/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Det amerikanske valg
Fra : fghfgh
Vist : 499 gange
20 point
Dato : 15-08-08 17:56

Hvilket parti svarer Demokraterne til i Danmark og hvilket parti svarer Republikanerne til i Danmark? Er det ikke Socialdemokratiet henholdsvis Venstre?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-08-08 18:08

JO

Groft sagt...

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-08-08 18:21

Nej man kan ikke stille de sådanne op.

Der findes således ikke et Republikansk eller et demokratisk parti program.

Du kan således finde modstandere og tilhængere af Irak krigen i begge partier.

Tilhængere og modstandere af dødsstraf i begge partier osv.

I kongressen og Senatet stemmer man primært efter egen overbevisning.

Republikanske præsidenter kommer typisk til at fremstå som liberal konservative fordi de ofte bliver ført frem af det militært industrielle kompleks hvor Demokratiske præsidenter typisk har deres base hos middelklassen, de fattige og den intellektuelle elite. Man skal dog være opmærksom på at Amerikanske præsidenter tit og ofte er uvenner med store dele af deres parti og som sådan ikke kan siges at tegne partiet.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 15-08-08 19:27

Det er
Konservative og Venstre.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 16-08-08 01:47

Blandt demokraterne finder du nogle som måske kan kaldes socialdemokrater - men de fleste vil nok svare til venstre og de konservative. Blandt republikanerne finder du folk der svarer primært til Dansk Folkeparti - bare mere religiøst og nationalistisk.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-08-08 06:48

Ingen amerikansk politiker ville overleve at foreslå en skatte- og afgiftspolitik der bare nærmer sig den danske, for slet ikke at tale om en våbenlovgivning! 80-90% af amerikanerne ville ikke stemme for en der ikke tror på gud.

Et parti som Kristeligt Folkeparti (pt. Kristendemokraterne), med gud, fædreland og abortmodstand skal også ind i billedet, for de værdier går mange ind for i USA.

Som Thomas.haugaard skriver, er en sammenligning med danske partier stort set umulig, fordi bredden i de to amerikanske partier er meget større end her, hvor vi har 8 partier i Folketinget. Systemet minder mere om det engelske, hvor konservative og labour også har stor spændvidde, men hvor der dog er et liberalt parti også.

Godkendelse af svar
Fra : fghfgh

Dato : 16-08-08 13:08

Tak for svaret Eyvind.