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-08-08 21:50

Du bare spørger og spørger her inde.Du må gøre noget, har du ikke forstand på det så kør på værksted og bed dem om at give dig en pris. Vi kommer ikke videre her, det bliver gætterier når vi ikke kan se eller høre bilen.
alimak

Kommentar
Fra : jens1238

Dato : 19-08-08 08:19

Er der nu noget galt i at spørge, alimak. Du er jo så klog !!

Jeg synes faktisk der kommer mange gode muligheder.

Ans har skrevet et link til et af mine tidligere indlæg. Her var det kardanleddet som var røget. Og det er skiftet.

Det så godt være at det nu er kardanleddet i den anden side, som er røget.
Den er dog ikke begyndte med knæk lyde endnu.

Godkendelse af svar
Fra : jens1238

Dato : 19-08-08 08:20

Tak for svaret kogalejy.