/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Atomernes opbygning
Fra : Atomline
Vist : 6960 gange
20 point
Dato : 17-08-08 18:16

Hvordan bliver elektronerne fastholdt omkring kernen i helium-atomet?
og hvorfor bliver atomkernen ikke splittet, når de to posetive partikler i kernen frastøder hinanden?

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 30 point
Dato : 17-08-08 19:03

Måske hjølper dette billed : http://www.radartutorial.eu/21.semiconductors/pic/helium.big.en.jpg

De bliver fastholdt fordi de tiltrækkes af de positive protoner... tror jeg nok.

Hvis der er 2 positive i kernen er der så ikke også 2 neutroner så der er ligevægt.

Jeg tror at elektroner fastholder deres bane omkring kernen så længe det bevæger sig rundt ved samme hastighed, hvis det fik tilført mere energi ville de hoppe væk eller rykke længere ud i banerne, nu det så kun en bane på helium men andre atomer har elektroner i mange banere som kan flytte sig hvis de bliver på virket.

Det bare mine tanker.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 17-08-08 19:41

Jeg har vist en bedre forklaring...

Det er korrekt at protoner frastøder hinanden pga. deres positive ladning, men den "stærke kernekraft" kan binde protoner og neutroner sammen som f.eks. i en helium-atom
-kerne.

Elektroner bliver fastholdt omkring atomkernen, idet den positive kerne tiltrækker de 2 negative elektroner.

http://da.wikipedia.org/wiki/Atomkerne

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-08-08 20:49

Så enkelt er det jo heller ikke, her er noger mere!
http://da.wikipedia.org/wiki/Forside

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-08 21:50

Faren ve de modeller af atomer man tegner folkeskolen er at folk opfatter det som fodbolde og bortennisbolde so skulle opføre sig efter almindelig (makro) fysik.
Det bohr blev berømt på var netop at vise at elektronerne ikke opfører som du skitserer.

Sådan er det ikke . Atomerne er ikke som de simple modeller og følger ikke bare de almindelige bevægelseslove eller elektiske love.
Sandheden er at de er uden for vores almindelige begrebsverden, og man skal ty til kvantemekanik for bare at få en model som ligner.
Desuden er der både stærke og svage kernekræfter involveret.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 17-08-08 21:51

...

Jeg har prøvet at give en let og enkel forklaring der i grove træk besvare det stillede spørgsmålet.

Jovist er der mere at sige om opbygningen af atomet, men her vil råde Atomline til en søgning på internetten eller gå på biblioteket. F.eks. at bruge det link jeg har skrevet, ellers kan jeg bruge en masse tid på at skrive stolpe op og stolpe ned - når nu et link kan være (næsten) ligeså godt.

PS. Dit link (Valde) peger på en interresant artikel, men ikke en artikel der er releavant i denne sammenhæng.

Obs! Der plejer at være mange flere der kommer med en kommentar på et fysik spørgsmål! - ?

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-08 22:11

Undskyl mine mange slåfejl. Det ser ud som om jeg ikke kan stave. Desværre kan ma ikke hos kandu rette i indlæggene,når de først er bragt.
Tegningen,som scootergrisen henviser til, er den sædvanlige misvisende.
Du skal nærmere opfatte elektronen som noget der eri hele skallen og fylder den overalt på en gang. Den er så bundet til netop den skal, som dens passer til. kun ved at få et bestemt energitilskud (eller afgive) kan den komme i en tilstand, som passer i en anden skal. elektrisk tiltrækning og frastødning ændrer ikke på de faste skaller, den kan være i.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 17-08-08 22:35

Ja godt spasser som om din forklaring var bedre.
Det jo teorier det hele det jo ingen som fatter det, de gætter bare ud fra hvad de ellers ved.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-08 00:15

Nej det er ikke gættereier.
Bohrs model og de senere er omhyggeligt afprøvet så de passer med det man kan måle.
Bohrs model forklarer meget fint og præcist de liniespektre man kendte og havde målt bølgelængder (energier i kvantet) for tidligere. Man kendte regelmæssighederne i de berømte serier ( Balmer m.fl.) men kunne ikke forklare dem, før Bohrs teori..

Interesserede kan se mere her:

http://www.colorado.edu/physics/2000/quantumzone/balmer.html

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-08-08 15:55

Skide godt gået Valde. Der er ikke en dyt om atomer på dit link LOOOL Hvordan gør du????

Da du var dreng, var atomet slet ikke opfundet endnu LOOOOL

Godkendelse af svar
Fra : Atomline

Dato : 18-08-08 18:51

Tak for svaret