/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
guldfireren
Fra : sanne36
Vist : 1732 gange
50 point
Dato : 17-08-08 11:43

Hej!

Hvorfor hedder guldvindernes båd 49er?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-08 11:47

Blander du ikke noget sammen ????

I roning er det "guldfireren" da de flere gange har vundet guld i roning.

49'eren er sejlads og noget helt andet end roning.

Men begge kategorier vandt guld til Danmark i dag

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-08 11:49

Glemte lige at i "guldfireren" sidder fire mænd, derfor kaldenavnet "Guldfireren"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-08 12:14

Så vidt jeg er orienteret stammer navnet fra det store guldrush i USA i 1849....

Derefter kaldte man guldgraverne 49er.... (guldjægere)

Det navn har så hængt ved flere ting , bl.a. sportshold.

Hvorfor båden lige har fået det navn er nok fordi de ALLE kæmper på lige vilkår med SAMME materiel...

Lillesøsteren hedder forøvrigt 29er

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-08 12:15

De vandt OGSÅ guld

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 60 point
Dato : 17-08-08 12:21

Den olympiske 49er-jolle

49er-jollen er den nyeste af de olympiske bådklasser - konstrueret så sent som i 1995 og repræsenteret ved de olympiske lege for første gang i Sydney 2000. Inspireret af de australske 18-foot joller tilhører 49er-jollen den såkaldte skiff-familie. Båden har et enormt sejlareal set i forhold til bådens vægt og størrelse, hvilket betyder at den teknisk er meget vanskelig at beherske, og samtidig har en enorm høj topfart på omkring 25 knob (ca. 50 km/t).

Bådens data:
Længde: 4.99 m
Brede incl. vinger: 2,9 m
Skrog vægt uden vinger: 70 kg
Sejlareal: 21 m2
Asymmetrisk spiler: 38 m2
Designer: Julian Bethwaite

Letvægtsfirer er en roklasse hvor fore mand + båd ikke må overstige en max vægt og hvor man banen er 2000 meter lang

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-08 12:21

Citat
guldfireren
Fra : sanne36 Vist : 39 gange
50 point
Dato : 17-08-08 11:43

--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Hvorfor hedder guldvindernes båd 49er?

Spørgsmålet "Guldfireren" har intet med 49'er at gøre.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 17-08-08 12:24

Hrmfff

Hører lige der er nedlagt protest mod forholdende under 49'erens sejlads

Så guldet er ikke 100% endnu, men det bliver det formodentlig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-08-08 12:28

Så lad dem da sejle igen - de vinder alligevel

Godkendelse af svar
Fra : sanne36

Dato : 17-08-08 12:40

Tak for svaret Thomas.Haugaard, selv om jeg har "blandet" bådene sammen!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 17-08-08 12:53

Hvis det er protesten mod danskernes for sene start vil der ikke blive ny start og danskerne vil vil bare blive diskvalificeret fra denne sejlads.

Jeg kan ikke helt overskue hvad det vil betyde rent pointmæssigt men jeg mener det sender Danmark ned på en 3-4 plads.

Men Danmark og andre har også nedlagt protest mod selve sejladsen og hvis den vindes hvilket er mindre sandsynligt så skal der være en helt ny sejlads.

Og husk lige at Jonas og Martin også selv ville have protesteret hvis det kunne have bragt dem frem i medaljerne. Kapsejlads er i høj grad en regel sport.